|
Inlägg #41: Postat: 2008-05-16 09:50:00
|
|
ArHo |
Janne, lyssnar på Ring P1 som vanligt. En kvinna tycker att män ska betala högre skatt, för att vi kostar mer för samhället än kvinnor gör? Här åter ett bevis på, att det finns en all anledning att diskutera folks synsätt på begreppet demokrati!
|
| |
|
Inlägg #42: Postat: 2008-05-16 10:03:00
|
|
ArHo |
Politikerna hånar oss på sätt och vis när de blandar in ordet demokrati i sina uttalanden! Jag skulle kunna tänka mig att ersätta demokratins begrepp med ett annat uttryck som alla lätt förstår!
Men ännu har jag inte funnit detta ord, Kanske ordet Försyn/försynen kunde vara något tillämpbart?
|
| |
|
Inlägg #43: Postat: 2008-05-16 12:11:00
|
|
Janne B |
Nej - Försynen är nog ngt helt annat än demokrati! Tills du bevisat motsatsen!
|
| |
|
Inlägg #44: Postat: 2008-05-16 12:17:00
|
|
ArHo |
Janne, det var ett däligt förslag såg jag i akademins ordbok! Men bra vore det att hitta ett träffande namn för ordet "demokrati" som alla förstod vad det handlar om.
|
| |
|
Inlägg #45: Postat: 2008-06-20 16:13:00
|
|
Ragnhild Blücher |
Till 44
Arho: Den rent etymologiska förklaringen, ger vi handen Demokrati Folkstyre. Men i praktiken betyder det att sossarna och den som hörs mest bestämmer. - Vilket ger Platon rätt i sin teori om "pöbelväldet" !
|
| |
|
Inlägg #46: Postat: 2008-06-20 16:27:00
|
|
ArHo |
Ragnhild, visst Platon hade rätt i mycket han sa, när det gäller denna Ideologi som är under berabetning, finns en avdelning med arbetsnamnet "Kapitalgemenskap" som i sak handlar om att vi drar åt samma håll för landets bästa rent ekonomiskt sett!
|
| |
|
Inlägg #47: Postat: 2008-06-20 16:32:00
|
|
ArHo |
Platon sa så här vill jag minnas "om några baktalar dig,
Uppför dig väl, så ingen tror dem"
|
| |
|
Inlägg #48: Postat: 2008-06-20 18:13:00
|
|
Ragnhild Blücher |
Till 47
Platon är alltid en tröst, när det behovs en klok aforism. Några år senare lade någon till: "Om den som baktalar dig ändå blir trodd, tag då en AK-5 och meja ner fanskapen" - Eller något ditåt ! ;-
|
| |
|
Inlägg #49: Postat: 2008-06-20 18:32:00
|
|
Ragnhild Blücher |
forts: Han var definitivt emot demokrati som idealstyre iaf. Platon var en hierarkiker och trodde på filosofernas givna maktställning. - Som medelklass fanns väktarna, och därunder pöbeln samt barbarerna !
|
| |
|
Inlägg #50: Postat: 2008-06-20 18:57:00
|
|
ArHo |
Ragnhild, jag hade ett väldigt resonerande med en snubbe för många herrans år sedan, som ansåg att man måste skola sig för att bli filosof? vilket jag undrat över en hel del och ifrågaätter detta i högsta grad! Att du är filofsofisk lagd på flera sätt är riktigt, vilket jag också anser mig vara, trots utan direkt utbildning i ämnet.
|
| |
|
Inlägg #51: Postat: 2008-06-21 14:29:00
|
|
Ragnhild Blücher |
Till 50
Arho: Den högre filosofin kräver en viss skolning, då predikatlogiska strukturer är nödvändiga för begreppsanalysen. -Men den känslomässiga filosofin, begriper även analfabeterna nere i ladugården ! de använder magen, hjärtat, och arslet
|
| |
|
Inlägg #52: Postat: 2008-06-26 21:34:00
|
|
ArHo |
Unto, här är jag och bjuder in alla töntar att prata demokrati så du är även välkommen i gänget, under er rubrik vill man inte deltaga för dina sakfrågor om Allende finns en annan skriven litteratur som beskriver denna mördade president för mord på oliktänkande! Var så god och skjölj!
|
| |
|
Inlägg #53: Postat: 2008-07-01 13:28:00
|
|
ArHo |
Det här är svensk demokrati som får svenska barnfamiljer att se rött!
Länk: bgf.nu
|
| |
|
Inlägg #54: Postat: 2008-07-07 21:15:00
|
|
ArHo |
Inger, om du läser min artikel nogrant eller har någon vuxen vid din sida så du får hjälp med att förstå de skrivna orden. Men hoppas du är nykter nu, så du inte tror att min artikel är flummig igen.
|
| |
|
Inlägg #55: Postat: 2008-07-07 21:55:00
|
|
ArHo |
Inger, om du läser min artikel nogrant eller har någon vuxen vid din sida så du får hjälp med att förstå de skrivna orden. Men hoppas du är nykter nu, så du inte tror att min artikel är flummig igen.
|
| |
|
Inlägg #56: Postat: 2008-07-08 11:29:00
|
|
ArHo |
Vår syn på verkligheten styrs av många faktorer givetvis och den grundläggande faktorn är, vilken generation vi tillhör eller t.o.m den avgörande faktorn som går ut på,hur vi vill att verkligheten skall se ut. Detta att kunna se verkligheten som den är, borde alla "lära sig att hantera" men de flesta vet med sig att den vill vi ändra på, för egentligen kan väl ingen tycka om den?
|
| |
|
Inlägg #57: Postat: 2008-07-08 11:45:00
|
|
ArHo |
Nåväl ingen tycker om vårt samhälle i alla dess beståndsdelar och till detta har vi ett politiskt systemsom skall rätta till alla fel och brister efter folkets önskningar?Just det! folkets önskningar? alla våra olika synsätt från individ till individ skall tillfredställas? Vi pratar nu om ett utopiskt samhälle för att lyckas med den politiska uppgiften!
|
| |
|
Inlägg #58: Postat: 2008-07-08 11:46:00
|
|
ArHo |
57/ Slutsatsen blir att försöka hitta den gyllene medelvägen så alla blir till freds på något sätt att få en del av kakan. Därför måste vi hitta ett nytt politiskt system som rättvist kan fördela kakan!
|
| |
|
Inlägg #59: Postat: 2008-07-08 20:12:00
|
|
ArHo |
Unto och Inger sug på den här karamellen, ni som tror att Nationalism måste ha med Nazism att göra. Nationalism, ideologi som sätter nationens bästa före andra politiska mål. Bärande idé är att människor med samma språk, religion, kultur och historia skall vara en självständig stat som arbetar för ett gemensamt mål för sitt lands bästa.Inte helt olikt den kommunistiska grundtese
|
| |
|
Inlägg #60: Postat: 2008-07-08 20:41:00
|
|
Unto S |
>59
|
| |