Kosova: En omtumlande förändring

Inlägg #1: Postat: 2008-02-19 21:05:00
AlfVerner
...och vem får Zlatan i sitt landslag?
Inlägg #2: Postat: 2008-02-20 11:18:00
Shqiptar
Ja, om Sverige behandlar skåningarna idag som Serbien behandlat Kosoa, då kommer Skåne att önska sig självständighet. Jag blir då först att kämpa för Skåne. Men tills dess kanske vi kan slippa idiotiska jämförelser.
Inlägg #3: Postat: 2008-02-20 11:48:00
Jan E
Jaså det säger du, Aabo; men Skånefederalisterna anser ju att Skåne ska vara en del av staten Sverige. Men du kanske har glömt partiprogrammet ;-
Inlägg #4: Postat: 2008-02-20 12:22:00
Leif-Arne
Frigörelse är främst en mental process. Republiken Jamtland har sedan 1300talet stått under norsk/dansk och svenst styre till nu. Oaktat detta så ser jamten administrativa gränser som något som mest berör centralmakten var den nu bahagar finnas.
Inlägg #5: Postat: 2008-02-20 12:25:00
Leif-Arne
Friheten finns i sinnelaget, i upprätthållandet av kulturen och språket. Till detta kan nog jamten tillsammans med sin kusin tröndern räknas till de mest fridsamma folkslagen som finns, vilket visade sig i slaget vid Bleckåsen där ingen dödades.
Inlägg #6: Postat: 2008-02-26 20:03:00
Unto S
Bravo Thomas Laurits, revanschisten från Pias land över bron. Han skriver så här: ”Idag Kosova. Imorgon Skåne!” – Idag 26 mars, denna dag för 350 år sedan, befriades Skåne från danskarnas skräckvälde. Thomas Laurits vill föra revanschkrig för förlusten 1658 och återerövra Skåne till de främlingsfientliga danskarna. Idag var jag på Stortorget i Malmö och lämnade några blommor vid Karl X Gustavs staty, Skånes befriare.
Inlägg #7: Postat: 2008-02-26 20:06:00
Unto S
Någon sa att danskan inte är ett språk utan ett talfel. Jag måste protestera. Jag har inga svårigheter att läsa danska tidningar, men vänta lite, jag måste tänka, någon har nog rätt, jag förstår icke ett ord när danskarna pratar, danskan måste vara ett talfel. Heja Thomas Laurits! som tack för Muhammedbilderna
Inlägg #8: Postat: 2008-02-26 20:31:00
Leif-Arne
7 Danskans största gissel är deras utbredda trunkering av ord, lite som cockneys. Vad gäller skrivspråket så är svenska precis som bokmål strängt taget danska dialekter.
Inlägg #9: Postat: 2008-02-26 20:35:00
Leif-Arne
Vad gäller de så kallade muhammedbilderna funderar jag över vilket som är hädiskt, att rita en gubbe, eller att påstå att det man ritat är Muhammed. I det senare fallet så begår man väl blasfemi , oaktat vad man ritat, om man påstår att man försökt avbilda M.
Laddar...