|
Inlägg #41: Postat: 2008-02-26 16:46:00
|
|
Inger Olsson |
38 Du dra snabba växlar. Vem har sagt att jag har röstat på SD eller övht anser att de har ett program som håller o som ek. är genomförbart.
39 Om folket som röstade på Hitler hade vetat vad de eg. röstade på - så? Vi har en politisk instabilitet idag.
|
| |
|
Inlägg #42: Postat: 2008-02-26 16:50:00
|
|
Janne B |
31 Leif-Arne/ Omröstningen om rusdrycksförbud 1922 skakade nog om landet ordentligt. De frisinnade i Västerbotten gjorde succé men blev nästan utraderade i Skåne. Västerbotten förblev sedan i 40 år synnerligen FPinriktat, tvärtom i Skåne. Generellt röstade kvinnorna mer för förbudet än männen. Det hände att grannar och släktingar slutade att hälsa på varandra under 20-30 år. osv.
|
| |
|
Inlägg #43: Postat: 2008-02-26 16:51:00
|
|
Leif-Arne |
40 Jag tar till mig att du skrivit en del vettigt i den här tråden, av detta klargör du att inte delar de synpunkter som textförfattaren står för, nar man börjar svamla att vissa svenskar inte är svenskar för de är för pigmenterade etc, då, då har man för mitt vidkommande kackat i det blå skåpet. "Pucko" och "egensvag" är egentligen bara förnamnet på vad jag tycker om sådana individer.
|
| |
|
Inlägg #44: Postat: 2008-02-26 16:54:00
|
|
Leif-Arne |
41 Folk hade kanske inte röstat på Hitler om man varit bättre på att bemöta hans stolligheter, den sortens idéer skall jagas medblåslampa, ha föraståelse för dem,.. my ass...
|
| |
|
Inlägg #45: Postat: 2008-02-26 16:58:00
|
|
Janne B |
Sverige har de senaste 40 åren behövt invandrare för en naturlig samhällsutveckling. Men inte 100 000 per år utan sannolikt ca 30 000 per år. Då hade vi kunnat bygga bostäder i samma takt och kunnat sprida ut de nya bland oss gamla invånare. Då hade oftast jobb kunnat erhållas ganska fort för de nya. Inte de bästa jobben men självförsörjande jobb.
|
| |
|
Inlägg #46: Postat: 2008-02-26 16:58:00
|
|
Leif-Arne |
42 Sådna sociala effekter fick de båda EU omröstningarna i Norge, folk slutade hälsa, en del har inte gjort det ännu. Där fanns de som menade att union det hade man haft nog av.
|
| |
|
Inlägg #47: Postat: 2008-02-26 16:59:00
|
|
Janne B |
Om vi haft det ideala läget hade vi inte haft problem med invandringen, bara glädje av den. / Men antalet asylsökande invandrare bestämdes inte av oss utan av diverse krigsherrar i många länder. Vi gjorde rätt - men mycket blev fel ändå.
|
| |
|
Inlägg #48: Postat: 2008-02-26 17:03:00
|
|
Leif-Arne |
45 Det är ju en sak att diskutera invandring i sak, vi har ju en reglering hur den skall fungera i praktiken disskuteras ju. Integrationsfrågor disskuteras SFI, anhörig invandring mm. Men att påstå att någon inte är svensk bara därför att vederbörande är mörkhyad, då har man lagt bort all anständighet, då kommer blåslampan fram.
|
| |
|
Inlägg #49: Postat: 2008-02-26 18:07:00
|
|
ArHo |
Jag håller fullständigt med dig om att rasistiska utlåtande likt svenskfientliga är förkastligt men om detta kan du väl skriva en artikel om, men passa dig väl för folk som medvetet vill missförstå sakfrågan! t.ex i min artikel som du svarar med märkliga kommentarer som inte har med artikeln att göra VÄX UPP!
|
| |
|
Inlägg #50: Postat: 2008-02-26 18:10:00
|
|
Inger Olsson |
ArHo: "men passa dig väl för folk som medvetet vill missförstå sakfrågan!"
