Brott och Straff

Inlägg #1: Postat: 2008-05-04 10:04:00
tobias
Ja, det hör ju till de grövsta brotten i mänsklighetens historia och ändå ställs i princip ingen till svars för dem, det är tragiskt.
Inlägg #2: Postat: 2008-05-04 10:33:00
ArHo
Janne och Tobias, en fråga om vem eller vilka som är skylldiga till brottslighet alla kategorier, alltså miljöbrott som skadar människor och liksom våldsbrotten samt alla andra typer av brott är ju vi människor som står bakom eller hur den stora fråga är hur kan vi förebygga människors mentalitet att stå över att ställa till skador som förstör den värld vi innerst inne vill se som ett paradis?
Inlägg #3: Postat: 2008-05-04 10:44:00
ArHo
f/ det finns ett gammalt hederligt uttryck som lyder: "i allt du gör tänk dig för" som de flesta inte tänker givetvis. Ponera om vi alltid förstod vilka konsekvenserna skulle bli av våra ord och handlingar och verkligen tog vårt ansvar för dem, då vore mycket vunnet på alla plan och förmodligen hade vår värld sett helt annorlunda ut idag.
Inlägg #4: Postat: 2008-05-04 10:47:00
tobias
Jag tycker inte man kan lägga alltför stor skuld på den enskilda människan. Vi har trots allt en represntativ demokrati. Jag tror att en majoritet av människorna vill göra mer åt miljön än politikerna faktiskt gör, så det finns trots allt några att ställa till svars. Man kan inte anklaga varken industrier eller enskilda människor för att förpesta miljön så länge det är fullt lagligt. När något är lagligt så sänder det trots allt en signal om att det är ok att göra vissa saker.
Inlägg #5: Postat: 2008-05-04 11:05:00
ArHo
Tobias och jag får vatten på min kvarn, att vi måste införa ett nytt politiskt system utan politiker som bevisligen är de största bovarna alla kategorier!
Inlägg #6: Postat: 2008-05-04 11:14:00
ArHo
F/ min specialitet är att avslöja vad politik handlar om egentligen och det kan sägas en gång för alla våra politiker äger inte större kompetens att lösa samhällets frågor än du och jag plus alla andra som är väl insatta i hur vårt samhälle fungerar, förlåt inte fungerar! åtminstone när det det gäller att bekämpa brottsligheten som ökar i landet för varje år som går!
Inlägg #7: Postat: 2008-05-04 11:54:00
Ragnhild Blücher
Till 6
När jag talar med poliser och väktare om brottslighete, så är det vanligaste svaret att >> Ingen vill ta ansvaret för hårdare tag i samhället. Vem tar ledningen för det projektet då ?>> Så vi är oss lika här i landet, ingen vill bära ansvaret.
Inlägg #8: Postat: 2008-05-04 12:03:00
Jocke S
5 Så vad skall vi ha i stället för politiker? Oss allesammans? En annan elit? Vem bestämmer då vilka de skall vara? Alla som anser sig härstamma från den 12:te planeten? Eller skall vi bara byta namn på politikeryrket?
Inlägg #9: Postat: 2008-05-04 12:16:00
Ragnhild Blücher
Till 8
Ett bra namn för politiker och andra som förväntas bära ansvaret är - Syndabockar ! Ingen med självbevarlelsedriften i behåll vill vara politiker.
Inlägg #10: Postat: 2008-05-04 13:35:00
Janne B
Lokala politiker kallades förr för Förtroendemän. Det var ett fint och tänkvärt ord.De var oftast obetalda, men fick betalt för redovisade utgifter i ämbetet.
Inlägg #11: Postat: 2008-05-04 14:37:00
ArHo
8/ Jocke, det där med den 12:te planeten då gudarna försökte göra jordemänniskan till sin avbild kan vi lämna därhän, även om ämnet är både spännande och intressant att ta del utav. Förvisso har jag redovisat i egen artikel, om att sprida ansvaret för vårt samhälle på så många händer som möjligt och då skrev jag som en modell att varje släkt skulle ha sin utvalde Talesman som ersätter våra politiker m.m.
Inlägg #12: Postat: 2008-05-04 15:15:00
Ragnhild Blücher
En gång i tiden var varje ämbetsman och politiker tvungen att presentera sig för väljarna. Endast de som kunde vinna allmänhetens förtroende, skickades sedan till riksdagen i Sthlm. Det var då det, för idag blir dom tillsatta internt av det vinnande partiet.
Inlägg #13: Postat: 2008-05-04 15:24:00
ArHo
Ragnhild, detta minns jag så väl, min far blev ratad av väljarna av just den anledningen och fick bli kvar inom den lokala verksamheten som han tycktes platsa i, många ryggdunkare hade han runt om sig som ibland höjde honom till skyarna? men välja honom till riksdagen blev aldrig utav!
Laddar...