"Balkongflickor"

Inlägg #1: Postat: 2008-02-05 15:11:00
Inger Olsson
"Inga fler balkongflickor"... Ärligt talat: mycket olustig titel på artikeln men det här känns snudd på kränkning. Även om jag förstår ditt syfte.
Inlägg #2: Postat: 2008-02-05 16:03:00
Jan E
1/ ?? Vad menar du?
Inlägg #3: Postat: 2008-02-05 16:30:00
Inger Olsson
"Balkongflickor"... Finns i andra sammanhang också. Jag har sett prostituerade stå på balkonger, förvisso franska varianter.
Dessutom är det inte konstaterat att det ÄR ett s k hedersmord. Men det är polisen teori.
Inlägg #4: Postat: 2008-02-05 16:31:00
Inger Olsson
Men visst: man kan stödja föreningen ändå. Vet du om den har lyckats med förändringar/attityder av något slag?
Inlägg #5: Postat: 2008-02-05 17:25:00
Jan E
Sara Mohammad har arbetat mot hedersvåld i många år. Hon har också tagit stora risker för egen del. När hon var 17 blev hon hotad till livet när hon trotsade familjens vilja att bli bortgift. Hon lär ha hjälpt 100-tals, både kvinnor och män, under åren. Vilken opinionsbildande effekt föreningen haft vågar jag inte yttra mig om, men säkert har det stor betydelse att en kvinna som själv vuxit upp i en hederskultur fungerar som frontfigur. Hon och föreningen är värda allt stöd.
Inlägg #6: Postat: 2008-02-06 03:05:00
Inger Olsson
Jo, jag vet vem hon är, Sara Mohammad, den modiga tjejen. Men jag undrar också som du hur många som inser vidden av problematiken o hur stor effekt föreningen därför har o får.
Inlägg #7: Postat: 2008-02-06 04:11:00
Elvy
Jag är säker på att förändringar/attityder hade lyckats här hos oss, om han som för några år sedan, till att börja med skållade sin systers pojkvän med kokhet olja, och slutligen skar av honom hans ringfinger, tillsammans med sina båda föräldrar, då hade blivit dömnda till lagens strängaste straff.
Inlägg #8: Postat: 2008-02-06 04:11:00
Elvy
Jag är säker på att förändringar/attityder hade lyckats här hos oss, om han som för några år sedan, till att börja med skållade sin systers pojkvän med kokhet olja, och slutligen skar av honom hans ringfinger, tillsammans med sina båda föräldrar, då hade blivit dömnda till lagens strängaste straff.
Inlägg #9: Postat: 2008-02-06 04:51:00
Inger Olsson
Elvy: jag efterlyser också ett annat sätt att "se" inom vårt rättssystem. Det krävs eg. bara 1 person som utför själva mordet men ändå kan flera begå dådet!
Laddar...