Det är något fel med utvecklingsläran

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2008-02-25 12:32:00
Janne B
Själv tycker jag att det är bland det bästa jag skrivit. Gläder mig att du hittat artikeln i arkivet. Detta är underhållning som kan väcka en och annan allvarlig vetenskaplig tanke!
Inlägg #2: Postat: 2008-02-25 13:09:00
Ragnhild Blücher
Apropå arkiv, så borde ett sådant upprättas omgående här på sourze. Det borde vara snabbt och enkelt att läsa gamla artiklar. Betoning på Enkelt att hitta dom - och snabbt !
Inlägg #3: Postat: 2008-02-25 15:37:00
Unto S
Det finns åtskilliga skapelseberättelser bland världens folk. Berättelser som kommer från tiden när människan lärde sig tala. Den mest seglivade berättelsen hittar man i Bibeln som många fortfarande tror på. De borde lägga Bibeln åt sidan och börja studera vetenskapens framgångar istället.
Inlägg #4: Postat: 2008-02-25 15:39:00
Unto S
En veteskaplig pärla: En människa består av miljarder atomer. En atom däremot är mest tomrum. Tar man bort atomernas tomrum så blir människan inte större en ett litet, knappt synligt sandkorn, men väger ändå sina 60-80 kg. Samlar man ihop alla 6 miljarder människor och ”tömmer” deras atomers tomrum då skulle dessa 6 miljarder tillsammans inte vara större än ett äpple. Men äpplet skulle ändå väga sina 450 miljarder kilo. Släng Bibeln, vetenskapen är mycket mer underhållande …
Inlägg #5: Postat: 2008-02-25 15:56:00
Janne B
Om du nu ska vara logisk o konsekvent så borde alla skrifter tillkomna före 1950 slängas och brännas. Nästan ingen av dem fyller ngt vetenskapligt kriterium. Världen över läser man Bibeln mer än någonsin. ca 10 milj trycks årligen bara i Kina. Även folk med hög, högsta utbildning läser Bibeln. Men på rätt sätt. har du Unto en liten Bibel-psykos???
Inlägg #6: Postat: 2008-02-25 16:00:00
Janne B
OM man läser bibelns poetiska skildringar som om de vore vetenskap så är man dum i huvudet. Man måste kunna se att bibeln är en samlingsvolym författad av många olika personer under långa tider i olika miljöer. De olika delarna måste läsas på olika sätt. Ungefär som då du byter bok i din bokhylla.Lycka till med det!
Inlägg #7: Postat: 2008-02-25 17:23:00
peter_
Håller med dig Unto. Visserligen innehåller bibeln sedelärande historier och livsvisdom, men när det gäller sådant så tycker jag att modern skönlitteratur är mycket bättre.
Inlägg #8: Postat: 2008-02-25 18:02:00
GunnarL
Jag tycker att alla skapelseberättelser - alldeles oavsett religion - är intressanta! Det kan röra sig om grekisk, romersk eller nordisk mytologi. Kristen eller muslimsk tro. Eller de mest primitiva religionsläror från mörkaste Afrika - i alla mänskliga sammanhang finns det en skapelseberättelse. Det visar på människans oupphörliga sökande efter uppkomsten. Frågan "Vadan och varthän?" har alltid fängslat människan.
Inlägg #9: Postat: 2008-02-25 18:05:00
GunnarL
f/ Att reducera mänskligheten till att enligt vetenskapen bli lika med ett kompakt äpple är knappast intelligent tänkt Unto. Snarare kan man kanske tro att de enormt fiffiga fysikaliska lagar som styr vår miljö och våra liv har gudomligt ursprung! Vem skulle annars kommit på dessa geniala lösningar?
Inlägg #10: Postat: 2008-02-25 18:38:00
Janne B
Peter/ Man kan mycket väl ha åsikten att det finns bättre litteratur än Bibeln, men om man antyder att den är ren skit då är man illa ute, kunskapsmässigt.
Inlägg #11: Postat: 2008-02-25 18:41:00
Janne B
Som jag fattat det så har alla kommunistiska stater haft som målsättning att vila uteslutande på vetenskaplig grund. Stalin utsågs till den främste av alla vetenskapsmän osv. Den utvecklade människan har alltid funderat på Vadan och varthän, som Gunnar L skriver. Vad var det Tomten gick o grunna på....
Inlägg #12: Postat: 2008-02-25 18:53:00
Unto S
>9. Gudomligheten under medeltiden var att jorden var platt.
Inlägg #13: Postat: 2008-02-25 18:59:00
Unto S
>11. I den kristna barmhärtighetens namn brände man häxor obs. kvinnor på 1600-talet.
Inlägg #14: Postat: 2008-02-25 19:03:00
GunnarL
12-13/ Vad har det att göra med diskussionen om skapelsen?
Inlägg #15: Postat: 2008-02-25 19:41:00
peter_
10. Vet inte vad du syftar på, men det vore mycket bättre om de religiösa urkunderna förpassades till berättelserna om olika kulturers utveckling och idehistoria än att de faktiskt lyckas övertyga nya anhängare.
Inlägg #16: Postat: 2008-02-25 19:44:00
peter_
Däremot så tycker jag att det är positivt med nyfikna människor som funderar över de sk existensiella frågorna och bildar sig intelligenta egna uppfattningar, vare sig de kommer in på ideer om en högre skapare eller inte. Så länge de inte blir intellektuellt slutna och dogmatiska.
Inlägg #17: Postat: 2008-02-25 19:56:00
Jocke S
13 Det brändes även män, BARA män på Island t.ex. Det verkar inte främst ha varit för att de flesta "var kvinnor", än för att dessa sysslade med sådant som hotade religionen och idag vetenskapen?
Nämligen naturmedicin o likn. Men Unto vill väl helst att uteslutande kvinnor skall förklaras som offer...
Inlägg #18: Postat: 2008-02-25 20:02:00
Jocke S
Sedan måsta jag nog instämma, alla folk verkar ha haft sina religiösa tankar och upplevelser, skapelseberättelser och sedeläror. Vetenskapen kan inte beskriva allt mer än det som den gör för stunden. Framför den går både religiös upplevelse, fantasi, filosofi och politik. Efteråt kommer vetenskapen och sätter betyget! Vad sägs om den beskrivningen?
Inlägg #19: Postat: 2008-02-25 20:04:00
Jocke S
Men att religionen på sina håll och än idag tillåts stå över både demokrati och vetenskap är förstås också ett frustrerande dilemma!
Inlägg #20: Postat: 2008-02-25 20:06:00
GunnarL
15-16/ Peter_, Jag tror nog att skapelseberättelserna bland de flesta tänkande människor ses som ren kulturhistoria - inte som någon form av vetenskaplig sanning! Men jag tycker att det är intressant att frågan i alla tider engagerat oss människor.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...