Inlägg #1: Postat: 2008-02-28 13:53:00
|
M.S. |
Det som kan vara en gåta för mig ändå är hur människan, trots svält, föräldralösa barn, och i ett samhälle som enligt mig, är väldigt hårt fortsätter att ”kräva rätten” till att få egna barn. Att det inte finns en känsla för att vårda dessa andra barn, utan den ligger hos det egna. Men jag hänvisas då tillbaka till ovanstående stycke, så egentligen är det ingen gåta. Möjligtvis kan man beklaga att det är så.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2008-02-28 13:54:00
|
M.S. |
En sak som jag retade mig lite på var när du skriver;
”Så det verkar alltså vara en ekonomisk fråga att skaffa barn också. Jag som trodde att det handlade om kärlek och artens fortlevnad och biologiska klockor och allt det där. Men där verkar jag ha fel.”
|
|
Inlägg #3: Postat: 2008-02-28 13:55:00
|
M.S. |
Men hallå, det finns något som heter romantiker, och man skulle ju kunna placera dig i den kategorin, men detta är bara barnsligt och skrämmande och avslöjar din intolerans mot att ekonomi och pengar är en förutsättning för att överhuvudtaget kunna överleva, och att disktera dem i detta sammanhang.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2008-02-28 13:56:00
|
M.S. |
Lika självklart är det som man tänker att man måste ju faktiskt kunna ge det här lilla barnet mat så den inte dör. Och om jag inte har fel så kosta mat pengar. Men du får det på något sätt att låta som om den delen av planerandet är fult och inte ska klargöras, och att pengar ekonomi inte ska nämnas. Det handlar väl både om kärlek och pengar samt många andra faktorer.
Kanske har jag fel, men det är så jag uppfattade meningen.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2008-02-28 17:10:00
|
Ramona Fransson |
Hur tänker du när du skriver "kräva rätten"? Har du barn själv? Egna?
|
|
Inlägg #6: Postat: 2008-02-28 18:57:00
|
Mine |
Minns mycket väl hur man på 60-talet diskuterade detta med att inte ---Kräva rätten skattemedel går ju ut till barnen-- att skaffa egna barn,utan att dom som redan fanns skulle tas omhand i första hand
|
|
Inlägg #7: Postat: 2008-02-28 19:07:00
|
Mine |
Att få ett barn som ser ut som en själv och har ens egenskaper eller ens partner är för Många en fantastisk känsla,för andra en mardröm.Att uppleva sig själv eller partnern i sitt barn som växer eller ens släktingar är en hisnande varm och älskvärd känsla.Barnet har ens händer,naglar m.m. eller partnens .ETT Eget barn är något annat blodsband,men många får ångest av dessa realieter.Din unge är mycket sötare än min o.s.v.många föräldrar ville ha ett annat bar
|
|
Inlägg #8: Postat: 2008-02-28 19:14:00
|
Inger Olsson |
Mine: intressanta reflektioner.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2008-02-28 19:17:00
|
Mine |
Många vill inte uppleva en upprepning av sig själva i sitt barn.När meningskillningar uppstår mellan en själv och barnet löses dom som dom brukar lösa sig i ens familj,har man andras barn kan något helt främmande visa sig dom finns i vederbörandes släkt som inte finns hos en själv och här kan den negativa snöbollen börja rulla och rulla sig stor.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2008-02-28 23:43:00
|
M.S. |
Till Ramona..
Ja vad menade jag egentligen..
Jag hade lite tankar kvar i bakhuvudet från en debatt jag såg på TV:en igår, "Kvällsöppet med Eldal", de tog upp ämnet om ensamstående mödrar som åker till grannländerna och insiminerar sig, det är ju inte tillåtet här i Sverige. Har egentligen inget att göra med denna diskussion, mina reflektioner rusade iväg.
Och Ja, jag har ett barn.
|
|