Sverigedemokraterna och islamofobin

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2008-03-01 18:50:00
arga gubben
Fast problemet är mera att somliga tror att alla är islamofober fast det inte finns några. Den som uppför sig illa på lokal och blir utvisad börjar genast ropa 1. Homofob om vederbörande är homosexuell 2. Rasist om vederbörande är mörkhyad 3. islamofob om vederbörande är islamist etc.

Personligen har jag starka aversioner mot sjävmordsbombare som mördar oskyldiga. Hoppsan! nu blev jag genast islamofob. Så lätt det gick!!
Inlägg #2: Postat: 2008-03-01 19:03:00
Eleni Schmidt
suck. Smart kommentar. jattesmart. Sjalv gillar jag sjavmordsbombare... "inte finns islamofobi" eh, jo det finns det, har du varit i garderoben de senaste aren? Herregud.
Inlägg #3: Postat: 2008-03-01 19:48:00
arga gubben
Vem av oss som "suttit i garderoben" låter jag vara osagt men den som varit ute i samhället och träffat folk ser nog saken lite annorlunda. Många människor har invändningar mot islam och särskilt vissa otrevliga ytterligheter. Att vara kritisk, att ha invändningar eller ha avvikande åsikt gör en inte till islamofob, utan det ska man få ha utan att bli pådyvlad ett tillmäle. Det är annars ett populärt översittartrick att kasta i ansiktet på meningsmotståndare.
Inlägg #4: Postat: 2008-03-01 20:37:00
CMO
Islamofobi finns och är kanske ungefär ett lika stort problem som "kristofobi". Dvs inte specielt stort. De flesta som anklagas för att vara islamofober är dock inte alls motståndare till Islam utan bara motståndare till vissa islamistiska företelser, t.ex. motståndare till all fascism, inklusive, islamisk fascism.
Inlägg #5: Postat: 2008-03-01 21:23:00
Eleni Schmidt
3 Det beror pa vilka asikter man har. Invandningar mot islamismen ar en sak , det har ju manga muslimer ocksa men sverigedemokratena har t ex byggt sin kampanj mot hat mot muslmer. "doda muslimer "har jag sett skrivet pa vaggar. Fordomar mot muslimer i allmanhet finns overallt. Vi har problem med islamofobi i europa. Vi har ocksa problem med islamism, antisemitism samt manniskor som sticker huvudet i sanden, som du, arga gubben.
Inlägg #6: Postat: 2008-03-01 21:38:00
Eleni Schmidt
En kompis till mig, som jag trodde var ratt frisinnad, sa til mig " jag skulle aldrig ga ut med en muslim". Att vara antisemit eller rasist ses tack och lov inte med blida ogan, men att vara islamofob ar tydligen mer ok.
Inlägg #7: Postat: 2008-03-01 21:48:00
Ragnhild Blücher
Till 6
Många av mina väninnor är mer fientliga mot det utländska utseendet och brytningen, än själva folkgruppen.
Inlägg #8: Postat: 2008-03-01 22:05:00
arga gubben
Min åsikt är likadan som CMO. Då är vi två "huvudsandstickare" Men kan du säga på vad sätt? Tror du att verkligen sverigedemokrater går omkring och skriver "döda muslimer" på väggar. Tror inte de skriver på väggar överhuvudtaget utan det är nog en annan kategori som regel klädda i munkjacka och utan politiska åsikter. Jag har dessutom gjort mig omaket att kolla upp SD:s valkampanj efter allt tugg. Det du säger stämmer inte, utan det är mera en bild av vad ditt eget önsketänkande.
Inlägg #9: Postat: 2008-03-01 22:06:00
arga gubben
Om "frisinnad kompis": Att säga att man inte skulle gå ut med en muslim räcker inte att gör en till islamofob. Isåfall är stösta delen av befolkningen något slags "fob"
Inlägg #10: Postat: 2008-03-01 22:21:00
Mahria
ELENI: "Islamofobin är ett stort problem". Vad som ÄR ett lika stort problem är att folk inte FÅR ha åsikter om islam och vissa av dess företeelser utan att kallas rasister eller islamofober. Den som läst en smula etnologi, vet att detta med fördomar är ett etnocentriskt fenomen, d.v.s, det förekommer hos alla, även hos våra nysvenskar. forts...
Inlägg #11: Postat: 2008-03-01 22:27:00
Mahria
ELENI: forts.... Att inte tillåta sig se detta, och att missbruka begreppet "rasism" och/eller "fobi", är bara att spela SD rakt i händerna. Att inte inse att det krävs vilja och arbete från både nya och gamla svenskar för en lyckad integration, är enbart löjligt OCH oroväckande. Fördomar finns, som sagt, på bägge sidor och det är detta vi alla behöver arbeta med, inte som du, använda begreppen "fobi" och "rasism" i onödan. forts...
Inlägg #12: Postat: 2008-03-01 22:27:00
Eleni Schmidt
8Vad SD sager i sin valkampanj och vad de sager i verkligheten ar nagot helt annat. I dn var rapporterade en undercover journalist om mote dar de pratade om muslimkarringar. Till och med vissa moderater och socialdemokrater ar islamfober, vilket Janne Josefsson visade.
svar 9 Mycket underligt uttalande, och jag undrar om du overhuvud taget vet vad uttrycket islamofob innebar. Ga och spela bandy med dartanjang istallet.
Inlägg #13: Postat: 2008-03-01 22:29:00
Mahria
ELENI: Spara dessa uttryck till tillfällen då de verkligen behövs, annars riskerar du m.fl att urholka dess betydelse OCH att öka Sverigedemokraternas röster vid nästa val, och DET vore högst olyckligt !!!
Inlägg #14: Postat: 2008-03-01 22:41:00
arga gubben
Nej kanske jag inte vet vad islamofob innebär. Vet du?
Med din sista replik vill du säga att jag ska inte komma här och lägga mig i debatten. Här har vi alltså en debattfacist med stor fördomspotential?
Inlägg #15: Postat: 2008-03-01 22:44:00
Eleni Schmidt
Mahria, hur jag urholkar ordet islamofob begriper jag inte. Dessutom har jag inte anklagat nagon for rasism, vad jag vet. Sedan har jag mycket svart att se hur jag skulle kunna oka sd roster i nasta val, jag tror inte att presumtiva sd valjare bryr sig om vad jag tycker....
Inlägg #16: Postat: 2008-03-01 22:54:00
CMO
Inlägg #17: Postat: 2008-03-01 22:55:00
Eleni Schmidt
Du far debattera sa mkt du vill, men nagon som kallar sig "arga gubben" far rakna med gliringar fran debattfascister...Ja, jag har stor fordomspotential, men jag forsoker atmindstone att inte leva ut mina fordomar. Och ja igen, jag har en ratt klar bild av vad islamofobi innebar.
Inlägg #18: Postat: 2008-03-01 22:56:00
Mahria
ELENI: vad lägger du för betydelse till begreppet fobi?
Inlägg #19: Postat: 2008-03-01 23:08:00
Eleni Schmidt
Mahria, kolla in lanken Länk: sv.wikipedia.org
Cmo, jag antar att du tillsammans AG ser mig som en pk ist som anvander ordet islamofob for att skrammas. Det finns alltsa ingen islamofobi, bara nagot jag inbillat mig. Fine. I Iran finns det inga homosexuella...
Inlägg #20: Postat: 2008-03-01 23:15:00
Mahria
ELENI: för 1:a var det inget svar på vad DU har för begreppsförståelse och för det 2:a undviker jag Wikipedia, då den inte är tillförlitlig.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...