Vilka sjuksköterskor kämpar?

Showing page 2 of 4: 1  2  3  4
Inlägg #21: Postat: 2008-04-25 22:01:00
GunnarL
14/ CMO, Med "lyxstrejk" menar jag att en grupp som har det ekonomiskt bra går ut i en strejk som inte på minsta sätt är ekonomiskt motiverad! Vilken yrkeskategori som helst kan sätta hela samhället på sparlåga om man bara tänker egoistiskt! På lite sikt så innebär det motkrav från alla andra yrkeskategorier och så går det lugnt och stilla åt helvete! Men nu tittar jag på Notting Hill och kommer inte att kommentera mer i kväll.
Inlägg #22: Postat: 2008-04-25 22:19:00
CMO
Jag trodde väl ungefär att iden med kollektiva löneförhandlingar var att varje grupp ska kunna sätta kraft mot arbetsgivaren och se till att de får en så hög ersättning som de kan med tanke på "värdet" av deras arbetsinsats. Varje grupp torde ha olika förutsättningar för hur mycket de kan få ut.
Inlägg #23: Postat: 2008-04-25 22:21:00
CMO
f/ För vissa grupper ligger kanske "taket" vid 30000:- och för andra vid 20000:-. Om "taket" ligger vid 30000:- men lönen är 25000:- så är en strejk mer motiverad än om taket ligger vid 20000:- och om man ligger på 19000:- . Om nu någon fattar vad jag menar.
Inlägg #24: Postat: 2008-04-25 22:23:00
CMO
Alternativet blir ju lite tillspetsat att endast lågavlönade grupper har moralisk rätt att strejka tills man nått den punkt när alla grupper har ungefär samma medellön.
Inlägg #25: Postat: 2008-04-25 23:35:00
GunnarL
En strejk är ingen jävla lekstuga som man tar till när man känner sig så där lite lagom missnöjd! En strejk är det yttersta vapnet på arbetsmarknaden och strejkvapnet får absolut inte missbrukas! Nu sker detta av en grupp som i stort sett kan räknas bland de priviligierade i samhället. Jag förstår att CMO - med sin begränsade samhälls- och människosyn - kan tycka att det är OK. Lite mer förvånad över peters inställning.
Inlägg #26: Postat: 2008-04-25 23:39:00
GunnarL
f/ Men visst, med ert sätt att resonera så är det ju moraliskt försvarbart för alla högavlönade att ta till strejkvapnet! Läkare kan ju börja strejka betydligt värre än sköterskorna. Alla civilingenjörer, tandläkare, m.fl. högavlönade grupper. Allt i syfte att öka klassklyftorna! Ni är ju fan lika dumma som Ramona Fransson i inledningskommentaren i den här tråden!
Inlägg #27: Postat: 2008-04-25 23:41:00
GunnarL
f/ Och till slut kan vi ju börja strejka allihop - eller som Ramona tycker - säga upp oss allihop. Och så rasar samhället ihop! Och så får vi väl flytta till USA allihop - och sitta där och skriva dumma kommentarer i något danskt forum. För något svenskt forum lär väl inte finnas kvar, eftersom såväl journalister som datatekniker anser att de har för dåligt betalt.
Inlägg #28: Postat: 2008-04-25 23:43:00
GunnarL
f/ Fast sammanfattningen måste ändå bli att "Notting Hill" är en underbar film!
Inlägg #29: Postat: 2008-04-25 23:51:00
GunnarL
16/ Och till Dig, Janne B, som ifrågasätter mitt ordval, skall jag säga att ordet "lyxstrejk" är ett exakt rätt uttryck för vad det är frågan om!
Inlägg #30: Postat: 2008-04-25 23:56:00
Jocke S
Hö, hö, visst är det kul här på sourze! Ibland. Man ger nästan upp, och så dyker något helt annat upp! Och visst är Notting Hill en härlig film. Men varför den är det skall jag inte orda om, och skapa myror i huvudet på sina håll...
