Inlägg #1: Postat: 2008-02-26 12:50:00
|
Janne B |
Det man lär sig som idottare har man nytta av på så många sätt. Goda arbetsledare, chefer osv har ofta idrottsbakgrund.Idrottare är ofta bra på att organisera sina liv, håll koll på tiden osv.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2008-02-26 12:54:00
|
Janne B |
Sportisar håller ofta nere vikten långt upp i åldern. Jag är nästan säker på att de ligger lågt upp till 40-årsåldern. Men sedan är det många som har stor viktuppgång, men då har de haft många goda lätta år.De har de en grundkondition till nya tag...Ja detta var subjektivt min erfarenhet.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2008-02-26 12:57:00
|
Äng-elden |
Omvända fördommar: Man tror att politiker i största allmänhet är s.k. "bildad" men så är inte heller fallet i sin helhet. Många förslag som läggs av politiker är inte heller är baserade på just "okunskap".
|
|
Inlägg #4: Postat: 2008-02-26 12:59:00
|
Äng-elden |
Omvända fördommar: Man tror att politiker i största allmänhet är s.k. "bildad" men så är inte heller fallet i sin helhet. Många förslag som läggs av politiker är baserade på just "okunskap" och samhället står för deras "okunskap"
|
|
Inlägg #5: Postat: 2008-02-26 12:59:00
|
Leif-Arne |
Jag tror just fördommarna mot idrottsmän beror på någonslags polarisering, på något sätt skall en människa antigen vara skärpt eller vältränad. antigen tekniskt eller intelektuellt begåvad. Jag minns hur förvånade montörerna var då de mötte mig en kväll då jag lånat verksatden för att byta växellåda på min bil, "-Vi trodde du bara höll på med siffror och sådant"
|
|
Inlägg #6: Postat: 2008-02-26 13:12:00
|
Janne B |
Jag har flera gånger hjälpt damer byta punkade däck efter norrländska vägar. Det har varit berikande att studera deras ansiktsuttryck och kommentarer. / Men några ggr till har jag stannat för att hjäpa till men blivit avvisad - detta klarar jag själv!
|
|
Inlägg #7: Postat: 2008-02-26 13:28:00
|
peter_ |
5. En olycklig fördom är att man antingen är matematiskt begåvad eller begåvad inom de humanistiska ämnena. Min erfarenhet från gymnasiet då vi läste alla möjliga ämnen tillsammans är att de flesta som var riktigt duktiga i alla ämnen idrottade regelbundet. Det finns definitivt ett samband mellan intellektuell och fysisk uthållighet.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2008-02-26 13:29:00
|
peter_ |
Jag skulle tro att en viktig faktor bakom många utbrändhetssjukskrivningar är brist på motion.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2008-02-26 13:31:00
|
peter_ |
Att exvis gå runt på en vårdavdelning ger inte tillräcklig motion. Man måste få upp pulsen och svettas rejält för att det ska ha någon effekt.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2008-02-26 13:31:00
|
Jocke S |
Jaså, du har hjälpt damer byta däck...Själv tog jag i tonåren en Arne Tammerkurs, och i samma veva en inköpt skrivmaskinskurs. De kompletterade varandra väl, som den uppmärksammade läsaren kanske kan ana...Oldsberg är i repris på TV just nu Robin.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2008-02-26 13:35:00
|
Jocke S |
10 var till Janne. Men jag kan bara instämma med Peter. Det goda med en gammal skada som dök upp var att jag kom igång med gym och lite skrotlyft. Och nu nyligen har jag dessutom höjt ambitionen till mer än det dubbla. Och äter sunt.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2008-02-26 13:35:00
|
peter_ |
En kille som Stefan Holm verkar vara en av dessa allmänbegåvade som dessutom lever ett hälsosamt liv. Han har nog inte sprungit på krogen så ofta och då får man en hel del tid över till annat. Skulle jag tro. Hans goda fysik gör nog att även hjärnan fungerar effektivt. Han orkar ta del av mycket information på sin lediga tid och han plockar vid behov fram kunskapen lika elegant som han svävar över 2.30.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2008-02-26 13:38:00
|
Jocke S |
"Mens sana in corpore sano" som redan de gamla romarna insåg!
|
|
Inlägg #14: Postat: 2008-02-26 13:39:00
|
peter_ |
10. Ja Arne Tammer ja. Jag köpte en kungsexpander och några andra saker vad de nu hette och fick upp en hyfsad styrka i armar och händer. Resten fick jag från allt fotbollspelande och medeldistansträning. Nu har jag lunginflammation och har tappat aptiten. Jag lär nog tappa några kilon. Det ska jag ta vara på och komma igång med löpningen som legat nere ett tag.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2008-02-26 13:41:00
|
Janne B |
Jag anser att idrottens största betydelse är att vara ett föredöme - vad gäller att sköta en sund kropp.Snart vet alla att kondition är en färskvara. Jag gick faktiskt stavgång i morse - från bilverkstaden./ Folk som motionerar har ofta ideala blodtryck och sockernivå. Åderförkalkningen skjuts nog framåt flera år i genomsnitt.Men så vet vi ju också att överdrifter kan sluta i katastrofer.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2008-02-26 13:43:00
|
Jocke S |
Ojdå, ja krya på dig. Är det mycket jobbigt med LI? En annan väg att gå ner några kilo är att åka på charter till Egypten. Blev jättesmärt därnere för 4 år sedan, magen gick i ett...
|
|
Inlägg #17: Postat: 2008-02-26 13:45:00
|
Janne B |
10 Jocke/ Byta däck då det är 20 gr varmt är ett nöje men en livsfarlig pina då det är 20-30 gr kallt på långa ödsliga vägar.Där det går få bilar per dygn.Detta har jag alltså varit med om.Vid svår kyla sitter hjulmuttrarna stenhårt det kan jag garantera...
|
|
Inlägg #18: Postat: 2008-02-26 13:50:00
|
peter_ |
16. Det varerar nog en hel del. Jag mådde riktigt dåligt from torsdag. Jag trodde jag var förkyld. Dock gjorde det ont att hosta och jag mådde allmänt väldigt dåligt. Eftersom jag var inbokad på en långresa San Diego på måndag så jag jag för säkerhets skull till lättakuten på söndag kväll. De gav mig då diagnosen LI och två veckors sjukskrivning. Det hade nog gått illa om jag satt mig på planet igår.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2008-02-26 13:51:00
|
peter_ |
Efter att ha börjat pencillinkuren så mår jag bättre, ganska bra faktiskt.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2008-02-26 13:51:00
|
Unto S |
>17. Men har man kopparpasta på muttrarna så går det lättare ...
|
|