Frida Johansson Metso, ordf LUF, fattar ingenting

Inlägg #1: Postat: 2008-03-01 19:33:00
Ramona Fransson
Självklart vore det drömmen om det fanns ont om folk som behövdes för okvalificerade jobb. Men det är nog bara ett önsketänkande idag.
Inlägg #2: Postat: 2008-03-01 21:19:00
arga gubben
Vad är ett okvalificerat jobb? är det inte så att det är ont om folk i vissa okvalificerade yrken. Är det lönenivån som säger hur okvalificerat yrket är?
Nu går det runt i huvudet!!
Inlägg #3: Postat: 2008-03-02 13:52:00
Ramona Fransson
Ja, vad är ett okvailificerat arbete idag? Ett arbete som inte behöver gymnasialt betyg, dagens studentexamen, ärligt talat vet jag inte riktigt, men jag tror att om du söker som vårdbiträde, till ett servicehem, äldreboende eller annat inom äldreomsorgen, som att dammsuga, diska, bädda, hjälp till toaletten, vet jag att en del arbetsgivare inte kräver ngn högre utbildning.
Inlägg #4: Postat: 2008-03-02 13:55:00
Ramona Fransson
Men vissa vårdinstitutioner kräver vårdgymnasium, så det är olika. Men de jobb som fanns när jag växte upp, som jag fick, utan nämnvärd utbildning, var bl,a hotellreceptionist, men det tror jag inte fungerar idag. På min blogg har jag lagt ut mitt CV sedan 1973, alla dom jobben skulle idag, troligen kräva studentexamen, kanske till och med högskola!
Inlägg #5: Postat: 2008-03-02 23:37:00
Uno Hansson
Slopades skatten, arbetsgivaravgifterna och momsen på arbete och konsumtion - samtidigt med staten helt fråntogs rätten att snoka i privata avtal som fungerar i ömsesidigt samförstånd, så skulle set rimligen uppstå hur många fysiskt aktiva upplevelse- och friskvårdsverksamheter som helst. Där kompetensen när det gäller att räkna, läsa och skriva kanske har mindre betydelse.
Inlägg #6: Postat: 2008-03-03 20:33:00
Inger Olsson
4 Och här Ramona pekar du på en viktigt sak: nämligen utbildning o krav därefter. På många områden har ju mycket förändrats. Sverige satsade på kompetens o utbildning IT o yrkesskolor på gymnasienivå. medan t ex Norge o Danmark så inte gjorde. På 80-talet kommer därmed också individuell lönesättning in som svar på detta.
Hur skulle alltså en fri ek. invandring ske i förh. till DEN saken?
Inlägg #7: Postat: 2008-03-03 20:36:00
Inger Olsson
5 En del förläser sig på Adam Smiths teorier?
Laddar...