Inlägg #31: Postat: 2008-04-26 15:14:00
Beth4020
Men Gunnar....jag VET att en nyfærdig ssk i Lund t.ex har 18.500 kronor i månaden. Nær jag arbetar i Staffanstorp en grannkommun till Lund vet jag att de distriktssk ær vældigt vælbetalda vilket de inte førnekar med sina 27.000 i månaden.....så dina siffror verkar rætt så befængda och att kalla det en lyxstrejk ær att spotta en hel yrkeskategori i ansiktet.
Inlägg #32: Postat: 2008-04-26 15:16:00
Beth4020
Tycker du Gunnar det ær "lyx" att få ut mellan 11 och 12.000 på 80 arbete som ssk? Som ensamstående med två barn klarade jag mig INTE utan bidrag från staten så jag sjkakar mitt huvud och suckar djupt øver ditt resonemang. Jag var tvungen att fly till Norge før att få det lite bættre ekonomiskt och inte belasta staten med bostadsbidrag mer.
Inlägg #33: Postat: 2008-04-26 16:06:00
Janne B
GunnarL / Du har gjort flera bra inlägg i detta ämne. Vi kan inte ha en arbetsmarknad som är en slags allas krig mot alla. Där alla ska suga mesta möjliga av arbetgivaren utan hänsyn till andra grupper osv. Det finns flera grupper som inte kan strejka - ska man i skita i deras inkomster.
Inlägg #34: Postat: 2008-04-26 16:08:00
Janne B
f Vårt samhälle är en en enda stor Samarbetsapparat som lätt kan saboteras av gruppegoism. Jag anser att jag har för lite fakta på bordet för att riktigt kunna ta ställning, men jag ska ju inte besluta i ärendet heller. // JA _ Notting Hill är en helt underbar film som jag sett minst tre ggr.
Inlägg #35: Postat: 2008-04-26 18:27:00
GunnarL
31-32/ Beth4020, Det jag refererar till i svar nr 8 är SCB:s uppgifter om genomsnittslöner - alltså inte begynnelselöner. Att ingångslönerna ofta är låga är ingen nyhet - så har det alltid varit, utom inom LO-kollektivet. Att Du sedan har försatt Dig i en situation där Du är ensamstående med två barn är väl knappast något som skattebetalarna skall få ta ansvar för. Det ansvaret är helt och hållet Ditt!
Inlägg #36: Postat: 2008-04-26 18:29:00
GunnarL
f/ Tvärtom anser jag att sjuksköterskorna just nu håller på att spotta flera andra yrkeskategorier i ansiktet! Ni är hyfsat välbetalda och er utbildningstid är relativt kort - så strejken verkar för mig vara helt ansvarlös!
Inlägg #37: Postat: 2008-04-26 19:05:00
CMO
33 etc/ SSK för inte något "krig mot alla" de är inblandade i en förhandling med sin motpart. De som bäst kan bedöma vilka "vapen" de ska använda i den förhandlingen är naturligtvis den fackliga organisationen och medlemmarna. Det förvånar mig att GunnarL, som alltid brukar försvara den svenska modellen med kollektivavtal och starka fack har en helt annan syn.
Inlägg #38: Postat: 2008-04-26 19:08:00
CMO
Att det skulle finnas någon överhängande risk för samhällskollaps är naturligtvis bara trams och ett exempel på det vanliga debattknepet att höja tonläget när argumenten är svaga. Personligen anser jag att SSK som grupp förmodligen skulle ha bättre löneläge om de förhandlade individuellt.
Inlägg #39: Postat: 2008-04-26 19:11:00
GunnarL
37/ CMO, Den svenska modellen har genom årtiondena visat sig vara mycket framgångsrik - främst genom att arbetsfreden varit näst intill helig. Strejkvapnet har endast använts i undantagsfall! Hela förhandlingsmodellen bygger bl.a. på att de fackliga organisationerna tar ett samhällsekonomiskt ansvar.
Inlägg #40: Postat: 2008-04-26 19:13:00
GunnarL
f/ Om en välbetald yrkesgrupp helt plötsligt får för sig att de skall ha dubbelt så mycket i lönepåslag som andra grupper så bryter man helt enkelt mot "modellen". Andra grupper kräver kompensation, inflationen stiger, räntorna stiger, och i slutändan blir alla förlorare.
Showing page 2 of 4: 1  2  3  4
Laddar...