Skolk ses som en bagatell

Inlägg #1: Postat: 2008-02-14 10:44:00
Janne B
Min åsikt är att det måste ingå i föräldrarätten att starta friskolor om de anser att den kommunala skolan på deras ort är för dålig. / Hur mkt kommunala medel sedan dessa skolor ska ha är fråga nummer två. Men om de inte får skattepengar så blir det ju bara de rikas barn som får bra undervisning. DET samhället vill jag inte ha.
Inlägg #2: Postat: 2008-02-14 10:48:00
Janne B
På en del håll där grundskolan ryckt upp sig så har man avvecklat friskolan. Detta tycker jag är ett idealiskt läge. Friskolan ska vara en möjlighet i vissa lägen. / En jämförelse är att förr var det så att de som missat gymnasiet i stället gick Folkhögskola. Jag tror att detta fortfarande gäller i viss utsträckning.
Inlägg #3: Postat: 2008-02-14 10:49:00
Janne B
Jag minns tydligt hur vissa i min generation inte var skolmogna för gymnasiet, de ville ut och jobba. Det gjorde de men kom fem år senare till folkhögskolan.
Inlägg #4: Postat: 2008-02-14 11:00:00
Eleni Schmidt
Jag haller med, folk har ratt att starta friskolor om de vill. Fast jag ar annu mer positiv till friskolor an vad du ar. Jag tycker det alltid ska finnas friskolor som privat alternativ...Haller med dig om att de ska betalas med skattepengar dock, fattiga familjer ska ocksa fa valja, friskolor eller kommunalt.
Inlägg #5: Postat: 2008-02-14 11:13:00
Janne B
Jag har i tre omgångar jobbat på en socialbyrå som var i en f d skofabrik. Men större delen av fabriken var omgjord till friskola för gymnasister.Det var ett sant nöje att se hur väl denna skola fungerade. Mycket låg ljudnivå. Ingen som gick till SOC klagade på tillmälen på skolgården osv./De hade egen ingång om de ville/
Inlägg #6: Postat: 2008-02-14 13:43:00
Janne B
Eleni/ En speciell problematik är ju att starten av tre st friskolor i en kommun totalt rycker undan all slags planering man haft för den kommunala skolan.Rektorn vet inte på våren vilka av hans klasser som kommer att mista elever - eller hur många!
Inlägg #7: Postat: 2008-02-14 13:47:00
Janne B
Värre är om en Friskola fått köpa en skolfastighet av kommunen. Plötsligt läggs Friskolan ner och säljer fastigheten till högstbjudande. Då ligger verkligen kommunen risigt till. Gamla skolor i stadskärnaorna ligger ju ofta på verkligt dyrbara tomter. Någon blir rik och kommunen får satsa på nytt skattebetalarna.
Laddar...