Valborg - du berusande

Showing page 2 of 3: 1  2  3
Inlägg #21: Postat: 2008-05-01 11:25:00
Inger Olsson
3 De som har ett inre lugn, en förutsättning för flow, når defintivt inte upp till den procentsatsen.
Om genialitet är 99 svett så må det ju stinka om dig? Och rädsla luktar hemskt illa. Sådant lockar inte kvinnor, som Ragnhild BrunstHilda ;- så väl vet mycket om... För att därför eliminera din svettökning så ger jag 0 synpunkter på din Haiku...
Inlägg #22: Postat: 2008-05-01 11:45:00
Inger Olsson
Janne B: du har placerat dikten under rubrik "Politik & Samhälle" . Tycker det känns upplyftande när man läser det här frodiga språket; sökandet efter ord för att uttrycka tankar o känslor ang. samhällsfenomen. Visst haltar dikten lite men inte mycket. Mest småsaker. Vad jag ser har du ändå k ä m p a t med den. Sen blir det ju roliga "bilder" också...;-
Inlägg #23: Postat: 2008-05-01 11:46:00
Inger Olsson
forts/ När det gäller rytm o ljudbildning så är svenska språket tacksamt att använda. Visst, prova Haikun. Men jag tror inte att den "passar" ditt sätt att uttrycka dig, Janne B. Den är begränsad o därmed för "torr".
Inlägg #24: Postat: 2008-05-01 12:40:00
Janne B
Inger/Välkommen in från vårvädret. Mina verser föds fram på lite olika sätt. Men det kommer halvfärdiga verser i min skalle då jag ligger o tittar i taket eller diskar. Jag lyssnar på nyheter,så kommer en vers till. Så sätter jag mig ner och skriver och dessa halvfärdiga verser hamnar i stor oordning på skärmen. Då försöker jag placeradem i en viss ordning så det ser ut som en berättelse. Vissa rader ratas, andra tillkommer.
Inlägg #25: Postat: 2008-05-01 12:44:00
Janne B
Jag har inte ambitionen att skriva lyrik eller poesi etc. Jag försöker få fram roliga bilder med ett frodigt språk, för att citera dig. Jag är inte balanserad eller rättvis då jag skriver så här, men ofta rätt aktuell. Det stämmer med min läggning, jag som sitter här o läser media i timmar.
Inlägg #26: Postat: 2008-05-01 12:49:00
ArHo
Hej! Janne, du som är gammal i gården vet hur kommentarer och inlägg sett ut och framför allt hur det borde vara på tråden? svara mig först på detta,sedan får jag ta ställning till......?
Inlägg #27: Postat: 2008-05-01 12:49:00
Janne B
Jag har alltid haft problem med stavning och grammatik. Därför får Word titta på det nästan färdiga resultatet. Då kan jag få problem - ska magister Word bestämma eller min egen språkkänsla? Det har hänt att jag sänt in verser som jag bara ägnat 30 minuter åt. Men Valborg tog nog ca 8 timmar om än i småportioner under några dagar.Så det var kanske 50 inlevelse och 50 slit.
Inlägg #28: Postat: 2008-05-01 12:52:00
Janne B
Extra kul är det att ibland då jag sänder in texter, så är de inne inom en timme, men det kan ta flera dagar också. Några har försvunnit i Universums svarta hål.Den sortens lotteri ger ju spänning...
Inlägg #29: Postat: 2008-05-01 12:55:00
ArHo
26/Janne jag frågade det här?
Inlägg #30: Postat: 2008-05-01 12:58:00
Janne B
26 ArHo / Jag tycker att din fråga är lite otytdlig...så jag funderar en stund. Men spontant tänker jag på Norén som gett ut en bok på ca 1500 sidor. Hoppas att jag inte sårat någon säger han. Medan andra säger att hela boken är fylld av förtal...Jag har inte hunnit igenom den än ;-
Inlägg #31: Postat: 2008-05-01 13:06:00
Janne B
Svar citat...sett ut och framför allt hur det borde vara ..// Det har under de ca 4-5 år jag följt SZ nästan dagligen sett ut på ALLA tänkbara sätt. Det har kommit och gått folk med alla åskådningar här, språkgenier och motsatsen. Många har haft oerhört viktiga saker att säga medan andra bara bluddrar på. Det märks att det finns vitt skilda uppfattningar om vad SZ är och borde vara.
