|
Inlägg #21: Postat: 2008-02-25 20:42:00
|
|
Janne B |
Bibelns skapelseberättelse är tillkommen för de människor som fanns för minst 4 000 år . Det finns liknande berättelser som kan vara 6 000 år gamla. De ligger på den pedagoigiska nivå som var möjlig DÅ. Moses och andra ledare försökte förklara allt möjligt för folk, som sådd och skörd, hygien,krreatursskötsel osv. Moses använde dåtidens begrepp. Givetvis inte våra begrepp.
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2008-02-25 20:45:00
|
|
Janne B |
Jesu liknelser har samma karaktär. De flesta kan börja förstås av 12 åringar. De flesta liknelserna beskriver ju mänskliga relationer. Hur de är och borde vara. Älska din nästa som dig själv.
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2008-02-25 20:48:00
|
|
Janne B |
jocke 19 / Jag kan försäkra dig att det är ytterst frusterande för de flesta moderna kristna också....Kyrka och religion ska inte stå över stat och demokrati. Det hävdade mina väckelsefäder i Missionkyrkan redan 1878! Men har alla präster i Sv Kyrkan förstått detta i dag?
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2008-02-25 20:54:00
|
|
GunnarL |
De flesta av de positiva som jag tror de flesta tycker krafter som finns i samhället i dag har sin grund i olika religioner: Medmänsklighet, humanism, osv. "Älska Din nästa såsom dig själv", sa Jesus, "Allt vad i viljen att människor skall göra mot Dig skall Du göra mot dem", sa Confucius, osv.
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2008-02-25 20:57:00
|
|
GunnarL |
f/ Över huvud taget vilar hela den västerländska civilisationen på olika religioner. Därför är det både dumt och okunnigt att slänga religionerna på soptippen och i stället anamma dagens otroliga frossande i individualism och penninghunger. Fan, jag låter som en frikyrkopredikant men det kan inte hjälpas!
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2008-02-25 21:57:00
|
|
Janne B |
Du GunnarL/ det slår mig att mycket av det som dessa predikanter talade om på 1950 talet - nu går igen i den allmänna debatten.Nu talar många om moral, etik, gemensamma värderingar, samhället måste byggas av positiva krafter. Kyrkorna var ofta med på 1960 talet och arrangerade billiga alternativa jular. Den tanker dyker ofta upp.
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2008-02-25 21:58:00
|
|
Janne B |
Många insändare handlar om varning för köptempel, frosseri, hagalenskap mm. Det är som om de fritt citerade Bibeln....
|
| |