Inlägg #1: Postat: 2008-02-02 18:21:00
|
Jan E |
Jag håller själv till i Sthlms ytterskärgård på somrarna. För 20 år sedan fick vi så mycket torsk både på pilk och i nät att vi när vi skulle fiska sa att ”nu går vi ut och hämtar lite torsk”. Idag ropar man på grannarna ”kom och titta!” om man råkar få en sån sällsynthet som en torsk i näten.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2008-02-02 18:21:00
|
Jan E |
Det är främst utfiskningen det beror på. Och det finns bara ett sätt att förhindra samma utveckling som man haft i New Foundland – och det är att stoppa allt yrkesfiske efter torsk i åtskilliga år framöver! Men så kommer det nog dessvärre inte att bli eftersom det är för många länder och för många ekonomiska intressen som är inblandade. Det är synd, för torsk är en jäkligt god fisk.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2008-02-02 18:22:00
|
Jan E |
En liten petitess Janne, man brukar kalla sill och strömming för ”havets silver”, inte torsk.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2008-02-02 18:28:00
|
CMO |
Det är ju ändå såsen som är godast...
|
|
Inlägg #5: Postat: 2008-02-02 19:04:00
|
Jan E |
Tror inte att du har ätit halstrad torskfilé med mycket persilja och med en liten klick hemmagjord remouladsås och färskpotatis. Och med en bättre Chablis därtill. Mmm. Men visst, kokt torsk med äggsås är också gott. Men snart blir det till att käka bara sås...
|
|
Inlägg #6: Postat: 2008-02-02 19:16:00
|
CMO |
Nej jag föredrar Maine lobster med pommes frites, cole slaw och smält smör. Men gör man pepparotssås av vispgrädde så räcker det nästan med potatis och gröna ärtor till. Och en liten "kallsup" förstås.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2008-02-02 20:02:00
|
Leif-Arne |
Torsk skall ätas som koketorsk, dvs stor och fin torsk, i hela skivor, koas med potatis, morötter, rotselleri och ärtor i saltat vatten. Äts sedan med skirat smör med gräslök. Mums för Måns.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2008-02-04 00:01:00
|
Sunny |
7 O L-A.Med huvudet!!!
Enligt min norrman ska koketorsk kokas med huvudet kvar.Om du visste vad jag letade : När inte ens Hötorgshallarna som har krokodil o blöckfisk hade så fick min Käre ge upp! I nrge gjorde vi så att vi rensade torsken direkt o gjorde upp en eld på någon kobbe: där kokade vi torken med tång!
|
|
Inlägg #9: Postat: 2008-02-04 00:04:00
|
Sunny |
När jag som väldigt ung bodde där fanns det hur mycket torsk som helst. När vi 20 år senare tog med tonåringarna fanns det lite men det var ett helt annat hav. Numera fiskar ingen alls där dv fiskade så mycket.Det är helt dött i vattnet.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2008-02-04 11:50:00
|
Janne B |
Ja det är helt rätt. Man ska ha huvudet kvar när man anrättar denna rätt!
|
|