Primal Scream - polemik

Inlägg #1: Postat: 2001-10-06 20:17:00
Daniel Wiklander
Johan, du glömmer att jag aldrig hävdat någon universell moralisk princip. jag har över huvud taget inga principer, däremot värderingar.

Det går inte att generalisera som du gör, man måste se varje uttalande, varje viktig politisk handling och varje tom retorisk gest i sitt sammanhang.

Det ÄR skillnad på förtryckarens våld och de förtrycktas motstånd.
Det ÄR rätt att göra uppror.
Inlägg #2: Postat: 2001-10-07 10:05:00
Johan H
OK, Daniel
Du bevisar just det jag alltid misstänkt.
Den här typen av vänsteråsikter är inte alls baserade på moral. Och att det tydligen gäller helt andra regler för dig och dina meningsfränder än för alla andra.
Det är elitism. Jag köper inte det.
Inlägg #3: Postat: 2001-10-07 10:50:00
Daniel Wiklander
Moral? Jomenvisst. Men inte universella moraliska principer. Man måste förbehålla sig rätten att anse att en handling är rätt i ett sammanhang men fel i ett annat. Helt beroende på kontexten.
Är det elitism så handlar den elitismen enbart om att anse sig kompetent att göra en korrekt värdering av enskilda handlingar.
Inlägg #4: Postat: 2001-10-07 12:21:00
Johan H
Är inte moral en fråga om principer? Vad är det då i så fall? Något man plockar fram ur det blå skåpet när man känner för det?
Jag kan nämna två saker jag tycker är så viktiga att de gott kan gälla som "universella principer":
1. Icke-våld
2. Jämlikhet
Du och Bobby G tycker uppenbarligen att ni är så duktiga att ni kan strunta i bägge dessa två för att ni har fattat den rätta kontexten. Då tycker jag att det känns både bättre och mänskligare med mina två "principer" än ert godtycke.
Inlägg #5: Postat: 2001-10-07 14:09:00
Daniel Wiklander
När din andra princip inte kan uppnås utan att du gör avkall på din första princip får du med andra ord problem.
Inlägg #6: Postat: 2001-10-07 18:28:00
Johan H
Satans "max 500 tecken".
Jämlikhet i detta fall moral/regler/principer skall gälla lika för alla.
Så det går alldeles utmärkt att kombinera.
Jag kommer nog aldrig begripa en "kontext" där det är OK att skjuta unga konservativa för att de tycker annorlunda.
Frågan kvastår. För eller emot politisk våld? Du och Bobby G är uppenbarligen för. Jag är emot.
Inlägg #7: Postat: 2001-10-08 08:27:00
mattias
Hur mycket Johan H än svamlar på om moral och politiskt vålds existensberättigande och kladdar på med välmående, akademisk Max Fator så är han bara tråkigtråkigtråkig. Självklart finns det rätt och fel. Om ett gäng mobbar en liten och svag kille har den lilla killen rätt att slå tillbaka så hårt han kan. Om en styrande elit förtrycker svaga minoritetsgrupper så har de svaga och förtryckta också rätt att slå tillbaka... svårare än så behöver det inte vara.
Inlägg #8: Postat: 2001-10-10 18:23:00
Andy
Ja, det var ju ett jäkla tjafsande. Musik är ju en konstform för helvete, en konstform och ett sätt att uttrycka sig. Sedan är det schysst om några vågar vara naglar i öga och öron på den falska demokratin vi lever i, i ett falskt kärlekslöst samhälle där storebror bestämmer allt. Med högervindar och fascism i olika former. Istället för alla dessa jävla hycklare.

Det är alltid mer rätt att sparka uppåt än neråt. Alltid.
Laddar...