Heder och jämlikhet på en måndag

Inlägg #1: Postat: 2008-02-05 08:19:00
Inger Olsson
Det är en intressant reflektion du gör: varför håller mödrar o systrar tyst vid en sådan händelse?
Svenska kvinnor har mycket lite makt i familjelivet idag. Stat o kommun har oftast tagit över. De har frivilligt ? lämnat ifrån sig den. Men "dessa kvinnor" skakar på huvudet åt oss..
Inlägg #2: Postat: 2008-02-05 12:19:00
Jocke S
1 Javisst IO, "makt i hemmet". Men hur tror du män och pappor jämförelsevis, inte minst invandrande, upplever det? Och "delad vårdnad" t.ex. är idag ett skämt i den kosmetiska jämställdhetens spår! I allt fler fall går den till mamman, 80 numera SVT.
Inlägg #3: Postat: 2008-02-05 13:26:00
Franklin
Kvinnorna ligger bakom hedersmorden! Ja, det hävdades faktiskt lite underförstått i en dokumentär jag såg förra året kommer tyvärr inte ihåg vad den hette. Där menades att det var mammorna och mormödrarna som drev på frågan och krävde att männen skulle agera för att bevara familjens heder. På sätt och vis var männen inget annat än kvinnornas torpeder, deras instrument.
Inlägg #4: Postat: 2008-02-05 13:40:00
Inger Olsson
Och i Sverige blir gärningsmannen ! den som d i r e k t utfört brottet.
Inlägg #5: Postat: 2008-02-05 13:44:00
Inger Olsson
2 Skilsmässor kan innehålla både det ena o andra.
Finns det inte en lag som säger att mamman kan mista vårdnaden om hon hindrar pappans rätt - barnets rätt! - till umgänge?
Inlägg #6: Postat: 2008-02-05 13:44:00
Inger Olsson
Detsamma vid "delad vårdnad"?
Inlägg #7: Postat: 2008-02-05 14:16:00
Jocke S
3 Lika bra att du nämner detta, Franklin, även om kanske ingen vet riktigt eller? Oftast är det så att män utför de smutsigaste av hantverk, inkl. krig förstås. Men att detta krävs även genom kvinnor. Kanske det är "toffelhjälten", den välmenande i mannen? Klart förstås att den som begår handlingen/brottet är mest ansvarig!
Inlägg #8: Postat: 2008-02-05 14:20:00
Jocke S
Men saker och ting är inte så enkla som könsdebatten helst vill hjärntvätta oss med. När detta med omskärelse dök upp i Sverige för ett par decennier sedan, så var anklagelsens pekfinger såklart riktat åt ett enda håll: Mannen, patriarkatet! Nu vet vi lite mer, att kvinnor är mer eller mindre inblandade, och likadant var det visst när flickornas fötter snördes i Kina.
Inlägg #9: Postat: 2008-02-05 14:24:00
Jocke S
För några år sedan satte en kvinna upp en teaterpjäs om hedersmord, i Umeå tror jag. Hon sa i en intervju: "Man måste fundera över vilka desperata känslor som gör att en vanlig familjefar tar detta steg att mörda sin dotter." Där tror jag också man måste börja. Inklusive kulturkrockar.
Inlägg #10: Postat: 2008-02-05 14:28:00
Jocke S
5 Jag har läst om fall där det inte går att hindra mamman, ingen brys sig. Sedan har vi ju fallet i Småland nyligen, där pappan fått vårdnaden, mamman stack med barnen och fick hjälp av Roks, OCH rätt i tingsrätt. Men dömdes i hovrätten. I sex år hindrades pappans tilldömda rättighet!
Inlägg #11: Postat: 2008-02-05 14:37:00
CMO
3/ Det tror jag är överdrivet. hederskulturen delas nog lika mellan könen. Vem som pressar på har mer med personlighet och uppfostran att göra. Å andra sidan om mannen ska utföra bestraffningen kan han ju vara oroliga för rättsliga följder eller helt enkelt tveka inför våldet.
Inlägg #12: Postat: 2008-02-05 14:59:00
Franklin
11/ Jag tror inte heller det är så att männen "tvingas" till handlingen av kvinnorna, men kanske känner de sig påverkade att ta tag i saken eftersom det är deras ansvar som män att skydda familjens "heder". Att det med andra ord uppstår en konsunsus om vad som behöver göras och att kvinnorna är lika inblandade i detta som männen, fast männen är de som får göra jobbet, så att säga.
Inlägg #13: Postat: 2008-02-05 15:00:00
CMO
12/Instämmer
Inlägg #14: Postat: 2008-02-05 15:01:00
Franklin
Ofta är det ju trots allt så att kvinnorna är de som styr familjen. Utåt sett dominerar männen, men inom familjens har kvinnorna kontrollen.
Inlägg #15: Postat: 2008-02-05 16:19:00
Inger Olsson
I min komm. 4 blir ett hedersmord mer komplicerat när en familj/släkt ligger bakom. Går vår lagstiftning att tillämpa fullt ut då? Ref. till komm. 12
Laddar...