|
Inlägg #21: Postat: 2008-02-14 07:27:00
|
|
Per W |
Svar 19: Jag ska hjälpa Janne; Ett exempel: Continental lägger ner lönsam däckfabrik i Gislaved och flyttar den till låglöneland. Behåller priserna på däcken och marginalerna utsugningen? ökar.
Arbetarna i Gislaved går på bidrag.
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2008-02-14 07:29:00
|
|
Per W |
CMO: Svara också på Jannes fråga: Hur kan ett företag som GM finnas med 240 miljarder i förlust?
Tillgångar och bra bankkontakter trots usla bilar?
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2008-02-14 07:37:00
|
|
Per W |
Och till Janne: Detta är ett debattforum tror jag och CMO är oftast stringent och du är känslosam, ofta ogenomtänkt OCH lättkränkt.
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2008-02-14 07:41:00
|
|
Per W |
Jag skulle då t ex aldrig använda mina fysiska och psykiska tillkortakommanden som bevekelsegrund i en debatt, i avsikten avväpna skarpa, som du uppfattar som "elaka", argument från en meningsmotståndare.
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2008-02-14 08:51:00
|
|
Uno Hansson |
21/ Detta beror väl i så fall på dålig konkurrens. Det som jag inte riktigt förstår är att människor fortfarande ser sig som arbetare, och inte som konsumenter. Om konsumenterna hade förstånd att organisera sig på liknande sätt som arbetarna började med för över hundra år sedan så skulle de naturligtvis kunna pressa priserna genom gemensamma teknikupphandlingar med avropsavtal direkt från "underleverantörerna".
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2008-02-14 08:58:00
|
|
Uno Hansson |
Började majoriteten betrakta sig som solidariskt samverkande konsumenter så skulle man nog relativt snart vinna mera på lägre utgifter än att enbart betrakta sig som arbetare med relativt små inkomstökningar i förhållande till den ständiga ökningen av penningmängden samtidigt med ökad produktivitet. Den ständiga ökningen av produktiviteten borde ju leda till ständigt minskade priser. Och detta då även på maten och boendet.
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2008-02-14 11:00:00
|
|
Janne B |
Per W / Kan du hjälpa mig lite till. Jag är 69 år och erkänner att jag inte längre är lika stringent och alert som t ex XXX. Måste jag då lägga av att skriva och kommentera här - när jag inte längre är i A-laget? Får jag som medlem i B eller C ändå lite respekt på mina villkor. Ja
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2008-02-14 11:05:00
|
|
Janne B |
Jag håller på med en artikel om släktet Hirudinea. Det är kanske mera på min nivå.Jag träffa på dem redan i treårsåldern och sedan har de följt mig.
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2008-02-14 14:34:00
|
|
CMO |
21/ Tack Per, Håller inte med om att det gör det till ett fall av "klassisk utsugning" efter som det enligt Marx skulle leda till en proletariserad arbetarklass. Sen tror jag du förenklar Gislavedssituationen något. Den blev ett "offer" för globalisering och strategiska beslut i ett företag som inte ansåg att Sveriges företagsklimat var optimalt för dem.
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2008-02-14 14:54:00
|
|
CMO |
22/ GM är ett av världens största företag det gör att siffror blir stora vare sig det rör sig om vinst eller förlust. Per aktie eller per anställd blir inte förlusten så stor. För inte så länge sedan håvade de in stora vinster. Hoppet om framtida lönsamhet är det som håller aktien och företaget vid liv vilket gäller alla aktiebiolag. GMs finansiella division GMAC var också lönsam efter att GM börjat gå med förlust.
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2008-02-14 14:56:00
|
|
CMO |
23/ Instämmer. 27/ Jag försöker debattera med alla på lika villkor och det tänker jag forttsätta med.
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2008-02-14 15:57:00
|
|
Per W |
21 Nej, det är inte klassisk utsugning enligt mervärdesteorin, men jag tänkte att det var så Janne tänkte.
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2008-02-14 16:04:00
|
|
Per W |
Jag är 60, men det har inte med debatten att göra, so I say this only once.
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2008-02-14 16:06:00
|
|
Per W |
27 Du får skriva vad du vill, Janne, men du måste väl tåla motargument?
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2008-02-14 18:03:00
|
|
Janne B |
Ovan kallas mina inlägg för svammel och yra i nattmössan. Det kallar jag inte motargement. / Jag har fått fler mail senaste dygnet som säger att " gör som vi andra, strunta i CMO". Då gör jag väl det då.
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2008-02-14 18:30:00
|
|
CMO |
Betecknande för "svammel" och "prat i nattmössan" dvs uttalanden typ: "för mig finns inga enkla frågor" är just att det inte går att argumentera emot och speciellt inte utan att lämna ämnet. Och det är väl det som är meningen misstänker jag.
Jag undrar vilka "vi" det är som struntar i mig? Ingen större förlust för mig i alla händelser.
|
| |
|
Inlägg #37: Postat: 2008-02-14 19:14:00
|
|
Yngve K |
CMO och Janne ta det lugnt båda två. CMO är väl hemma i nationalekonomin så att jag som har studerat nationalekonomi vid universitetet har svårigheter att tampas med honom.Janne, Du har dina erfarenheter från de kristna rörelserna som Du kan bidraga med på Sourze. Fortsätt och skriv som förut! Jag fyller snart 72 men "are still going strong" frånsett att läkaren ringde att EKG visade lite avvikelser i hjärtrytmen. Men man lever tills man dör.
|
| |
|
Inlägg #38: Postat: 2008-02-14 19:25:00
|
|
CMO |
37/ Bra Yngve, och då är jag ju stundom mycket "elakare" mot dig än mot Janne B.
I morse på radion talade de om om att allt fler kommer att bli över 90 även bland de som lider av hjärtbesvär, diabetes och liknande. Fan vet hur eller när man ska ha råd att pensionera sig!?
|
| |