Inlägg #1: Postat: 2008-02-10 13:19:00
|
Anna Drangel |
Eleni: Det måste inte vara så att motivationen försvinner om man inte har lön. Det beror på vilket slags jobb man har.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2008-02-10 14:14:00
|
Janne B |
Om man ska jobba gratis med en sak så måste man förvisso ha bra betalt för ett annat jobb, Om man vill överleva. Det är väl så de flesta hushåll fungerar..
|
|
Inlägg #3: Postat: 2008-02-10 15:09:00
|
Eleni Schmidt |
Ok..vilka jobb da? Och ar inte du emot sa kallade laglonejobb, sa till den milda grad att du forsvarade vaxholmsblockaden? Ratta mig om jag har fel.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2008-02-10 21:02:00
|
Anna Drangel |
Eleni: jag diskuterar i första hand hur det kommer sig att Alliansen så entydigt använder sig av argumentet "det ska löna sig..." Jag tror nämligen det är en chimär - ngt man försöker pådyvla folk sanningshalten i - men i själva verket lönar det sig inte...
|
|
Inlägg #5: Postat: 2008-02-10 21:04:00
|
Anna Drangel |
Nu hårddrar jag det litegrann, men om man ser till hur mycket folk har fått i plånboken är det inte så mycket som de trodde. Dessutom undrar jag: Lönar det sig inte idag att plugga? Vad menar man egentligen med denna slogan?
|
|
Inlägg #6: Postat: 2008-02-11 12:45:00
|
Eleni Schmidt |
Vad man menar med att det inte lonar sig ar det faktum att valutbildat folk far i manga fall samre lon an folk som inte har samma utbildning. En bibliotekarie tex, som har minst 4 ars utbildning, har halften i lon som t ex en byggnadsarbetare, som sallan har nagon eftergymnasial utbildning.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2008-02-11 12:46:00
|
Eleni Schmidt |
Vissa bland den utbildade medelklassen tycker detta ar orattvist, och menar att man inte far nagon skalig ersattnign for sin utbildning.
Att alliansen anvander sig av sloganen "det ska lona sig" beror pa att de flesta manniskor faktiskt bryr sig om hur mycket de har i planboken.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2008-02-11 12:50:00
|
Eleni Schmidt |
Alliansen anvander detta sprak for att na fram till valjare, men socialdemokraterna gor det ocksa i hog grad. Sedan kan man givetvis tycka att "det ska lona sig" tanket ar for stort i samhallet, men alliansen har inte monopol pa det tanket. Storsta skillnaden mellan socialdemokraterna och alliansen ar att man ar oense om vilka som ska "lonas"/
|
|
Inlägg #9: Postat: 2008-02-11 13:03:00
|
Jocke S |
6 Som sambo med en bibiotekarie kan jag gott hålla med om att lönen kunde förbättras lite, med tanke på utbildning osv. Men en byggnadsarbetare hade faktiskt bara 2007 en snittlön på 141:56 i tim. Finns högre för specarb. osv. Enligt "Byggnadsarbetaren".
Länk: byggnadsarbetaren.se
|
|
Inlägg #10: Postat: 2008-02-11 13:55:00
|
Janne B |
8 tim ggr 140 kr 1120 kr dagen 24 000 kr mån brutto 16 000 netto ungefär. / Kunde inte låta bli...
|
|
Inlägg #11: Postat: 2008-02-11 13:56:00
|
Janne B |
Kanske 18 000 netto....
|
|
Inlägg #12: Postat: 2008-02-11 14:16:00
|
Jocke S |
Nu har jag vantat och vantat pa ett svar fran England, men inget svar jag fick! Menar du ES, att en byggnadsarbetare har dubbelt så mycket i lön som en bibliotekarie?
Se länk ovan.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2008-02-11 15:05:00
|
EleniSchmidt |
varfor sa otalig? Jag kan inte chatta pa sourze standigt och jamt, aven om det vore kul. Jag hade kanske fel att de har dubbelt sa mkt lon, men de har definitvt mer an en bibliotekarie. Och det anser jag ar orattvist. Och det ar det alliansen menar nar de sager att inte lonar sig att plugga.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2008-02-11 16:00:00
|
Jocke S |
Inte chatta ständigt och jämt? Det är ju vad du gör, ES, med helt oriktiga uppgifter. Jag har visat med länk vad byggjobbare tjänar, och vet ungefär vad bibotekarier tjänar troligen något mer i grundlön! Visst, kämpa du för högre lön åt dem. Men tycker du det är bra att göra det med felaktiga påståenden "dubbelt så mycket" rakt ut i luften?
|
|
Inlägg #15: Postat: 2008-02-11 16:10:00
|
EleniSchmidt |
Lika trevlig som vanligt. Kan du gora mig en tjanst Jocke S, sluta lasa mina kommentarer.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2008-02-11 16:27:00
|
Janne B |
Inget här på S är vetenskapliga avhandlingar. Allra minst då kommentarerna. "Hälften i lön" ser jag som ett uttryck som måste vara tillåtet. Men skriver man 51 så bör man nog bevisa det./ Vi vet alla att bibliotekarier har ytterst svårt att tjäna lite extra medan alla slags hantverkare har lysande möjligheter....Sliter de några timmar extra i ur o skur så nog gör de pengar.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2008-02-11 16:29:00
|
Jocke S |
Hörnu Eleni, jag är inte otrevlig, jag
påpekar ett fel. Ofta är vi oense, någon gång är vi överens. Men en sak bör du inse: Jag läser vilka kommentarer jag vill. Och ser jag något som är uppenbart fel, så påpekar jag det, om jag vill! Inte minst i sådana här frågor! Yttrandefrihet gäller även sanningen!
|
|
Inlägg #18: Postat: 2008-02-11 16:33:00
|
Jocke S |
Du förvånar mig här Janne! Man kan inte behandla matematik, allra minst löner på det sättet. 100 fel? Det skulle ju bli helt ohållbart!
|
|
Inlägg #19: Postat: 2008-02-11 16:42:00
|
Jocke S |
Det finns ett antal löner som kan anses vara orättvisa, beroende på vem man frågar. Eftersom jag är sambo med en bibiotekarie så är jag involverad i just det här fallet. Men skall man ändra på saker kan man inte vidhålla fel som skett här eller bör man vara beredd att ändra sig. Detta har inte direkt med orimliga krav på korrekt "vetenskaplighet" att göra. Bara en rimlig anträngning att föra en sanningsenlig debatt.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2008-02-11 16:55:00
|
EleniSchmidt |
1. Jag erkande att jag hade fel nar jag skrev "halften sa mkt".Da beover du knappast fortsatta att "papeka ett fel"
2. Vi har aldrig varit overens om nagonting, sa vitt jag vet.
3. For mig handlar det om sjalva sakfragan, ATT bibliotekarier tjanar mindre an byggnadsarbetare, an hur mycket.
4 grattis! Jag maste ge dig det erkannandet, det ar fa som lyckas reta upp mig sa mycket som du.
|
|