|
Inlägg #1: Postat: 2008-05-05 07:55:00
|
|
Per W |
"journalister" skall det vara. F ö var misären mycket större för stora delar av den äldre befolkningen än idag. Men kraven var inte alls i paritet med dagens och massmedias bevakning av de ledande politikerna minimal. Man krökte rygg och svassade och var glad om t ex Gunnar Sträng ens ville svara på en fråga.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2008-05-05 22:08:00
|
|
Sunny |
Per: du säger ju som det är men ett fakta är att under nästan 30 år 50-80 fick svenskarna det bättre. Klyftorna i samhället minskade: "vanliga" människor åkte på de första buss charterresorna till Mallorca. Vi fick plötsligt 9 årig gratis grundskola. Kvinnorna fick rätten till abort I975 o några år senare fick vi begreppet "delad vårdnad " praktiserad i lag.Misshandel o våldtäkt inom äktenskapet hamnade under allmänt åtal. Arbetarklassen fick flera semesterveckor till de 2 de hade.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2008-05-05 22:13:00
|
|
Sunny |
Framför allt hade man framtidstro. Vi som var väldigt unga då trodde att Sverige med vår hjälp skulle bli bättre.Vi demonstrerade emot mycket: själv marcherade jag emot Franco o atombomberna o för abort minns jag.Så kon 80 talet då allat plötsligt stod stilla o idealet blev :Sköt dig själv o skit i andra.O sedan har välfärden börjat monteras ner Jag hörde en kille på nyheterna i dag berätta att Sverige var det land där klyftorna mellan rika o fatiga ökat mest inom EU de senare åren!
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2008-05-05 22:16:00
|
|
Sunny |
Jag trodde som barn att hemlösa ungar inte skulle finnas kvar när jag blev stor: Heliga enfald!
Men på väldigt många områden har alla fått det bättre.
Vi har tillgång till info som inga före oss.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2008-05-05 22:17:00
|
|
Sunny |
Billy: du o jag o andra i vår ålder tycker ofta att livet var bättre förr men det var vi som var unga o friska då!Så låt dig inte luras *skratt*
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2008-05-05 22:55:00
|
|
CMO |
3/Sunny jag tror inte idealet "sköt dig själv o skit i andra" var särskilt populärt. Det var ju bara vänsterns nidbild av SAFs nyliberalernas budskap att det skulle vara positivt att "satsa på sig själv" . Det finns inget motsatsförhållande i att eftersträva individuell framgång och att bry sig om andra.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2008-05-06 06:48:00
|
|
Per W |
Svar 3; Att välfärden har "monterats ned" är en jävla myt. Tala om för mig vilka områden som har monterats ned sedan 60-70-talet!! I dag är sjukvården tillgänglig för många fler, men människors kunskap och krav har flerfaldigats.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2008-05-06 06:52:00
|
|
Per W |
Vi har fortfarande fem veckors semester. Ett av världens bästa sjukvårdssystem. Världens lägsta spädbarnsdödlighet. Ett hållbart pernsionssystem. En föräldraförsäkring som inte matchas av många länder Österrike kanske. Med mera med mera.
VAD HAR MONTERATS NED, Sunny?
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2008-05-06 06:53:00
|
|
Per W |
Svar 5. F ö Sunny, är jag i din och Billys ålder.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2008-05-06 06:56:00
|
|
Per W |
Vad gäller "framtidstron" på 60-talet kan jag bara nämna några krig och kriser som Vietnamkriget, Berlinmuren, Kubakrisen och krossandet av Pragvåren som knappast spädde på min framtidstro då.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2008-05-06 09:48:00
|
|
Janne B |
10 Per/ Jag levde i atombombskräck under alla mina unga år. Jag läste ständigt om hur USA, Sovjet, England, Frankrike testade hundratals atombomber och sedan också vätebomber. Effekten av detta kunde avläsas på många håll, strålningen ökade 100 mil därifrån. Jag var helt övertygad om att förr eller senare skulle ngn ryss eller amerikan bli vansinning och trycka på den röda knappen.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2008-05-06 09:51:00
|
|
Janne B |
DN visade hur båda sidors raketbanor gick över Sverige. Flera gånger tog radarsystemen misste och signalerade att raketer var på väg.Men det var täta gåsflockar osv. Med hjälp av Röda Linjen lugnades situationen något.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2008-05-06 09:57:00
|
|
Janne B |
Vad gäller den sociala nedrustningen så är det givetvis så att vår ålderspyramid och vår invandring som ställer till problem. Vår välfärd kostar mer för varje år men den ska bekostna 10 000 tals fler äldre och invandrare. Jag käkar tre sorters mediciner till subventionerat pris. Tack ska ni ha!
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2008-05-06 13:58:00
|
|
Per W |
Kraven på åldringsvården har ökat, på 60-talet var de gamla nöjda med det lilla. Vad gäller invandringen skulle jag vilja ha redovisning av och - över tiden 60-talet och framåt. Arbetskraftsinvandringen har starkt bidragit till Sveriges tillväxt och välstånd och gör det fortfarande. De som tror att det bara är kostnader har "hål i huvudet".
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2008-05-06 14:12:00
|
|
Janne B |
Ja precis så Per. Jag försöker ibland bidraga med både plus och minus här. Vårdsverige skulle totalhaverera utan våra invandrare. Det gäller stora delar av svensk industri också. Minst invandrare har vi nog i off. förvaltning.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2008-05-06 14:16:00
|
|
Janne B |
Snart strömmar den stora skaran 1940-talister in i sjukvård och åldringsvård. Vård är inget populärt yrke hos svenskfödda trots goda medellöner!. Då behövs varje hand./ Men tio år senare kommer en mkt stor våg av utlandsfödda att behöva vård. Kommer det att bli institutionsvård eller hemmavård? Ingen vet detta!
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2008-05-06 14:18:00
|
|
Janne B |
De senaste 3-4 dagarna har radion gång på gång berättat att just irakiska kvinnor har den största arbetslösheten av alla. För de vill inte jobba utanför familjen sägs det i klartext. VEM MER har lyssnat på detta?
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2008-05-06 15:28:00
|
|
Sunny |
Per W Enkelt: det saknas händer inom vården!
Allt färre ska vårda allt flera o i större städer känner de gamla kanske ingen o får inga besök. För fanns det fotfolk:ingen ska behöva dö ensam av kostnadsskäl.Prya några dagar på ett av Stokholms största vårdhem för gamla dementa i Stureby .Då behöver du inte undra sedan.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2008-05-06 15:35:00
|
|
Janne B |
I samma takt som allt fler inser att vi behöver invandrarnas händer så kommer "fientligheten" mot dem att upphöra. Men det kan finnas grupper bland dem som kan behöva uppfostrande ord. Kanske vissa irakiska kvinnor?
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2008-05-06 15:36:00
|
|
Sunny |
På 70 talet fanns dubbbelt så många anställda: biträdena är helt borta.Besök en vän född 24 i Örebro som liksom min käre haft flera stroke men är färdigvårdad. Vännernasom bor ganska långt bort har försökt hjälpa men han kan inte ens ta sig till toaletten eller värma den kalla maten han får av hemtjänst.Nu kom kronofogden: han har ju inte kunnat betala räkningar på många år. Det blev full fart: han fick en godeman som gör avdrag till fogden Men någon hjälp till den gamle fanns inte
|
| |