Israeliska armén hedrar Förintelseoffren i Polen

Inlägg #1: Postat: 2008-01-30 19:52:00
AlfVerner
Jag har inga som helst problem att känna hat mot förtryckare och empati för utsatta och jag gör ingen skillnad på om det var judar, zigenare, handikappade eller helt enkelt politiskt oliktänkande. De judar som lever idag, inte var de judar som plågades till döds under Hitler är inte de judar som lever idag. Den historiska kopplingen fyller däremot funktionen att ena fundamentalisterna och motivera Israels övergrepp, när det borde vara tvärtom.
Inlägg #2: Postat: 2008-01-30 19:54:00
AlfVerner
Rättelse.Jag har inga som helst problem att känna hat mot förtryckare och empati för utsatta och jag gör ingen skillnad på om det var judar, zigenare, handikappade eller helt enkelt politiskt oliktänkande. De judar som lever idag, var inte de judar som plågades till döds under Hitler. Den historiska kopplingen fyller däremot funktionen att ena fundamentalisterna och motivera Israels övergrepp, när det borde vara tvärtom.
Inlägg #3: Postat: 2008-01-30 19:59:00
AlfVerner
Finns det förresten någon manifestation där handikappade hedrar minnet av...Det var inte DU som dog, det var din släkting. Sen BORDE det vara angelägnare att engagera sig i den etniska rensning som utförs idag som en erfarenhet från 2:a världskriget, istället för att "hedra" historien.
Inlägg #4: Postat: 2008-01-30 20:05:00
AlfVerner
VILKET ansvar har Israel gentemot världssamfundet, som genom FN skänkte något man inte ägde? Fokusera det. Jag stödde Palestinasynen fram tills jag fick veta hur Yassir Arafath skott sig på konflikten. Nu är jag inte det längre, men jag är lika förbannat trött på Israels självgodhet.
Inlägg #5: Postat: 2008-01-30 20:38:00
Janne B
Sannerligen inte bara Arafath utan hela hans ledarskikt i al Fatah eller vad dett heter. För biståndspengar från Sverige ocha annat håll köpte de Mercedesas och byggde sig lyxvillor mitt i all slum i Gaza och västbanken.Detta visste vår sosseregering under många år men fortsatte att betala stora belopp årligen....Men när detta togs upp av bl a moderaterna så kallades det förtal.
Inlägg #6: Postat: 2008-01-30 20:56:00
GunnarL
5/ ....och samtidigt krävde folkpartiet högre bistånd........
Inlägg #7: Postat: 2008-01-30 23:42:00
AlfVerner
5,6>Detta är partipolitik. Överhuvudtaget måste alla system revideras eller revolutioneras eftersom människan till sin natur är korrupt.
Inlägg #8: Postat: 2008-01-31 09:07:00
Janne B
6 / Ja FP har varit på tok för blåögda i denna fråga....
Inlägg #9: Postat: 2008-01-31 09:10:00
Janne B
AlfV/ Har du upptäckt samma sak som jag! Reformer kan efterhand styras rätt mot ett bra mål. Men var en revolution slutar det vet ingen i förväg. Det brukar gå åt helskotta.För ingen kan styra en sådan kraft som en revolution men reformer kan styras av många.
Inlägg #10: Postat: 2008-01-31 10:15:00
Jocke S
Javisst, så brukar det ju bli. Det är därför man måste se till i förväg att situationen inte uppstår. För gör den det genom stora samhällsklyftor eller långt gångna missförhållanden, då visar ju historien att revolutionen kan stå för dörren. Vad man än tycker.
Inlägg #11: Postat: 2008-01-31 13:58:00
AlfVerner
9,10>"Det är därför man måste se till i förväg att situationen inte uppstår." Hela poängen. Du går från klarhet till klarhet Jocke S.Man väljer inte det ena eller andra. När människor inte längre har något att förlora, när utanförskapet nått tillräcklig omfattning, när betalningsmedlen är så koncentrerade att konsumtionen faller...
Inlägg #12: Postat: 2008-01-31 14:02:00
AlfVerner
då "väljer" man inte reformen. Då stiger Hitler, Mao eller någon annan fram och politiserar missnöjet och sen blåser man rent. Det finns ingen dramatik i det, sån är historien, liksom historien berättar om det degenererade ledarskapet som driver det mot revolutionen.
Inlägg #13: Postat: 2008-01-31 14:06:00
AlfVerner
JAG vill inte ha någon revolution, jag är extremt priviligierad. Det är snarare så att revolutionen rent materiellt skulle vända sig MOT mig. Men jag ser hur utanförskapet breder ut sig och frågan är om "rånet" i Göteborg med 5 utbrända bilar är ett "rån". För mig handlar det mer om ett inbördeskrig, då den vanliga lagboken inte täcker handlingen.
Inlägg #14: Postat: 2008-01-31 14:09:00
AlfVerner
Vi har tjatet om Skandia, rätt eller fel och alla skyller på alla. Håll käften säger jag och betala tillbaka alla summor, samt lämna de lägenheter som ockuperats oavsett om någon släkting missbrukat förmånen. Det är ju hur l
ätt som helst och ju längre vi väntar desto lättare blir det.
Inlägg #15: Postat: 2008-01-31 14:50:00
Jocke S
11 Mjaha, med tanke på att du inte direkt sprider komplimanger här får man väl tacka...Jag har nog varit medveten om viss övergripande problematik sedan 60-talet. Miljön, klyftorna, freden. Skall bli intresssant att se när/om vi blir oense. Då gäller det att träffa rätt på tangenterna. Vi har ju haft våra små duster, ett par rätt kraftiga, men klarat av dem ändå faktiskt...
Inlägg #16: Postat: 2008-01-31 17:40:00
AlfVerner
Mitt nålsöga, om jag överhuvudtaget ska dela ut någon respekt, så måste man förstå processerna, den historiska cykeln...gör man inte det blir det meningslös daytradingdebatt som bara leder ut i öknen. Det är då debatten oundvikligen går från sak- till persondebatt och generellt är detta nyliberalernas vandring. Det fanns dock en liberal, Mike, som gick att möta med respekt, annars är det lövtunnt.
Laddar...