Verkligheten som ensam outbildad mamma

Inlägg #1: Postat: 2008-02-06 15:38:00
Leif-Arne
Utan att försöka vara klämckäck så har Elina en poäng. Se lån till studier som en investering. En investering kan vara rimlig om det behövs för att bryta en situation. Länk till CSN blankett
Läs in det du saknar i gykompetens, hitta en utbildning som verkar motsvara det du vill arbeta med KY, Uni Folkhögskola. Det finns en del kring Gävle.
Inlägg #2: Postat: 2008-02-06 15:42:00
Leif-Arne
Vägra betrakta dig som ett offer, till sist är det ingen annan än du som kan ordna din situation. Kräv och ligg på Af och andra att de stöttar dig i att fixa en utbildning. Ha inte för stor respekt för skolor och universitet. Det är inte så rackarns märkvärdigt att plugga.
Inlägg #3: Postat: 2008-02-06 16:39:00
Janne B
En ung kvinna har ett problem som två herrar mer eller mindre skojar bort. Så har vi två personer här som tar frågan på helt allvar och kommer med riktiga råd. Vad olika det kan vara här på Sourze.
Inlägg #4: Postat: 2008-02-06 16:56:00
Annakvicken
Har varit i kontakt med csn.Fick svaret att inte få låna slanten för jag saknar gymnasiet.har du kollat innan du svara på detta?
Arbetsförmedlingen har endast utbildningar som är mans dominerade ex:svetsare,långtradarchaffis...
Visst om jag hade körkort skulle jag mer än hellre ta ett tradarkort.Men efter 7år i myndighetens grepp har man skulder att tas med redan.Är man inte fast i moment 22 tror ni?
Inlägg #5: Postat: 2008-02-06 20:07:00
Leif-Arne
4 Jo jag har kollat, så vitt jag kan se så finns fortfarande möjligheter att låna till komvuxstudier om man är äldre än 25 Se länk i tidigare svar. Det verkar vara ett konstigt svar du fick från CSN. annars har det hänt en del i industrin, där finns en hel del kvinnor numera.Det är en väldig efterfrågan på just svetsare CNC operatörer och annat just nu.
Inlägg #6: Postat: 2008-02-06 20:10:00
Leif-Arne
Skulderna från CSN är inte så blodiga att tas med, återbetalningen sker med 4 av bruttolön. Du har ju alltid rätt att behålla förbehållsbeloppet. Har du kollat om du kan få skuldsanering?
Inlägg #7: Postat: 2008-02-07 00:41:00
Valdemar J
6. Rätta mig om jag har fel, men L-A beskriver väl det gamla systemet? Nu har man 25 år på sig oavsett skuldstorlek. Har man som jag en skuld på en halv miljon skall man alltså betala 20 000 varje år plus ränta ändå en god investering i mitt fall. Bor man utomlands behövde man tidigare bara betala av 70, vet inte hur det är nu.
Inlägg #8: Postat: 2008-02-07 01:23:00
AlfVerner
3>Jag svarar utifrån att samhället har ett problem eller får ett problem när man skapar utanförskap. Jag svarar på en politisk nivå och menar att de "råd" som delas ut här står att finna hos Af, kuratorer etc.
Inlägg #9: Postat: 2008-02-07 08:53:00
Franklin
Kan bara hålla med ovanstående, Börja plugga för böfvelen. Det är din enda chans.
Inlägg #10: Postat: 2008-02-07 10:09:00
Elina
4/ Alla utbildningar kräver inte en full gymkompetens utan bara kärnämnen och det läser man in lätt på ett år. Tidigare arbetsliv kan räknas in när man söker vissa utbildningar. Och stryker de inte lånet för gymnasie om man läser vidare? Förr gjorde man det.
Inlägg #11: Postat: 2008-02-07 11:55:00
Janne B
Studier har oftast varit kungsvägen till arbete på olika nivåer. Men vi vet att de senaste tio år har det inte varit så enkelt. Det är så mkt annat som ska stämma förutom rätt studier. Du ska bo på rätt plats med god hälsa osv.
Laddar...