|
Inlägg #1: Postat: 2001-10-04 14:31:00
|
|
gustav almestad |
min bestämda åsikt är att våld mot poliser inte alls är värre än mot "vanliga" människor. det var en del av poängen.
inlägg med syfte att påpeka en ideologi som om det vore fakta betackar jag mig för.
detsamma gäller att hårda straff skulle vara förebyggande mot brottslighet. dessutom är det även min besämda åsikt att LAG och ORDNING inte på något sätt upprätthålls av polisens kontring att kasta tillbaka stenar.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2001-10-04 16:11:00
|
|
David |
Ideologi är inte fakta. Det kan man utläsa redan i namnet. Lagen ser på våld mot poliser med större skärpa än annat våld, rätt. Poliser har BEFOGENHET att utöva våld mot våldsverkare. Sedan kan man diskutera hur de skall slå tillbaka. Men ATT de skall slå tillbaka råder det väl inget tvivel om? Du tror alltså inte att hårda straff motverkar vidare brott? Straff skall dels avskräcka, dels skall "brottslingar bort från gatorna".
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2001-10-04 18:34:00
|
|
gustav almestad |
du missförstår mig. jag menar att när du skriver att våld mot polis är värre än våld mot vanliga människor, gör du det som om det vore vetenskapligt bevisat, inte som om det bara är din åsikt. påståendet är alltså inte ett argument, utan en värdering.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2001-10-04 18:59:00
|
|
David |
När jag skriver så är det inte min värdering utan ett argument och fakta. Lagen ser strängare på våld mot poliser. Och det är efter lagen som vi förväntas leva. Eller hur? Det är min poäng! Om jag skulle yttrat min värdering hade det låtit; "Du skola icke slå eller skada andra människor". Eller nåt.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2001-10-04 19:24:00
|
|
gustav almestad |
hela min poäng var att det kanske är dags att börja titta igenom våra lagar lite. men du kanske tycker att lagar är helt cementerade och aldrig bör omvärderas?
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2001-10-04 20:18:00
|
|
David |
Inte alls, men så länge vi har dem skall de följas. Väljer man att inte göra det, ja då straffas man därefter. Och allt som kan göras bättre skall göras bättre.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2001-10-05 12:24:00
|
|
Anna |
Fattar inte varför du Gustav hetsar upp dig mer över polisens agerande än de stenkastande demonstranternas? Om det inte är värre att kasta sten på poliser än på "vanliga" människor varför är det då värre av polisen att kasta tillbaka sten än av demonstranterna som började eländet? *fattar inte resonemanget*
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2001-10-05 13:33:00
|
|
gustav almestad |
jag har faktiskt inte sagt att det är värre om polisen kastar tillbaka, jag har sagt att det *inte* bör vara skillnad vem man kastar på. jag anser att vissa poliser bröt emot reglementet genom att kasta sten, och att det borde vara självklart att också de straffas. vem som började bryr jag mig ärligt talat inte om.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2001-10-05 15:38:00
|
|
Anna |
Och vem har sagt att de i n t e ska straffas??
Och om demonstranterna, som faktiskt började hela eländet vilket jag tycker har betydelse eftersom dom kunde valt att aldrig börja hade gett fan i det så skulle INGEN kastat sten. Därför vore det mer logiskt i mitt huvud att gnälla på dom som började.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2001-10-05 16:38:00
|
|
gustav almestad |
jag tycker att det är en ganska klar antydan till att de inte bör straffas när du skriver saker som "Poliser har BEFOGENHET att utöva våld mot våldsverkare" och "Men ATT de skall slå tillbaka råder det väl inget tvivel om?"
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2001-10-05 16:42:00
|
|
gustav almestad |
attans, upptäckte just att det var David som skrivit det, inte du. förlåt.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2001-10-05 21:00:00
|
|
David |
Anna har poängen. Demonstranterna började och polisen agerade därefter. Och du måste förstå Gustav, att polisen har rätt att ta till våld mot människor. Och det har inte de som vi nu och här kallar vanliga människor.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2001-10-05 21:10:00
|
|
David |
Sedan skall man ju naturligtvis kritiskt granska polisens agerande. Men om jag har förstått dig rätt så vill du att poliser skall granskas och dömas för det våld de använder i tjänsten på samma sätt som "vanliga" människor skall granskas och dömas för det våld de använder "utom tjänsten". Och då kan vi lika gärna lägga ner debatten. Då kommer vi aldrig att bli ense.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2001-10-06 10:12:00
|
|
gustav almestad |
men snälla nån, bara för att polisen har våldsmonopol i sverige betyder det inte att det våldet kan se ut hur som helst! men detta var fortfarande inte min huvudpoäng med artikeln, så jag förstår inte varför det skall bli tjat om det här. jag har aldrig sagt att det är rätt att kasta sten på polisen.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2001-10-07 15:17:00
|
|
David |
Och var skrev jag att "våldet får se ut hur som helst"? Och vad är då poängen? Vilket budskapet än må ha varit och hur demonstranterna än varit klädda så är det uppträdandet från demonstranternas sida som påverkat och i stor mån bestämt polisens agerande. Inse!
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2001-10-07 16:44:00
|
|
gustav almestad |
du har inte förstått mig rätt. polisen skall absolut granskas på ett annat sätt, men stenar har väl aldrig någonsin varit reglementesenliga?
|
| |