Vem är svensk bland invandrare?

Showing page 1 of 9: 1  2  3  4  5  6  7  8  9
Inlägg #1: Postat: 2008-02-25 22:25:00
Inger Olsson
Hittade denna förklaring på susning.nu: "En nation är en gemensam folklig identitet, enkelt uttryckt ett folkslag eller etnisk grupp. Nationen behöver inte vara något blodsbundet jämför till exempel med amerikan. Nation betydde ursprungligen födelse eller ursprung. Se även nationalism."
Inlägg #2: Postat: 2008-02-25 22:28:00
Inger Olsson
forts. "Ett folk eller folkslag eller en nation är en stor mängd människor som har gemensamt språk, religion och/eller sedvänjor på ett sätt som förenar dem över generationerna och ofta även geografiskt. Precis som fallet är med språk och dialekter, är det ofta svårt att säga var ett folk börjar och nästa slutar. Inte sällan har anspelningar på folkslag tjänat som politiska redskap för att skapa sammanhållning under en ledare och starta krig mot andra regimer."
Inlägg #3: Postat: 2008-02-25 22:30:00
Inger Olsson
Poängen är att man ofta blandar ihop nation med stat land, vilket är en juridisk term.
Tänkvärt eller?
Inlägg #4: Postat: 2008-02-25 22:35:00
Inger Olsson
I övrigt så uppfattar jag att art.förf tänker statiskt både i dåtid, nutid och framtid. Utan föränderlighet.
Inlägg #5: Postat: 2008-02-26 01:15:00
ArHo
Bravo Inger Olsson du har kommit på rätt spår och vet vad min artikel handlar om, detta hedrar dig,jämfört med vissa andra som inte tycks vad sunt förnuft innebär.
Inlägg #6: Postat: 2008-02-26 01:18:00
ArHo
Till red. jag ber om ursäkt för att yttrandefriheten även är begränsad på Sourze där sannigen om sakernas tillstånd inte får yppas ofentligt:
Inlägg #7: Postat: 2008-02-26 07:54:00
Inger Olsson
Bara för att jag förstår andemeningen i din artikel "svensk medborgare" kontra "infödd svensk" betyder ju inte att jag helt delar din uppfattning. Det är inte en tydlig artikel du har skrivit.
Vad är eg. "svensk o svenskt"? Jag tror varken du eller Billy Butt kan hävda den d e f i n i t i v a sanningen om det.
Inlägg #8: Postat: 2008-02-26 08:00:00
Inger Olsson
Varken krona, öre eller mamma o pappa är svenska ord...
Hur hade din artikel sett ut om inte nationstaterna hade godtyckligt bildats på 1500 o 1600-talet ? Hade du ens haft anledning till att skriva den?
Inlägg #9: Postat: 2008-02-26 08:01:00
Inger Olsson
Jag undrar däremot en sak: Du kallar dig "Fritänkare". Tror du att det menas "fri i tanken"?
Inlägg #10: Postat: 2008-02-26 08:39:00
Inger Olsson
Jag är inte så intresserad av "in formalia"- begrepp. Då verkligheten ofta är annorlunda beskaffad. Däremot instämmer jag delvis i ArHo: s uppfattning om vad som "helar" o vad som "delar".
Inlägg #11: Postat: 2008-02-26 08:42:00
Inger Olsson
Vad utgör ett språk? Både det verbala o kroppsspråket?
Ta ett konkret exempel: Vad händer ett litet barn, som är fött i Sverige av svenska medborgare, men som knappt kan några ord på svenska? Barnen är, av naturliga skäl, hänvisade till föräldrarna; de lever inte, interagerar, med svensktalande - förutom på dagis?
Inlägg #12: Postat: 2008-02-26 09:39:00
ArHo
Hej! Inger Olsson oj! vad min artikel satt folk i grubbleri, det är hög tid att ifrågasätta om vi inte alla tillhör samma folkslag egentligen, alltså det finns inga skillda folkslag T.ex vi är kineser allihop så kan man tolka den breda massans syn på begreppet på världens olika folkslag! Slutsats en typisk svensk får se ut hur han vill folkets slutsats måtte väl vara samstämmig med min eller hur, eller skall vi gå en ny vända och lussyna varandra och se på vem är vem?
Inlägg #13: Postat: 2008-02-26 09:56:00
Inger Olsson
12 Ja du: om du studerar evolutionsläran så kommer du att få mycket bryderi...;-
Homo Sapiens började vandra/förgrena sig för ca. 50 000. Yttersta skälet: föda.
På den tiden o lång tid framöver fanns inga nationsgränser. Ständiga folkstömmar i olika riktningar. Gener "blandat o gett", tack o lov! - för att eliminera inavel.
Att vi har Allemansrätten - som vi visst kallar svenskt? - är ju en ursprunglig rörelsefrihet för allt levande.
Inlägg #14: Postat: 2008-02-26 10:00:00
Inger Olsson
Jag vill skippa godtyckliga nationsgränser, som bara lett till krig o elände. Men det är knappast en realistisk idé i nutid. I do agree.
Vi är alltså en produkt av vår historia. Dock: hur den påverkar oss är ju olika.
Själv är jag mörk - på min mors sida - o jag är övertygad om att jag har "negerblod" i mig. Som Reinfeldt också har. Trots vi är s k infödda svenskar. Dessa "mörka" alleler tjänar vi på vid stark sol t ex.
Inlägg #15: Postat: 2008-02-26 10:05:00
Inger Olsson
Men för att återvända till 11 o nuet! Språk har vi ju med oss från "modersmjölken". Vi , skapar oss föreställningar, känslor o tankar; kommunicerar därpå. Seder o bruk uttrycks via språket. T ex känslor är svårt att uttrycka på ett annat språk. Då vill jag själv använda svenskan.... Som i o f s är en blandning av många låneord m m
Inlägg #16: Postat: 2008-02-26 10:11:00
Inger Olsson
I grunden ser jag inga problem med att jag behåller min ursprungliga identitet o ändå assimileras agerar/interagerar i ett annat samhälle/kultur.
oOm man har bott utomlands - räcker med Köpenhamn ;- - så ser inte dansken mig som "dansk" eller jag mig själv som "dansk". Men det behöver inte bli problem av det!
Inlägg #17: Postat: 2008-02-26 14:27:00
CMO
Vi behöver nya globala "folkslag" t.ex. geeks, gamers, bimbos, metrosexuals, rednecks, turbo christians, new agers, conspiracy nuts, feminists, etc. Dessa "folkslag" är spridda över större delen av världen och har mer gemensamt inbördes än med sina respektive landsmän.
Inlägg #18: Postat: 2008-02-26 14:39:00
Leif-Arne
Man kan dela in människor efter ett oändligt stort antal parametrar, tillsammans kan dessa parametrar bilda ett raster som skulle bli så finmaskigt att man hamnar på individnivå. Å då spala de ingen roll om ståschan e feijt eller mager.
Inlägg #19: Postat: 2008-02-26 15:34:00
Inger Olsson
18 Och ändå ramlar människor igenom nätet...
Inlägg #20: Postat: 2008-02-26 15:34:00
Inger Olsson
Homogena grupper uppstår ju p g a gemensamma värderingar/attityder som ytterst har med intressen att göra. När man synar gruppen vill säga.
Ta dansken när den ska "Hygge sig". Det är lätt att "hygge sig" när vi är "lika". Inga otäcka åsikter som avbryter våra skämt om turkar m m. Usch va hemskt...
Showing page 1 of 9: 1  2  3  4  5  6  7  8  9
Laddar...