Inlägg #32: Postat: 2008-05-01 13:07:00
ArHo
Janne, som du sett blir jag och Ragnhild mobbade av vissa här på tråden, vilket givetvis är tröttsamt i längden! Eftersom du tillhör de mest vettiga personerna på tråden, så ville jag få klart för mig om vi skall mobba varandra i första hand eller ska det enbart seriöst debatteras?
Inlägg #33: Postat: 2008-05-01 13:11:00
ArHo
Janne i min förtret över detta har jag skrivit till red. C,O S om detta, för det är hans sak att blanda sig i leken!
Inlägg #34: Postat: 2008-05-01 13:14:00
Janne B
"Borde vara" ett lugnt och eftertänksamt samtalsforum utan personliga påhopp, okvädningsord, etc. De som vill utföra solonummer ska få göra det och de som vill samtala kring en artikel ska få göra det. Här ska finnas utrymme för de som bara vill kommentera eller skriva. SZ grundförutsättning är en andens generositet - jag hoppar ofta över sådant jag inte förstår.Samtidigt lärande att följa med in i andras världrar som då Billy Butt och Sunny skriver.
Inlägg #35: Postat: 2008-05-01 13:19:00
Janne B
ArHo/ Kan du beskriva Ragnhild här för mig? Är hon den hon utger sig för att vara eller har hon iklätt sig en viss roll? // RED ger oss förtroendet att lösa våra småbråk själva...som jag fattat det.
Inlägg #36: Postat: 2008-05-01 13:54:00
ArHo
Janne, Ragnhild är en person med ett högt intellekt som borde väcka avund på tråden, vilket jag anser är den största anledningen till att en del blir sura på henne.
Inlägg #37: Postat: 2008-05-01 14:28:00
CMO
Janne, om jag läser dig rätt välkomnar du beröm men är mindre intresserad av konstruktiv kritik, åtminstone från mig. Trots det, verserna om "mormor" och "farfar" är väldigt krystade. Om du hade utelämnat dem hade dikten blivit jämnare i kvalitet. Det gäller att kunna "döda sina älsklingar".
Inlägg #38: Postat: 2008-05-01 14:34:00
CMO
Inger, Det är Haikuns begränsning som är dess styrka. Det trodde jag att du begrep. Mina små försök ovan är naturligtis usla eftersom jag dels saknar begåvning dels inte lade ner mer än några minuter på dem. De skrevs enbart "på skoj". Så avstå inte från att kritisera dem för min skull men det är nog slöseri med din tid.
Inlägg #39: Postat: 2008-05-01 15:55:00
Janne B
37 CMO / Om jag är en person som föredrar beröm framför kritik, så är jag synnerligen normal! Men jag förstår inte varför några lätt rimmade rader ska bedömmas som om de var någon slags poesi. Ditt svar 38 är ju intrtessant i detta sammanhang, du vill inte heller bedömmas som poet. Även mina verser är mkt på "skoj"...men också allvar.
Inlägg #40: Postat: 2008-05-01 16:51:00
CMO
39/ Jag har inget emot att bedömas. bedöm på bara. Men jag har ju inte "publicerat" mina alster utan bara rafsat ner dem i en kommentar. Dina rader ÄR ju "någon slags poesi" så det är väl precis så de ska bedömas. Det är f.ö. ganska normalt att man kommenterar så väl retorik som stilistik i publicerade artiklar. En bristande stilistik gör ju dessutom att även retoriken blir lidande.
Showing page 2 of 3: 1  2  3
Laddar...