Inlägg #1: Postat: 2008-02-25 11:41:00
|
Ragnhild Blücher |
Alla som är födda i Sverige har juridisk rätt att kalla sig svenskar. Men blir alla svenskfödda accepterade som svenskar ?
|
|
Inlägg #2: Postat: 2008-02-25 11:48:00
|
Leif-Arne |
1 Det gäller bara i vissa fall, även om det bordfe vara så. Om dina föräldrar inte är svenska medborgare så beror det på hur saker utvecklar sig om du kan kalla dig svensk i juridisk mening,medborgarskap. Jag tycker att födsel ger oavsislig rätt till medborgarskap.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2008-02-25 11:51:00
|
Leif-Arne |
Sedan har du en poäng, Salim som är född i Sverige ifrågasätts vad gäller sin svenskhet, jag som inte är född svensk blir aldrig ifrågasatt på det viset, vilket inte uteslutas har med min avlånga blekhet kan.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2008-02-25 12:55:00
|
ArHo |
Åter igen vill jag göra det klart för alla som kommenterat min artikel att det inte ligger något dolt bakom min artikel att vara främlingsfientlig eller rasist, utan en ren juridisk appropå vem som kan kalla sig svensk eller svensk medborgare!
Arne Holmström
|
|
Inlägg #5: Postat: 2008-02-25 13:04:00
|
Leif-Arne |
Du snubblar på begreppen. Rent juridisk kan väl vem som vill kalla sig svensk. Med ett svenskt medborgarskap regleras en persons ställning rent juridiskt. Det är väl inga problem att hålla de begreppen separerade. Övrigt svammel är på skallmätarnivå.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2008-02-25 19:50:00
|
ArHo |
Leif-Arne om du kunde förstå andemeningen med min artikel, skulle din svenskfientintliga läggning trubbas av en smula och ditt svammel blev ett seriöst uttalande istället. Väx Upp!
|
|
Inlägg #7: Postat: 2008-02-26 09:54:00
|
Leif-Arne |
6 Det dunkelt skrivna är det dunkelt tänkta. Jag är inte fientligt insälld till någon, utom till de intoleranta. Dit sådana som du räknas.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2008-02-26 10:23:00
|
Inger Olsson |
7 Visst skriver ArHo en otydlig atikel, men han har en poäng: Det är skillnad på kulturell samhörighet nation/folkslag jmf med ord som land/stat, vilket är en juridisk term. Finns ju många etniska grupper i världen som kämpar för sin frigörelse. Även våra samer...
|
|
Inlägg #9: Postat: 2008-02-26 10:23:00
|
Inger Olsson |
För att jag ska påstå att någon är rasist så låter jag vederbörande komma till tals först. Man tar den "på pulsen" helt enkelt ;-
För den delen är det inte bara ArHo som skriver dunkelt på Sourze. Men orsakerna kan vara olika. Eller hur?
|
|
Inlägg #10: Postat: 2008-02-26 10:40:00
|
Jocke S |
8 "Alla andra kombinationer får endast kalla sig svenska medborgare". Det här är väl tydligt nog? Eller möjligen hårklyverier! F.ö. så heter det "Förenta nationerna" tidigare "Nationernas Förbund", vilket består av ett antal juridiska stater. Eller drygt 200 länder om man så vill. Om mina barn är har en utländsk mamma så är de ändå svenska, om vi vill. Vad ArHo tycker i det fallet rör mig inte i ryggen!
|
|
Inlägg #11: Postat: 2008-02-26 11:06:00
|
Inger Olsson |
10 Har jag nämnt F N? Jocke S: visst jag förstår dig delvis. Men om ArHo har förtäckta rastiska avsikter är det inte bättre att i s f avslöja o bemöta det? F ö de värsta rasister jag har stött på är mycket bevandrade i t ex kulturhistoria. Det bedömer jag inte ArHo vara.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2008-02-26 11:08:00
|
Inger Olsson |
Sen Jocke S: om en annan seriös debattör hade talat om kulturell samhörighet o allt vad det innebär för en grupp/folk, att vi t o m behöver det! - hade du då reagerat så?
Jag förstår att ett sådant påstående i artikeln kan såra,
men samtidigt tycker jag dina barn ska vara stolta över att de HAR tillgång till även en annan kultur. Förstår du vad jag menar?
|
|
Inlägg #13: Postat: 2008-02-26 11:14:00
|
Jocke S |
Jag förnekar inte "kulturell samhörighet". Tvärtom inser jag att det är kulturkrockar som är ett dilemma både för vissa invandrare och för de som ibland kallas för rasister men som kanske snarare är emot för mycket invandring. Jag bara reagerar allmänt mot en kort och kortsluten artikel.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2008-02-26 11:19:00
|
Ragnhild Blücher |
Det tål att påminnas dock, att alla invandrare inte är blattar. Arne syftar ju på blattarna, och inte på invandrare med svenskt utseende.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2008-02-26 12:27:00
|
Leif-Arne |
Detta med svensk och invandrad kultur. Men hur gör vi när det mesta av den Sveriges kultur är invandrad. Religionen fick vi från Mellanöstern, kåldolmarna från Turkiet, "smågrodorna" från engelska soldater och den inlagda sillen från tyska ostersjöstäder.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2008-02-26 12:30:00
|
Leif-Arne |
Inte ens polskan har vi hittat på i Sverige, även om Lappnils polskorna är nog så egna. Slutsats är att "svensk kutur" inte är statiskt utan förändras hela tiden genom nya influnser. Därför blir det per definition fel att påstå att visst hör till svensk kultur och annat inte.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2008-02-26 12:32:00
|
Leif-Arne |
14 Min lillebror har begåvats med betydligt mer pigmenterade gener än mig. Han har med andra ord ett "bölatteutseende" , hur kategoriserar man då¨en person med norskt och jamsk ursprung men med "blattutseende"
|
|
Inlägg #18: Postat: 2008-02-26 12:48:00
|
Ragnhild Blücher |
Till svar 15
Mina erfarenheter från landsorten - när det gäller diskriminering - är att majoriteten skiter i själva ursprunget och religionen.
Söker han jobb i ex.vis Sjöbo, så kommer garanterat folk att "psykstirra" på honom.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2008-02-26 12:54:00
|
Leif-Arne |
18 Tja diskriminering och utanförskap kan baseras på nästan vad som helst. Där kommer alltid att finnas de som upplevs som annorlunda, de flesta bryr sig inte, utom en minoritet puckon som alltid kommer att känna sin ksrämda av det som ite känns vant. Frågan är om vi skall behandla dessa puckon som något annat äv vad de är, just puckon.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2008-02-26 13:02:00
|
Ragnhild Blücher |
Till svar 17 ska det vara ovan, my bad.
------------
Till svar 19
Det går aldrig att vinna mot puckon, leif-Arne. Åtminstone inte när det sitter puckon i kommunala chefsstolar och förfördelar.
Vi får hoppas att det inte utbryter raskrig, för nog finns det rejäla spänningar i landet.
|
|