Amerikahatet är avundsjuka

Inlägg #1: Postat: 2001-10-04 15:44:00
Giuseppe Tonetto
Därför att man använder sig av elektorer, såsom i många andra länder där man vill väga upp mindre regioners/staters betydelse. Hur kan du kalla Sverige demokratiskt när bara cirka 28 av Sveriges röstberättigade befolkning röstade på Göran och slusken? ca. 0,35*0,80
Inlägg #2: Postat: 2001-10-04 17:00:00
elisabeth
Jag förstod inte ditt räkneexempel där.
Men varför ska man väga upp mindre stater? Vad är poängen med det?
Inlägg #3: Postat: 2001-10-04 17:20:00
elisabeth
Jag menar, givetvis vet jag VARFÖR Bush är president trots att han inte fick majoritet. Det enda jag vill ha svar på är HUR man kan säga att det är demokrati.
Inlägg #4: Postat: 2001-10-05 01:24:00
´juanita
det är knas, så är det bara. Tonetto, snälla.
Inlägg #5: Postat: 2001-10-08 00:12:00
Pontus
forts. Inte helt rättvist kan tyckas, emellertid skulle nog få i detta land vilja att det skulle se ut på ett annat sätt, då Sveriges inflytande skulle minska drastiskt, och är det inte det som är ett av den svenske EU-motståndarens huvudbry, att vi inte kan påverka vad som hånder "långt därnere i Bryssel".
Inlägg #6: Postat: 2001-10-08 00:14:00
Pontus
forts. Vilket antal röster ett land tilldelas är till en viss del proportionellt till storleken av landets befolkning, men inte helt. Ett bevis på detta är att Tyskland, trots sin stora befolkning, har lika många röster som Storbrittanien och Frankrike.
Inlägg #7: Postat: 2001-10-08 00:15:00
Pontus
Anledningen till att man har elektorer är att de små staternas intressen inte skall missgynnas. Det system som idag råder i USA gör att en presidentkandidat måste visa intresse för alla stater, även de med en population av det mindre slaget. Ytterliggare ett exempel på detta system, eller rättare sagt en variation av det, är det system som råder i EU. I EU tilldelas varje land, utöver den vetoröst länderna har rätt till i vissa frågor till exempel de rörande skatter, ett visst antal röster.
Laddar...