Demokratin är död!

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2008-02-21 10:48:00
Janne B
Folkstyre och demokrati är exakt samma sak, bara olika språk.
Inlägg #2: Postat: 2008-02-21 11:26:00
profanum_vulgus
Nej, demokrati är ett politiskt begrepp med sin etymologiska bakgrund i ett ord för folkstyre. Men folkstyre används ofta som en synonym, men kan inte sägas vara exakt samma sak för det.

Problemet är ju att folk idag indoktrinerats till att tro att demokratier är västvänliga kapitalistiska stater som håller val med vissa mellanrum.
Inlägg #3: Postat: 2008-02-21 13:46:00
Janne B
Du låtsaslärde. Har det funnits några demokratier tidigare eller hur kommer framtida dito att se ut?
Inlägg #4: Postat: 2008-02-21 15:05:00
Fritänkaren
Demokrati är ett luddigt begrepp, men det måste ha att göra med hur mycket folket faktiskt styr över och kan påverka sin situation. Nu i och med EG och allt som försvunnit från den nationella nivån och företagens makt börjar folkets påverkan helt försvinna.
Inlägg #5: Postat: 2008-02-21 15:08:00
profanum_vulgus
3. Ja de moderna demokratierna efter andra världskriget måste ju sägas ha varit demokratier. Nu har de alla dock utvecklats åt motsatt håll i några decennier.
Men vad anser du då demokrati vara, ett odefinierat ord bara?
Inlägg #6: Postat: 2008-02-21 15:08:00
Fritänkaren
Den offentliga makten förlorar i betydelse och medias makt ökar hela tiden. Makthegemonien mellan media, kapital och politiker bildar ett oligopol som inte vill blanda in folket. De stör bara de stora förändringar som Makten vill göra.
Inlägg #7: Postat: 2008-02-21 21:49:00
Janne B
5 profanum/ Ja i så fall står vi varandra nära. Mycket statsmakt har gått till EU. Då får vi i stället kämpa för lokalmakt kommunalmakt. Men då måpste vi uthålligt jobba i de lokala partierna. Det är inte hopplöst. Här i Herrljunga tog ett nytt parti ca 35 av rösterna i senaste valet. Utan valfond.
Inlägg #8: Postat: 2008-02-21 21:51:00
Janne B
Är Norge som står utanför EU ett mer demokratiskt land? De har Europas högsta bensinpriser trots flera egna oljekällor. Är det folkets vilja?
Inlägg #9: Postat: 2008-02-21 22:08:00
Leif-Arne
8 Tja oljepengarna läggs på hög, man hade kunnat spendera dem men förnodligen hade detta orsakat hög inflation och slagit ut de sista resterna av icke havsbaserad industri i Norge. I grund är det inte speciellt synd om nordmän, generellt behöver de arbeta kortare tid än en svensk för att köpa en liter bensin, därutöver har de var drygt en mille norska jättekronor på bok.
Inlägg #10: Postat: 2008-02-21 22:14:00
Janne B
Det är precis en mille jag saknar så då söker jag medborgarskap i Norge.Vad kostar bensinen i Arabien och Q8 ?
Inlägg #11: Postat: 2008-02-21 22:23:00
Leif-Arne
10 Hävda norska rötter i något led någonstans finns säkert en nordman på utfärd, hävda därefter din hävdvunna rätt till oljefonden. Bensinen är säkert billigare i arabialand, men de har inte ost gjord på hälften ko hälften get.
Inlägg #12: Postat: 2008-02-21 22:24:00
Äng-elden
Är väst västerländsk demokrati vår nutids "korståg", där all form av oliktänkande straffas ? Hur många dödas fortfarande i just "demokratins namn"
Inlägg #13: Postat: 2008-02-21 22:29:00
Janne B
11 / Det ska nog gå för jag har släkt i Norska Skogsbygden söder om Alingsås samt i Ornunga som har med norsk gris att göra. Allting ordnar sig till sist.
Inlägg #14: Postat: 2008-02-21 22:33:00
Janne B
I hela Sverige finns det ju många finnmarker och finnestorp, som kan betyda just finne men också same. För på medeltiden höll man inte allti i sär dessa folkslag./ Jag har aldrig snokat i om vi har lånat mycket ortnamn o så från Norge....// Skåne är ju fullt med danska -arp dvs torp.
Inlägg #15: Postat: 2008-02-21 22:36:00
Leif-Arne
I Norge betyder "finne " same, som Finnmarken. Det norska inflytandet är nog starkats i Bohuslän, Värmland och Jamtland.
Inlägg #16: Postat: 2008-02-21 22:43:00
Leif-Arne
Just nu kar jag kanonkul, jag har kommit över en gammal hammondorgel för inga pengar alls nästan, sitter och tar ut låtar. Hustrun var morrig då jag bar in den mha av sonen, men hun har rest utrikes. Min vän kommisarien har riggat upp trummor i vardagsrummet, med liknande reaktion. Men där skall finnas en lokal ledig. Då blir det spela av.
Inlägg #17: Postat: 2008-02-22 09:16:00
Janne B
15 I medeltida protokoll talas det om "skridfinnar" men man avser skidåkande samer. Ordet fattiglapp var ytterst konkret utan mark och renar.
Inlägg #18: Postat: 2008-02-22 09:19:00
Janne B
16 Bara ett tips. I dina trakter kan det finnas gamla missionshus och liknande där ditt gäng kan låna övningslokal. Tusen musikgrupper har fötts i sådana lokaler. De står lite ödsliga för man har byggt fina Missionskyrker inne i samhället i stället! Utanför Alingsås så har ett "mindre gudligt trähus" blivit andlig dansskola. Hustrun kanske har åkt dit.
Inlägg #19: Postat: 2008-02-22 15:00:00
Janne B
16 På tal om orglar så bor jag i ett samhälle Herrljunga som ett tag hade bortåt tio orgelfabriker. Inte piporglar utan de med vibrerande membran. Tusental orglar i alla storlekar spreds över Norden och många lär ha följt med till USA. Deras värde är nog i dag NOLL. Men i min generation har vi inte hjärta att slänga dem.De användes av frikyrkofolket från år 1900 ungefär på många sätt. Kunde bäras ut i trädgården på "sommarmöten".
Inlägg #20: Postat: 2008-02-22 15:04:00
Janne B
Tiotusentals barn och undomar har växt upp med dessa instrument som hade alla prisklasser.Många kyrkomusiker och dansbandsstjärnor har börjat framför ett "harmonium". Hade våra hundratals dansband kunnat uppstå utan detta "väckelseinstrument"???
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...