Vad är detta för ton?
|
| |
|
Inlägg #51: Postat: 2008-02-26 18:13:00
|
|
Leif-Arne |
50 Häpp, nu börjar det likna något, det tog 48 inlägg sedan kom hoten fram.
|
| |
|
Inlägg #52: Postat: 2008-02-26 18:30:00
|
|
Inger Olsson |
ArHo: om du nu vill föra en debatt om kulturell identitet folkslag - till skillnad från stat/land som är ett juridiskt begrepp - så bör du också bevisa en seriös trovärdighet. OM du nu verkligen förstår denna totala innebörd för s a m t l i g a människor. Du har alltid ett ansvar för vad DU skriver i en artikel och om du därför har skrivit så att det går att läsa in dubbla budskap, så är det fanimig också ditt ansvar att reda ut begreppen o förtydliga dig.
|
| |
|
Inlägg #53: Postat: 2008-02-26 19:12:00
|
|
Janne B |
48 DÅ SKALL BLÅSLAMPAN FRAM!
|
| |
|
Inlägg #54: Postat: 2008-02-26 20:29:00
|
|
ArHo |
Bästa Inger Olsson det är tråkigt att höra att jag medvetet skulle föra fram dubbla budskap i min artikel. Så här det, flera av mina bekanta och vänner har skillda uppfattningar vad som menas, att tillhöra det svenska folkslaget om man slår upp detta i vilket uppslagsverk som helst så står det ordagrant; svenskar är av nordisk ras och tillhör det svenska folkslaget! sedan om andra är av annan uppfattning får stå för dem!
|
| |
|
Inlägg #55: Postat: 2008-02-26 20:40:00
|
|
Leif-Arne |
54 Begreppet "ras" har inte använts sedan Herman Lundborg åkte runt och mätte skallar och inspirerade en misslyckad landskapsmålare från Österike. Där finns bara en mänsklig ras; homo sapiens. Dina uppslagsverk måsta vara av antikvariatisk sort.
|
| |
|
Inlägg #56: Postat: 2008-02-26 21:11:00
|
|
Inger Olsson |
55 kortfattat: på den punkten har du helt fel. Man har diskussioner fortf. på universitet ang. människoraser. Personligen tycker inte jag det är konstigt om man ser det ur ett biologiskt - ekologiskt - perspektiv människan satt i förh. till sin miljö utseendemässigt. Det har inget med talang, intelligens o s v att göra.
|
| |
|
Inlägg #57: Postat: 2008-02-26 21:12:00
|
|
Inger Olsson |
Det är gentekniken däremot som nu avslöjat att det torde vara ointressant att dela in människor i raser därför de genetiska skillnader inom en population, alt den totala populationen, är så låg runt 1 cirka så att man hellre använder ord som "folkslag", "etnicitet". Och här kommer poängen. Vad händer om människan är/blir kulturellt rotlös?
|
| |
|
Inlägg #58: Postat: 2008-02-26 21:15:00
|
|
Inger Olsson |
Drar man sen ytterligare i det så är mentala o andra förmågor alltså snarare kopplade till låg- resp. högaggressiva samhällen också. Så mycket det är att säga om det
;-
Fan, nu måste jag laga mat...
|
| |
|
Inlägg #59: Postat: 2008-02-26 21:20:00
|
|
Leif-Arne |
56 Men där finns inga underraser av homo sapiens, precis som du skriver så är varianterna i människosläktet så små att där inte går urskilja raser. Möjligen är relevant att tala om etnicitet, men att fastställa och göra distinktioner därvidlag blir ett moras.
|
| |
|
Inlägg #60: Postat: 2008-02-27 10:00:00
|
|
ArHo |
Tyvärr Leif-Arne, jag får inte svara upp med fritt ordval av redaktione och därmed tänker jag inte svara på någons kommentar. Men hedr och tack för edra åsikter om oss svenskar, synd bara att de flesta svenskar inte håller med er hur som helst. Tack för den här gången Arne Holmström
|
| |