Inlägg #1: Postat: 2008-02-21 20:08:00
|
Sunny |
Jag kan bara instämma med Gunnar utom det att jag inte känner just den trakten!
|
|
Inlägg #2: Postat: 2008-02-21 20:12:00
|
Janne B |
Yngve får ordna ett sommarmöte i den trakt som vi nu känner så väl genom dig...Jag har flera ggr tagit till kartan då du skrivit....
|
|
Inlägg #3: Postat: 2008-02-21 21:14:00
|
Yngve K |
Gunnar/ Det var tur för mig att jag bytte skola år 1947. Jag hade då gått ut femman och skulle ha slutat skolan vid 13 års ålder liksom min bror Ivar gjorde. Nu gick jag om femman och var i praktiken en kvarsittare. I Humlebäck gick det mycket bättre att gå i skolan. Greta Pettersson slet mig visserligen i örat när jag hade slagits med en annan elev.Det var den enda bestraffningen jag råkade ut för men man tog det inte så hårt på den tiden.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2008-02-21 21:26:00
|
Yngve K |
Kanske var det lika bra eller bättre att jag inte gick i realskolan.Mellan 1950 och 1954 kunde jag ägna mig åt fria studier och läsa det som jag önskade för stunden. Tyska och engelska lärde jag mig på arbetsplatserna i Stockholm och London och kunde därför ganska lätt klara realexamen som privatist.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2008-02-21 21:29:00
|
GunnarL |
3 Yngve, Nej, man tog det inte så hårt på den tiden - annat är det i dag när en lärare knappt vågar höja rösten mot en elev. Din bror Ivar är tydligen en mycket social och trevlig figur. Han har varit hemma hos min far och bl.a. lämnat en del växter från trädgården i Duvemåla ett par gånger inom en ganska kort tid - nu senast var det palmer dvs. vide. Det är uppskattat! Ja, Du har ju skrivit en hel del om honom också och det har också varit intressant läsning.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2008-02-22 08:15:00
|
Yngve K |
Gunnar/ Jag pratade med Ivar i går. Vi pratade om mitt besök i Haslemeres Nurseries i norra London där han arbetade år 1956 och jag 1957.Jag kommer ihåg att vi drack te tillsammans med arbetarna. Efter besöket åkte jag till Svea Livgarde för att göra militärtjänsten. När jag kom tillbaka i London hade Ivar åkt till Amerika.
|
|