Sveket mot aboriginerna och svenska barnhemsbarn

Inlägg #1: Postat: 2008-02-19 09:55:00
anneskaner
Jag vet allt det. problemet var att ingen reagerade innan samtidigt som vi protesterade o bojkottade Sydafrika för apartheid. Jag anser att inte bara de skall ha stöd för att komma tillbaks etc jag vill att de skall få en ursäkt från världssamfundet i det här fallet FN.
Inlägg #2: Postat: 2008-02-19 09:56:00
anneskaner
De skall inte bara ha rätt att lära sig engelska de skall också ha rätt att värna om sin kultur sina traditioner och sitt språk. Barn utan historia är barn utan framtid. Kulturen är en absolut viktig del i detta.
Inlägg #3: Postat: 2008-02-20 18:27:00
Valdemar J
1. Och jag anser att det är alldeles för tidigt att berömma Rudd och den nya regeringen. Det enda de hittills bevisat är att de förstår hur man plockar politiska poäng på ursäkter, inte att deras faktiska lösningar på längre sikt är ett skvatt bättre än koalitionensregeringens eller tidigare ALP-regeringars.
Inlägg #4: Postat: 2008-02-20 18:45:00
Valdemar J
2. Utmaningen är givetvis att balansera engelskaundervisning med bevarandet av språk och traditioner, och jag har inte påstått något annat. Problemet är emellertid det motsatta av det du beskriver: inte för lite utan snarare för mycket kulturspecifik utbildning.
Inlägg #5: Postat: 2008-02-20 18:45:00
Valdemar J
Det regionella självstyret i reservaten har snarare bidragit till att öka aboriginernas utanförskap eftersom undervisningen som ges i reservaten på hemspråket har gett dåliga engelskakunskaper samt oftast varit undermålig även på andra områden. En gedigen utbildning på engelska är vägen till jobb och själförverkligande i dagens Australien. Detta måste alla barn i Australien få.
Inlägg #6: Postat: 2008-02-20 19:09:00
anneskaner
sant o det var inte bättre i Bantustan i sydafrika heller..de svartas skolor var under all kritik. Men jag vill tro att Rudd ändå menar allvar världens ögon riktas mot dem och...jag instämmer det måste bli mer än vackert tal. Ja det de fått i reservaten är inte vad jag menar med utbildning och kultur. Jag menar att man skall kunna ha sin kultur sina rötter kvar samtidigt som man tillägnar sig det anglosaxiska samhället. Jag tror vi menar samma sake
Laddar...