USA: Sänkt levnadsstandard kan lösa problem

Inlägg #1: Postat: 2008-02-03 11:17:00
Jocke S
Det här har jag, och andra, funderat rätt länge på och jag tog upp det för ett halvår sedan här på sourze, varvid min psykiska hälsa ifrågasattes från tre håll, "väster och söder" -ifrån!
Att ständigt öka produktion/ konsumtion i väst, att slösa bort framtida välstånd, som även U-länderna behöver är ju helt ohållbart, kortsiktigt, egoistiskt! En matematiskt felräkning!
Inlägg #2: Postat: 2008-02-03 11:22:00
Jocke S
Jobba allmer för att köpa prylar man knappt hinner använda, och som är billigare att kasta och köpa nya, än att reparera! Absurt! Faktum är ju dessutom att en person, oftast mannen, kunde försörja hyggligt en familj för 40-50 år sedan. Idag går det knappast, vi är lurade, män såväl som kvinnor!
Inlägg #3: Postat: 2008-02-03 11:24:00
Jocke S
Och skall standarden sänkas till en globalt anständig nivå, så blir en förkortning av arbetstiden helt logisk. Då kan man jobba mer med sig själv hemma, och både "se om sitt hus" och höja livskvaliten. En standard som försummas idag. Och som orsakar problem som kostar både välstånd, trygghet och pengar.
Inlägg #4: Postat: 2008-02-03 11:37:00
Jocke S
0 Bäst jag tillägger, "mödrar som yrksearbetar..." Att "mödrar med tonårsbarn" varför just de barnen? har fördubblats nästan på 30 år kan väl inte stämma ändå? Barnafödandet i USA har väl varit ganska konstant?
Inlägg #5: Postat: 2008-02-03 13:51:00
Jocke S
Aha, så man får inte prata om kvinnor utan att det är suspekt? Jag är sambo sedan 30 år. Hur har du det själv? Jag håller med om att du är en enögd, tendentiös och ofta usel debattör. Frågan kvarstår, och det finns ingen som helst "könsmaktsdimension" i den! Bara ren matematik. Så det är DU som inte funkar normalt i dessa sammanhang Unto!
Inlägg #6: Postat: 2008-02-03 13:57:00
Jocke S
Jag ser nu att han nämner innan "som gick ut i arbetsmarknaden". Vilket jag missade, men meningen efteråt som jag tar upp blir ändå obegriplig eller felaktig.
Fast inte så obegriplig som du. Du tillhör de som anser att män skall hålla käften så fort kvinnor nämns. Varför inte i detta fall se sakfrågan som jag stödjer? Eller är du rädd om din egen standard Unto?
Inlägg #7: Postat: 2008-02-03 22:17:00
Yngve K
Jocke/ Citatet på engelska:"The first coping mechanism was moving more women into paid work. The percentage of American working mothers with school-age children has almost doubbled since 1970 from 38 per cent to close to 70 per cent"
Inlägg #8: Postat: 2008-02-03 22:29:00
Jocke S
Ja det var ordet "working" - "arbetande" som saknades om man tog ut meningen ur sitt sammanhang. Vilket en felsökare som jag gör ibland. Och då blir det fel. Två saker gör jag med en artikel: Är det något fel? Är det något bra? Och som du ser i fortsättningen så uppskattade jag ämnet och artikeln!
Inlägg #9: Postat: 2008-02-03 22:32:00
Jocke S
Sedan ser jag här i nr 5, den hänger i luften! Nr 5 var från början en märkligt småaktig kritik från Unto, där han dessutom använde mitt efternamn. Jag skvallrade hos webmaster, och Úntos inlägg försvann! Rätt skall vara rätt!
Laddar...