Det måste löna sig...

Inlägg #1: Postat: 2008-02-08 11:20:00
Leif-Arne
Det är faktiskt då rimligt att ifrågasätta om gemensamma resurser används optimalt om de kår till kulturutövande som en mycket begränsad grupp uppskattar. Män en grupp som har makten i formuleringskonst och vars värderingar anses mer värda än de som konsumerar "enklare" kultur.
Inlägg #2: Postat: 2008-02-08 11:23:00
Leif-Arne
Vad som är bra eller dålig kultur är ändå en helt och hållen subjektiv bedömning. Vad som i grund är viktigt är att ge barn tillgång till eget kulturelt skapande, genom kulturskolor, musikundervisning, litteraturkunskap i skolorna osv.
Inlägg #3: Postat: 2008-02-08 11:30:00
Mine
Detta resonomang fördes på 50 och 60-talen.Men kom sedan inte och klaga på att kvinnor är si och så besvärliga m.m. och skillsmässor och olyckliga barn ,jämställdhet ,kvinnor som ställer sig i vägen för män allt detta är just resultatet av det som R
amona här beskriver och Leif-Arne
Inlägg #4: Postat: 2008-02-08 11:32:00
Mine
Här ska det ju stå Förlåt Anna, Anna ska det ju stå
Inlägg #5: Postat: 2008-02-08 11:33:00
Leif-Arne
3 Vad menar du egentligen?
Inlägg #6: Postat: 2008-02-08 13:09:00
Anna Drangel
Leif-Arne: När det gäller att ge barn tillgång till kulturellt skapande håller jag helt med dig. Men tyvärr blir detta mantra ofta tomma ord. Både från röda och blå regeringar.
Inlägg #7: Postat: 2008-02-08 13:10:00
Anna Drangel
Forts. Visst är pengar en bra måttstock i de flesta fall, men långt ifrån alla. Det är intressant att fundera över sånt som vi lätt tar för givet. En av dessa tankar är att det kanske borde finnas ett större samband mellan orsak och verkan när det gäller ekonomisk vinning än bara en snabb ekonomisk kalkyl.
Inlägg #8: Postat: 2008-02-08 13:20:00
Leif-Arne
7 Man kan göra kalkyler på olika lång sikt, ju längre desto större blir osäkerheten. Ett brukbart koncept för olika former av insatser är socioekonomiska bokslut. Men att som du använda begrepp som börjar på "ekonomi" som någonslag retorisk grepp i motsats till icke ekonomisk, där det förra är kallt och brutal och det senare mosatser är inte seriöst.
Inlägg #9: Postat: 2008-02-08 13:22:00
Leif-Arne
Ekonomi handlar om hushållandet med begränsade resurser, det är något som man måste förhålla sig till oavsett vad man gör, oavsett hur empatisk och medkännande man tycker sig själv vara, i motsats till de ekonomer som bara bryr sig om sina kalkyler och bokslut.
Inlägg #10: Postat: 2008-02-08 13:26:00
Leif-Arne
Jag tycker själv mycket om opera. Opera t får stort stöd eftersom det räknas som fin och särdeles kulturellt. De som tycker om dansbandsmusik får betala sina kulturella upplevelser själva med MOMS därtill. Dansband är ju lågkultur och kommersiellt. Är det då rimligt att jag och andra som uppskattar opera skall subentioneras med kanske en tusing per biljett medan dansbandsfantasten helt betalar själv. Är inte detta en elitistisk syn på kultur?
Inlägg #11: Postat: 2008-02-08 13:42:00
Janne B
Vi har väl motsvarande fenomen inom Sv Kyrkan som bjuder på tusentals kyrkokonserter av god kvalité. Sv Kyrkan är verkligen en ledande kulturinstuitution över hela landet./ Men det mesta betalas av den gamla kyrkoskatten som numera heter kyrkoavgift. Man kan komma ifrån den, men rätt få gör det. Så 80 av folket betalar biljetterna för de 10 som ibland går dit. Detta vet nog alla men få klagar.
Inlägg #12: Postat: 2008-02-08 13:54:00
Leif-Arne
11 Men det är ändå en ganska viktig detalj, att är man inte nöjd med tingen ordning så kan man gå ur. Det bästa vore ju om det fanns medel till allt, men när nu så inte är fallet som är det inte orimligt att man väger olika insatser mot varandra Kärnan i mitt resonemang är om det är rimligt att en kulturell elits kulturkonsumtion sponsras opropotioneligt mycket. Skall etablerade kulturtyckare kostas på mer än barn?
Inlägg #13: Postat: 2008-02-08 14:06:00
Anna Drangel
När det gäller opera kan jag tycka att det faktiskt är ok att sponsra en tusing per biljett som du påstår att det görs. Att sätta upp en opera kräver oerhört mycket mer resurser än t ex ett dansbandsgig gör. Och detta trots att jag inte går och lyssnar på vare sig opera eller dansbandsmusik.
Inlägg #14: Postat: 2008-02-08 14:12:00
Anna Drangel
Jag tycker nämligen att en huvudstads tillgång till en operascen är ett tecken på ett samhälles utveckling och upplysning - det kanske låter korkat, men jag har samma tankar kring att det alltid ska finnas stora fotbollsplaner i en välutvecklad stad. Och kyrkans existensberättigande anser jag också hör till något som ska finnas där i en stad även om jag inte är troende i den meningen.
Inlägg #15: Postat: 2008-02-08 14:32:00
Leif-Arne
13 Jag är själv en av dem som understundom tar del av det fantastiska som en opera ger, men är det rimligt att de flesta skattebetalare bidrar till något som ger politiker ett prestigeobjekt och en minoritet som mig, vilka de flesta har rätt skapligt ställt, en upplevelse.
Allt har en alternativkostnad, dvs vad hade man fått i stället, gratis musikskola för alla barn kanske.
Inlägg #16: Postat: 2008-02-09 11:16:00
Anna Drangel
Leif-Arne: vad ska en musikskola vara bra för om det bara går att bli dansbandsmusiker... Skämtade... Det bästa i alla världar är ju om det både kan få finnas ett operahus i en huvudstad OCH gratis musikskola för de barn som ville.
Inlägg #17: Postat: 2008-02-09 11:18:00
Anna Drangel
Men när det gäller musiken tror jag faktiskt att det i Sverige har skapats många duktiga musiker och låtskrivare pga att det har funnits en bra grund för detta i kommunala musikskolor. Sedan kan vilken politiker som helst komma upp på scener och stolt deklarera att Sverige är på framkant när det gäller musiken. Frågan är bara vad som låg till grund för detta?
Laddar...