Först vård, trygghet och skola - sen kanske konst

Showing page 1 of 3: 1  2  3
Inlägg #1: Postat: 2008-02-01 15:33:00
Ramona Fransson
Vari ligger det konsekventa i att agera gallerist? Om det inte kostade något vore det okej men varför ska kommunen bedriva galleri? Om det hade varit gratis, helt okej! Bibban är en helt annan historia! Den är det viktigaste som finns för kulturen. Alla har inte råd att köpa böcker eller dagstidningar! Speciellt inte på olika språk!
Inlägg #2: Postat: 2008-02-01 16:21:00
Inger Olsson
I vissa kommuner gör man mycket för konsten, vilket även bekostas av skattebetalarna. Bibblan ska vara kvar. Det är självklart för dig?
Är den det för alla? Sen har du konstutställningar, konserter, filmförest. s k smala filmer teaterverksamhet m m. Dessa är gratis, eller mot mindre avgift, tillgängliga för komm.invånarna.
Inlägg #3: Postat: 2008-02-01 16:22:00
Inger Olsson
Jag menar med konsekvens att om en kulturart ska finansieras av kommun eller stat bör väl andra konstarter också ha samma möjligheter i ett demokratiskt land? Eller?
Inlägg #4: Postat: 2008-02-01 16:30:00
Inger Olsson
Serrano är ju en mycket känd konstnär. Som du beskriver honom i din artikel tror jag inte majoriteten tänker som har sett hans bilder. Det är stora ämnen han behandlar. Han ställer provocerande frågor och det kan vara ack så smärtsamt för en del.
Som pricken över i:et är han dessutom tekniskt skicklig.
Inlägg #5: Postat: 2008-02-01 16:32:00
Inger Olsson
Hur ser debatten ut i lokaltidningen? Är många i Alingsås förbannade?
Inlägg #6: Postat: 2008-02-01 16:46:00
Ramona Fransson
Jag bor inte i Alingsås men är ursprungligen från Borås, som ligger nästgårds. Serano må vara hur känd som helst, i detta läget tror jag inte att de Alingsåsbor som inte gillar hans konst, bryr sig om hans kändisstatus. De är bara förbannade! Men som jag skrev------
Inlägg #7: Postat: 2008-02-01 16:48:00
Ramona Fransson
---människor som inte saknar vård, skola och omsorg, eller har bra ekonomi, bra tänder att tugga med, är lättare att göra glada, även om fotona kanske inte varit i deras smak. Men när det hela tiden gnälls över hur dålig ekonomi kommunerna har och därför drar ner på skola vård och omsorg, då finns det inte utrymme för leenden!
Inlägg #8: Postat: 2008-02-01 17:03:00
Inger Olsson
7 Jag tror att många av de du nämner som har så dåligt ställt även vill stänga biblioteken. De ser hellre på teve...
Inlägg #9: Postat: 2008-02-01 18:06:00
Janne B
5 Inger/ Alingsås tidning var i går och morse fylld av "skandalen" -Nu är nästan allt borta utom några insändare Länk: alingsastidning.se
Inlägg #10: Postat: 2008-02-01 18:08:00
Janne B
Serrano är väl mest känd för en likutställning samt för något kallades Piss-Jesus....Sedan var han mogen för Alingsås.-
Inlägg #11: Postat: 2008-02-02 08:27:00
Inger Olsson
Janne B: Jag tror inte Serrano är en konstnär för en kommun som Alingås. Det är storstäderna som gäller.
Vad tror du man sa om Picassos "förvrängningar" på sin tid?
I en värld där inte mycket chockar oss/berör eller rör om längre då känns Serranto som en frisk vind. För mig alltså. Men hans konst är mycket svår. Bara se hur Ramona beskrev den? Och den kräver mycket öppna sinnen.
Inlägg #12: Postat: 2008-02-02 08:30:00
Inger Olsson
För egen del var jag mest intresserad av Ramonas resonemang och konsekvenser i detta.
Inlägg #13: Postat: 2008-02-02 15:35:00
Ramona Fransson
I många kulturellas ögon, skulle säkert min smak vad gäller konst, anses som torftig. Eftersom jag, i alla de fall, som jag tittar på konst, måste se vad det föreställer. Dessvärre är Picasso inte alls i min smak, däremot Rembrandt, Leonardo da Vinci. Men som sagt, det är min personliga smak. Andra gillar naivistisk, marim, stillében och abstrakt konst, men inte jag!
Inlägg #14: Postat: 2008-02-02 15:53:00
CMO
Jag gillar bra konst, liksom jag gillar bra musik, bra film, bra teater etc. Medioker, trist, ointressant, och dålig konst är jag mindre intressrad av. Den som "typar" in sig till att bara gilla vissa tidsperioder, stilar, etc har enligt min mening missat hela poängen med konst.
Inlägg #15: Postat: 2008-02-02 16:21:00
CMO
Konstens uppgift är inte främst att se vacker ut. Vill jag se något vackert så går jag ut i naturen, köper en Playboy, eller ser mig i spegeln.
Inlägg #16: Postat: 2008-02-03 13:05:00
Unto S
>13 Ramona F. Det är i konsten som i övriga livet man befinner sig i olika stadier. Du gillar Rembrandt och Leonardo da Vinci. Jämför man det med skolan så är du fortfarande i småskolan och har just lärt dig bokstäverna ABC. Så jag har förståelse för att du inte gillar Serranos konst. Det kunde du ha sagt redan från början och lämnat ”vård, trygghet och skolan” utanför diskussionen och inte använt konsten i ekonomiskpolitiska syften.
Inlägg #17: Postat: 2008-02-03 14:54:00
Jocke S
En annan sak som kännetecknar åtminstone vissa toffelhjältar, liksom f.ö. andra nertryckta. De revolterar eller vill hävda sig ibland. Då kan fjäsket för det motsatta könet ersättas av fräcka påhopp som "är i småskolan".
Inlägg #18: Postat: 2008-02-03 16:10:00
Janne B
Har inte dessa tofflor gått in i fel garderob?
Inlägg #19: Postat: 2008-02-03 16:13:00
Inger Olsson
16 Ang. din syn på Rembrandt. Vad vet du själv om konst och konsthistoria?
Inlägg #20: Postat: 2008-02-03 16:45:00
Unto S
>19 Inger Olsson. "Ang. min syn på Rembrandt. Vad vet jag själv om konst och konsthistoria?" Om vi nu håller oss till den västerländska konsten. Utan grottmålningar ingen egyptisk och orientalisk konst. Utan egyptisk konst ingen grekisk och etruskisk konst osv. romersk, fornkristet, bysantinsk, rysk, romansk, gotisk, renässansen, 1600-talet Rembrandt, 1700-talet, romantiken, impressionismen, expressionismen, postimpressionismen, kubismen, forts.
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Laddar...