Keynes kommer tillbaka?

Inlägg #1: Postat: 2008-02-07 18:03:00
Uno Hansson
Det som Keynes funderade på var väl infrastruktur: Länk: tinyurl.com Exempelvis: "A Better Way to Pay for Railways?" Instead the Federal Reserve - the rough equivalent of the Bank of England - should create the money itself, interest free.

It would then be lent to the project without interest, and when it was eventually paid pack, the money would be removed from circulation...
Inlägg #2: Postat: 2008-02-07 18:03:00
Uno Hansson
... .../... A similar idea for public works was put before the US Congress in 1999.../... when banks create money they do so out of nothing - limited only slightly by reserve requirements - and they do so at considerable profit.../... a better way to finance the capital improvements we all need than funnelling profits into the pockets of private investors...
Inlägg #3: Postat: 2008-02-07 18:04:00
Uno Hansson
... Shouldnt we at least be debating the alternative - that the government creates the money itself, then pays it off when the work is done? The process by which banks create money, says John Kenneth Galbraith, is “breathtakingly simple”. Maybe it needs occasionally to be simpler still.
Inlägg #4: Postat: 2008-02-07 18:09:00
Uno Hansson
Länk: files.meetup.com "... Att få ett slut på bankernas skapande av
pengar kommer också att bli överraskande
enkelt. De monetära och finansiella
institutionerna kommer att förbli desamma.
Nästan alla dagliga rutiner för
bank- och finansmarknaderna kommer
att fortsätta som om inget hade hänt.
Ingens monetära innehav, inte heller
bankernas, kommer att röras. Inget
kommer att exproprieras. sid 7
Återupprättandet av seignioraget:
Inlägg #5: Postat: 2008-02-07 18:34:00
Yngve K
En tanke som slog mig var att den stora jobbtillväxten i USA inom vård och skola skulle bero på att USA använder 13-14 procent av BNP på sjukvården medan man bara behöver 10-11 procent i Europa där det finns allmän sjukförsäkring. Det är kanske den oerhört ineffektiva sjukvården som skapar många arbetstillfällen i den amerikanska ekonomin. Då kanske det inte är rätt åtgärd att anställa flera.
Inlägg #6: Postat: 2008-02-07 19:04:00
CMO
5/ Vad får dig att tro att sjukvården är oerhört ineffektiv i USA?
Inlägg #7: Postat: 2008-02-08 10:20:00
Yngve K
Om USA använder 3-4 procent mer av BNP till sjukvården än Europa och inte har allmän sjukförsäkring, måste det väl vara något fel på effektiviteten. Det beror kanske på överbehandling av patienter och räkningen skickas sedan till försäkringsbolag och staten. Det kan bero på att läkarna måste ha dyra försäkringar för att skyddas mot stämningar för felbehandling.litigatio
Inlägg #8: Postat: 2008-02-08 14:16:00
CMO
7/ Andra förklaringar kan vara:

Mer "elective surgery": Kosmetiska operationer, operationer mot fetma mm

Annan hälsoprofil: Mer fetma och stillasitatnde livsstil mer tonårsgraviditeter t.ex.
Mer tillgänglighet till vård, inga köer.

Litigation som du nämner, vilket också innebär ersättning till de som drabbas av felbehandling
Inlägg #9: Postat: 2008-02-08 14:18:00
CMO
Det beror lite på hur man definierar effektivitet. För den som har sjukförsäkring och behöver behandling är amerikansk sjukvård ofta ett under av effektivitet jmf med svensk. Utnyttjandegrad av personal och utrustning är förmodligen högre än i Sverige.
Inlägg #10: Postat: 2008-02-08 15:15:00
Yngve K
Jag har läst något om att amerikanska kirurger arbetar väldigt effektivt. En fråga är hur Kanadas sjukvård, där man har allmän sjukförsäkring, fungerar jämfört med USA:s. Hur stor del av landets BNP tar sjukvården i anspråk? Jag har läst om att man har samma köproblem som i Sverige.
Inlägg #11: Postat: 2008-02-08 15:22:00
CMO
Många Kandensare söker vård i USA pga köerna i Kanada.
Inlägg #12: Postat: 2008-02-08 15:30:00
CMO
En bekant till mig diagnosticeradas med en godartad hjärntumör meningioma på en torsdag. Följande måndag var den utplockad. Jag vet inte hur snabbt det hade gått i Sverige.
Laddar...