Invandringsfri? Nej, fri invandring!

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2008-03-04 19:19:00
Patrick G
Jag tror inte vi kommer att ha mycket val till slut. Sveriges regering - vare sig rött eller blått - verkar inte vilja säga nej till fördraget som befriar företagen att importera billig arbetskraft från typ Polen.
Inlägg #2: Postat: 2008-03-04 19:22:00
Patrick G
Och på långsikt kommer vi nog att behöva maka på oss i sagolandet Sverige när klimatkrisen sätter miljontals människor på flykt. Den första vågen blir väl EU-medborgare vars hem runt Medelhavet blivit obeboeliga. Dags att rusta upp spanskan alltså.
Inlägg #3: Postat: 2008-03-04 20:48:00
Leif-Arne
På lång sikt kommer det att vara omöjligt att upprätthålla nuvarande ordning där samma arbete betalas olika beroende på var det utförs. Löneläget går mot en nivilering globalt.
Inlägg #4: Postat: 2008-03-05 10:04:00
Inger Olsson
Leif-Arne: hur hanterar man gästarbetsinvandringen ekonomisk invandring redan nu? Det är inte svårt att förstå att de från Polen kan klara sig med under 50 spänn i timmen inom byggbranschen. Det är mycket i förh. till deras lön i Polen. De konsumerar heller inget i Sverige precis utan sparar varenda krona.
Inlägg #5: Postat: 2008-03-05 10:04:00
Inger Olsson
forts/ Visst, det förstår jag utifrån d e r a s perspektiv. hur de bor o s v antar jag att du vet?
Jmf man en svensk däremot vars hyran äter upp mer än 50 av lönen, ensamstående hushåll med ökade kostnader o s v då blir det en besynnerlig lönesättning i Europa med orättvisor som i längden inte kan hålla utan leder till konflikter grupper emellan?
Inlägg #6: Postat: 2008-03-05 10:05:00
Inger Olsson
Inom Europa "importeras" arbetskraft o det sysslas redan med att folkgrupper har då fått "lägre pris" på sig när det gäller löner. Och man behöver väl inte vara dum för att begripa att det involverar också andra omdömen? Företag som endast sysslar med kortsiktiga vinstintressen är farliga, menar jag, då de inte ser till helheten. De gamla näringsledarna tänkte annorlunda.
Inlägg #7: Postat: 2008-03-05 10:05:00
Inger Olsson
Patrick G: jodå, miljöflyktingar finns ju redan. Åter igen, vilken typ av företag ligger bakom en sådan utsugning o förstörelse på oftast kort sikt?
Inlägg #8: Postat: 2008-03-05 11:04:00
Leif-Arne
5 Hyrorna är höga på en del ställen i Sverige,visst är det så. En del av orsaken är sannolikt byggkostnaderna. En del av byggkostnaderna är relaterat till lönekostnader, andra till den begränsade konkurrensen mellan aktörerna. Ökad konkurrens ökar sannilikt prispressen inom byggsektorn, vilket kan påverka hyreskostnaderna.
Inlägg #9: Postat: 2008-03-05 11:06:00
Leif-Arne
Oldlare i södra Sverige skulle aldrig kunna leverera utan tillskott av arbetskraft från södra Polen, Vitrysland etc. Men de tar inga jobb från ortsbor, däremot är deras arbetsinsatser en förutsättning för andra arbetstillfällen i verksamheter som sysslar med vidareförädling.
Inlägg #10: Postat: 2008-03-05 11:09:00
Leif-Arne
På sikt kommer lönerna inom EU att utjämnas, den procssen pågår redan.
På ännu längre sikt kommer även lönenivån globalt att utjämnas. Redan nu har lönekostnaderna för kvalificerad arbetskraft inom IT i Indien ökat rejält, pga av ökad konkurrens om deras tjänster.
