Inlägg #1: Postat: 2008-03-09 10:13:00
|
Ramona Fransson |
Han som nu mördade skolbarnen, i Israel, hade israeliskt medborskap, men var av palestinskt ursprung. En man, som hade samma rättigheter ,som vilken svensk medborgare som helst har i Sverige, eller om man är israelisk medborgare, samma förmåner som finns för israeliska medborgare. Men vad hjälpte det? Hatet är starkare än kärleken. Vad kommer ut av detta?
|
|
Inlägg #2: Postat: 2008-03-09 10:17:00
|
Ramona Fransson |
Inget gott i alla fall. Det finns många korkade uttalande, som t.ex att alla palestinier som bodde tillsammans med israelerna i Palestina, som nu är Israel ska få flytta tillbaka. Idag är de fyra miljoner! Det är lika korkat som att alla släktingar, de som finns kvar, till alla de 7 miljoner judar som förintades i lägren runt om i Europa, ska ha tillbaka, all egendom som konfiskerades. Alla fastigheter, markegendomar, tavlor m.m. Det går inte! Om du inte har papper på det!
|
|
Inlägg #3: Postat: 2008-03-09 10:20:00
|
Ramona Fransson |
Dom dokumenten har blivit aska tillsammans med de kropparna som förbrändes i ugnarna och skyfflades ner i massgravar. Jag har sagt det förr, och jag säger det igen: Jag tror inte på fred i Mellanöstern. Jag tror tvärtom, att det kommer att starta ett tredje världskrig, på grund av Mellanösterns alla problem. Så pessimistisk är jag när det gäller människan i den delen av världen!
|
|
Inlägg #4: Postat: 2008-03-09 10:23:00
|
Ramona Fransson |
Om israelerna skulle "fira" med att skjuta i luften, dela ut godis, sjunga och klappa händerna, varje gång, en Hamasmedlem blev skjuten, tillsammans med andra oskyldiga, skulle det bli ett jävla liv i media. Men när anhängare till Hamas, firar när israeliska barn mördats, slås det inte på stora trummor. Men i det läget är freden "stendöd"!
|
|
Inlägg #5: Postat: 2008-03-09 11:16:00
|
Unto S |
Citerar Ramona Fransson: ”Om israelerna skulle fira med att skjuta i luften, dela ut godis, sjunga och klappa händerna, varje gång, en Hamasmedlem blev skjuten …” Det skulle bli en jävlans oväsen så många palestinska barn och kvinnor som sionisterna har mördat!
|
|
Inlägg #6: Postat: 2008-03-09 11:30:00
|
Janne B |
Varje gång en israelisk stridsvagn sätter igång så har den en militär framgång, för den har ingen motsrtåndare. Likadant är det med Israels stridsplan och kanonbåtar, given vinst i förväg då motstånd saknas. Men de palestinska raketerna träffar en gång på hundra ungefär i historiens ojämnaste krig./ Jag hävdar Israels rätt att existera för så har FN beslutat. Men Israel hade därmed också skyldighet att befrämja en tvåstatslösning i samarbete med FN. Har de gjort det?
|
|
Inlägg #7: Postat: 2008-03-09 13:53:00
|
Ramona Fransson |
Om Hamas, skulle erkänna judarnas rätt att existera, skulle det säkert bli annat ljud i koskällan! Men vem skulle våga prata om fred, samtidigt som någon står med en pistol mot ditt huvud och bara längtar efter att få trycka av?Man kan bara förverkliga fred om båda parter verkligen vill ha fred! En dialog inte en monolog! Hamas vill inte ha fred. De vill utplåna Israel!
|
|
Inlägg #8: Postat: 2008-03-09 13:58:00
|
Eleni Schmidt |
Vill Israel ha fred tror du, ibland tvivlar jag pa det. HAmas ar idioter som inte vill erkanna en judisk stat, men israel bygger hela tiden bosattningar pa vastbanken. Dessa bosattningar tar sugestivt over palestinsk mark. Bosattningarna binds ihop av vagar, som bara judar for aka pa.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2008-03-09 14:00:00
|
Eleni Schmidt |
Palestinier som opponerar sig, eller for all del kastar sten, blir skjutna och misshandlade. I Jerusalem ar det omojligt for en arab att fa byggtillstand, medan israeler far det hela tiden. Om en palestinier bygger ett hus anda blir det nedrivet. Detta gagnar knappast freden.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2008-03-09 14:04:00
|
Eleni Schmidt |
Och nej Ramona, jag gillar inte HAmas mer an du gor, men Civila palestinier dor i storre mangd an civila israeler. IDF gick in i Gaza remsan, otroligt tattbefolkat, och resultatet blev runt 100 doda, halften kvinnor och barn. En israelisk minister talade om Shoa, dvs forintelse, mot gaza remsan. En annan politiker pa hogerkanten har jamfort araber med hundar. Slagord som doda araber skriks och skrivs lite vars stans. Som sagt, ibland undrar jag om israel vill ha fred.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2008-03-09 14:52:00
|
Ramona Fransson |
Vad Israels regeringsmedlemmar uttalar, betalar sig illa, för nästa val åker de ut! En majoritet av israels befolkning, vilket inkluderar även araber med israeliskt medborgarskap, vill ha fred. Det finns skolor med alla nationaliteter och religioner, som samverkar och mår bra tillsammans. Det finns krafter som kämpar för freden.Men frågan jag ställer hela tiden: När kommer Hamas erkänna israelernas rätt att leva? Först då kan det bli "riktiga" fredsförhandlingar!
|
|
Inlägg #12: Postat: 2008-03-09 14:59:00
|
Leif-Arne |
11 Jag har precis samma uppfattning som du Ramona, att där finns en majoritet som är trött på konlikt, floskler och stora ord, åtminstonde bland de israeler jag träffat. Jag har även uppfattningen att situationen är likadan på den palestinska sidan.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2008-03-09 15:00:00
|
Leif-Arne |
Problemet är bara att det är de fundamentalistiska på båda sidor som sätter dagordningen. Hamas är inte intresserad av uppgörelser, de vill ha allt eller inget. Bosättarna är å sin sida inte nöjda förrän Israel når de gränser som anges i Bibeln och är helt judiskt.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2008-03-10 13:35:00
|
profanum_vulgus |
Ramona: Hamas erkände 1989 Israels rätta att existera enligt FN:s delningsplan. I början av detta decennium gick man istället över till att erkänna 1967-års gränser. Israel har å andra sidan aldrig erkänt någon palestinsk stat. Eftersom du byggde dina åsikter på uppfattningen att det var tvärtom, så antar jag att du ändrar dig nu, eller fakta kanske inte hade med saken att göra?
|
|