|
Inlägg #1: Postat: 2008-02-27 15:27:00
|
|
Ramona Fransson |
Men dom vågar inte bo kvar i sina hemländer, därför har de flytt!Att en del av dem inte har glidit in i samhället. kanske finns fler än en orsak, och därför skapas de tossiga islamisterna! Men rädslan bottnar i de odemokratiskt styrda muslimska länderna. Östterrikare, tyskar, engelsmän, australiensare med flera, har med sig demokratin från nappflaskan, därför är de lättare att ta till sig som en grupp.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2008-02-27 15:51:00
|
|
Inger Olsson |
Ramona: Man får en känsla av att demokrati är för dig något enbart kommande u t i f r å n? D v s människan förutsätts vara Tabula rasa, har ingen egen space, revir ens. Eller drömmar. Sen kommer stat/kommun/landsting och talar om vad demokrati är?
Kan din slutsats bli: att en muslim, som har levt i en diktatur, vet intet,
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2008-02-27 15:51:00
|
|
Inger Olsson |
har ingen känsla ens för yttrande- rörelse-, "knapplösa knull"-frihet o s v. Och därför kan vi, som numera är uppväxta i en s k demokrati, inte ta till oss dem i en grupp. Det är inte lätt, säger du. Sådana där kan ju inte vara människor, som inte ens har riksdagsval och saknar all den Frihet som Alliansen ger oss? Eller hur? Sen har de slöja också på sig. Vad fan är det för frihet när man kan slänga av sig alla kläderna på stranden eller badhuset? Eller hur Ramona?
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2008-02-27 15:55:00
|
|
profanum_vulgus |
Vilka länder är demokratier då? Vad är demokrati?
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2008-02-27 16:00:00
|
|
Inger Olsson |
Den indirekta eller direkta demokratin?
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2008-02-27 16:06:00
|
|
profanum_vulgus |
Vilken du vill.
Men som jag ser av ditt svar så tror du att demokrati är form och inte innehåll. Vilket ju rimmar illa med de friheter du listar i inlägget innan.
Frågan var förvisso till Ramona, men det är en intressant fråga.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2008-02-27 16:23:00
|
|
Inger Olsson |
6 Jag ställde Ramona frågan därför hon kopplar ordet demokrati som en form antar att den inte är innehållslös? kommande enbart utifrån TILL människan, som är tom. I det här fallet muslimen som lever i en diktatur kan då inte känna, tänka, ana o s v dessa begrepp.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2008-02-27 16:23:00
|
|
Inger Olsson |
Här kommer sen Ramona med avrundningen om varför vi inte gärna släpper in dem i "vår lilla demokratiska klubb". Det "står skrivet i pannan" på muslimer att de lever i en diktatur. De kan ju inget veta om friheter o s v?
Dock vet jag många svenskar som inte ens vågar släppa en fjärt eller släppa in sin svenske/a - bäst att tillägga - granne...
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2008-02-27 16:38:00
|
|
profanum_vulgus |
7-8. Jo jag ställde frågan till Ramona eftersom hon använde demokratin som ett argument. Frågan är då vad som gör vårt land så demokratiskt så att folk inte klarar av det och jämfört med andra länder.
Folk som lever under hårdare regimer brukar normalt sett vilja ha de friheter som normalt sett ingår i demokrati.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2008-02-27 16:40:00
|
|
profanum_vulgus |
Jag känner en socialsekreterare som berättade om en arabisk invandrare som började svära över svenskarnas dåliga moral och att svenskar tyckte att man kunde knulla runt som gräshoppor. Hon påtalade då att sin moral fick man styra över själv, och att det var just sådan frihet som gjorde att han kunde kalla henne för en gräshoppa.
Mannen ringde sedan och bad om ursäkt.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2008-02-27 21:06:00
|
|
Ramona Fransson |
Inger Olsson Vet inte du ens vad demokrati står för? Tror du att det kommer som ett brev på posten? En kinesisk flicka i Peking, fick frågan om hur hon reagerade på att Steven Spielberg avsagt sig att hjälpa till på grund av att de mänskliga rättigheterna inte tillgodosågs på rätt sätt. Då svarade den kinesiska flickan följande: Om dom mänskliga rättigheterna känner jag inte till vad det är men vi klarar oss utan honom!
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2008-02-27 21:09:00
|
|
Ramona Fransson |
I sakfrågan hade flickan helt rätt, för ingen är oumbärlig och att hon inte visste något om de mänskliga rättigheterna, även om hon talade perfekt engelska, beror på att de kinesiska myndigheterna spärrar nätet på de politiska frågorna, med hjälp av Google. Men som bekant handlar det sistnämnda, som alltid, om pengar.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2008-02-27 21:11:00
|
|
Ramona Fransson |
I diktaturer kära Inger är det av stort intresse för de styrande att undersåtarna inte får utbildning i sådant som skulle kunna störta diktatorerna från tronen. Därför är et väldigt viktigt att INTE lära ut vad demokrati står för! Jösses, jag trodde inte att jag skulle klara av skriva detta utan att gå i bitar av ilska!
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2008-02-27 21:11:00
|
|
Ramona Fransson |
Men det gick!
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2008-02-27 21:52:00
|
|
Janne B |
Demokrati kan råda i en rätt stor lös organisation om där finns många engagerade medlemmar men få maktgalningar. Så startade alla våra folkrörelser.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2008-02-27 21:56:00
|
|
Janne B |
Men vi har sett synnerligen väl uppbyggda organisationer med från början god maktdelning.Men om 95 av medlemarna är passiva behövs det bara några pampar för att allt ska gå snett. Under Josefssons program i kväll så undrade jag vad LOfacket gör för nytta i praktiken. LO har 150 000 förtroendevalda, som alltså har uppdrag! Vad gör de utom att se till att medlemsavgifterna kommer in?
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2008-02-28 02:27:00
|
|
profanum_vulgus |
Ramona n u ljuger du igen. I Kina är man väl medveten om mänskliga rättigheter, men där emnar man vad vi kallar för sociala rättigheter. Sluta ljuga nu.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2008-02-28 17:19:00
|
|
Ramona Fransson |
Svar till profanum_vulgus. Jag ljuger vare sig igen,eller nu! Jag är väl en av få som "VERKLIGEN" säger sanningen! Men den gör ont ibland!Du säger i KINA är man väl medveten om de mänskliga rättigheterna. Där bor 1,4 miljarder! Hahhaahah! Du menar kanske gubbsen/kvinnsen som regerar Kina!?
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2008-02-28 18:45:00
|
|
Inger Olsson |
16 Janne B: forskningsdokument finns: Tänk dig små spädbarn, var än i världen, redan kan skilja på goda o onda handlingar? Tänk dig att de slipper att undervisas i vad "demokrati" är in formalia?
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2008-02-28 19:10:00
|
|
Inger Olsson |
forts/ Janne B 16 du förstod poängen med "maktens alla möjligheter"...
|
| |