Inlägg #11: Postat: 2008-03-05 11:27:00
Janne B
Inger/ Du skriver att hyran tar ofta 50 av lönen i ensamhushåll. Det är inte ovanligt att nya villafamiljer lägger ca halva lönen på sitt boende.På sikt är det ju ett sparande men nu kostar det verkligen skortan. Om villan är långt från 1-2 jobb tillkommer stora bilkostnader. Hur mycket är kvar sedan.
Inlägg #12: Postat: 2008-03-05 11:30:00
Janne B
Mot den bakgrunden är det konstigt att inte massor av hushåll prövar mer kollektiva lösningar på sitt boende och bilande!Har vi blivit för individualistiska? Äger vi så mycket saker att vi inte kan maka ihop oss i ett trängre men billigare boende? Nå, många invandrare visar ju att här finns pengar att tjäna!
Inlägg #13: Postat: 2008-03-05 11:51:00
Leif-Arne
12 Jo, där finns att tjäna på samverkan. Ett exempel är bilpooler, som kanske kräver en viss storlek på ort, men kan ge radikalt sänkta transportkostnader.
Inlägg #14: Postat: 2008-03-05 15:54:00
Inger Olsson
10 Ekonomiska termer är inte vetenskap utan påverkas av flera andra faktorer. Således kan utbud o efterfrågan vara helt i obalans idag. Så länge vi konsumerar o hjulen rullar på. På ytan, vill säga. Jag vill inte ta ifrån dig din optimism, men jag tror inte alls att det kommer bli så som du skriver: "På ännu längre sikt kommer även lönenivån globalt att utjämnas."
Inlägg #15: Postat: 2008-03-05 15:55:00
Inger Olsson
forts/ Tonen är redan given o piskan är på. T ex Polen söker också arbetskraft - från andra ländre vars folkslag står i "lägre kurs" o därför kan betalas mindre. Vad gör t ex facken i Skandinavien? Du kan se några snånotiser ibland på deras hemsidor om svåra arbetsförhållanden för dessa gästarbetare. När arbetsgivarna öveträder våra basala arbetsvillkor o miljölagar...
Finns det helt enkelt saker o ting vi INTE vågar se?
Inlägg #16: Postat: 2008-03-05 15:59:00
Inger Olsson
Janne B: Jag tror knappast att du själv skulle kanske vilja leva som oftast gästarbetarna gör?
Men i 12 visst Janne: vi har en del att lära av invandrare. Vi är så förbannat mycket individualister så man bara vill kasta upp. Vad gäller delade ekonomiska resurser blir det också billigare att leva.
Inlägg #17: Postat: 2008-03-05 16:03:00
Leif-Arne
14 Ekonomi är förvisso en vetenskap, men som så många andra sådana inte värderingsfri eller absolut. Vad gäller optimismn och pessimism, så brukar optimisten och pessimisten har rätt ungefär lika ofta, men optimisten har roligare.
Inlägg #18: Postat: 2008-03-05 16:06:00
Leif-Arne
16 En förutsättning för gästarbetare att kunna utverka drägliga förhållanden är primärt att de kan verka legalt. Den som vistas illegalt är prisgiven till oseriösa uppdragsgivare. Vilket faktiskt är ett argument för att vara öppen för arbetskraftsinvandring. Inte motsatsen.
Inlägg #19: Postat: 2008-03-05 16:09:00
Leif-Arne
15 Ditt exempel är ju ett exempel nå den lönenivilering som pågår. Lönerna i Polen har stigit, beroende på flera orsaker, men även en konkurrens om polsk arbetskraft från andra länder. Nu spiller det över till länder som Vitryssland och Ukraina, som faktiskt tjänar på detta.
Inlägg #20: Postat: 2008-03-05 16:12:00
Janne B
16 Nej Inger så skulle jag inte vilja bo, för även jag är individualist.Men många är i ett läge att de borde prova på mer kollektivt levnadssätt. Jag ser ibland notiser om att äldre med pengar söker sig kollektiva lösningar.De säljer villorna och omvandlar ett hyreshus till servicehus, ungefär.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...