|
Inlägg #41: Postat: 2008-01-30 23:27:00
|
|
AlfVerner |
Hur kommer Israel att påverkas av ett försvagat USA? Hur många mentalpatienter finns det i Israel som är villiga att utlösa atombomben? Just mellanösternkrisen är världens kallbrand, ett mycket farligt läge där FN undergrävde sin trovärdighet som internationell rättsskipare när Palestina ockuperades.
|
| |
|
Inlägg #42: Postat: 2008-01-30 23:29:00
|
|
AlfVerner |
...frågan är om inte FN som en första öppning skulle erkänna det, men att läget nu var som det var och det var dags att gå vidare.
|
| |
|
Inlägg #43: Postat: 2008-01-30 23:33:00
|
|
AlfVerner |
18>Det är den kollektiva dumhetens förbannelse. Det kvittar hur mycket vi slåss för det gemensamma, det slutar alltid på samma sätt. Göran Persson är urtypen, som nu satt sig som åskådare till det samhälle av ökande klassklyftor, rädsla, hat, utanförskap etc. som han la grunden till.
|
| |
|
Inlägg #44: Postat: 2008-01-30 23:36:00
|
|
AlfVerner |
...samtidigt som han själv lever i lyx och överflöd med en groteskt högavlönad brännvinschef. Uppriktigt sagt: Jag fattar INTE vad dom belönas för utifrån det politiska facit jag berättade om igår, men som alla kan se idag.
|
| |
|
Inlägg #45: Postat: 2008-01-31 00:59:00
|
|
CMO |
36/ Ok mer utbildning för Alf då. Den vanligaste anledning till att man har mer än ett jobb är att man har två deltidsjobb eller att man är artist eller ägnar sig åt någon annan typ av verksamhet där man inte jobbar jämt. En annan kategori som ofta har mer än ett jobb är universitetsprofessorer som ofta har konsultfirmor på sidan av.
|
| |
|
Inlägg #46: Postat: 2008-01-31 01:02:00
|
|
CMO |
Vad gäller låglöne minimum wage jobb så innehas de oftast av personer som ingår i hushåll med relativt hög inkomst. Det rör sig alltså typiskt om tonåringar eller "hemmafruar" i hushåll där mannen eller kvinnan är välbetald.
|
| |
|
Inlägg #47: Postat: 2008-01-31 03:15:00
|
|
CMO |
37/ Jag är inte säker på vad du menar med att värdestegring på bostäder alltid är "inflation". Menar du att inflationen är hög i storstäder och skärgårdskommuner men låg i, till exempel, norrlands inland? Och vad har det i så fall för konsekvenser?
|
| |
|
Inlägg #48: Postat: 2008-01-31 17:59:00
|
|
AlfVerner |
47>"Marknadsvädet" är ett pyramidspelsvärde som skyler inflationen och får folk att överbelåna med bankernas goda minne. I takt med att importen i USA fördyrats, vilket också kommer att hända här, så minskar förmågan att lägga pengar på boendet och husinflationen blir synlig.
|
| |
|
Inlägg #49: Postat: 2008-01-31 18:03:00
|
|
AlfVerner |
47>Vad gäller inlandsdeflationen, så så finns ett substansvärde i "nära till..." jobb, sjukvård, skola, bra infrastruktur etc. och i takt med att storstäderna bygger ut dessa funktioner, så ökar också själva substansvärdet - DOCK är den huvudsakliga värdeökningen ett inflationsvärde som hålls på mattan med hjälp av billig import.
|
| |
|
Inlägg #50: Postat: 2008-01-31 18:05:00
|
|
AlfVerner |
...det är bara en tidsfråga innan vi blir påminda om det. USA påminns idag.
|
| |
|
Inlägg #51: Postat: 2008-01-31 18:07:00
|
|
CMO |
Marknadsvärdet för hus bestäms ju av utbud och efterfrågan, det finns ett begränsat utbud av eftertraktade hus/tomter och en stigande efterfrågan därför stiger värdet. Naturligtvis kan folk om 50år få för sig att det är coolare att bo i Bastuträsk än i Waxholm men jag skulle inte satsa mina slantar på det.
|
| |
|
Inlägg #52: Postat: 2008-01-31 19:12:00
|
|
Janne B |
I min generation har jag sett hur tusenden köpt sig ett hus i unga år i hembygden. Det har stigit så i värde att de kunnat flytta ett steg till ett betydligt dyrare hus i den lilla staden och sedan till ett ännu dyrare hus i den stora staden. Så sitter dei sextioårsåldern i hus värda ca 2 miljoner fast de började med 200 000 utanför Bastuträsk city. / Men jag ser att denna tendens är bruten...hur tänker 25 åringarna i dag....
|
| |
|
Inlägg #53: Postat: 2008-01-31 19:17:00
|
|
Janne B |
Jag bor ju mitt i Västergötland ca 20 mil från Göteborg. Det är spännade att se hur huspriserna förskjuts så sakta hela vägen till Göteborgsområdet. Avståndet betyder mycket för prisläget. Vägkvalité och allmänna kommunikationer betyder mycket. God kommunal service påverkar absolut priset osv / Det går fortfarande att få ett hyfsat litet hus för 300 000 kr 20 mil från Göteborg, där liknande hus kostar 1-2 miljoner.
|
| |
|
Inlägg #54: Postat: 2008-01-31 19:18:00
|
|
Janne B |
Hur ska ett ungt par i en hyreslägenhet satsa i dag?? Jag vågar inte ge några råd! Står sig gamla sanningar "bo i eget".
|
| |
|
Inlägg #55: Postat: 2008-02-05 00:13:00
|
|
AlfVerner |
51>Ett stigande "marknadsvärde" är generellt inflationistiskt. En "ungt par" kan alltid utgå från att ägarklassen, som styr landet, skyddar ägarklassen. Att underordna sig en fastighetsägare är förbehållet underklassen.
|
| |
|
Inlägg #56: Postat: 2008-02-05 23:20:00
|
|
CMO |
55/ Nej det är det inte. Det går att jämföra med antikviteter. Om ett bruksföremål som kostade 5 kr i dagens penningvärde för hundra år sedan, idag kostar 1000 kr så beror det inte på inflation utan på att föremålet har fått andra kvaliteter i marknadens/köparens ögon. Samma sak med hus i områden som blivit attraktiva på senare tid. Det blir bara förvirrande om du hittar på egna definitioner på inflation etc.
|
| |
|
Inlägg #57: Postat: 2008-02-13 22:54:00
|
|
AlfVerner |
56>Det ska betalas och det betalningsutrymme som finns skapas av lånevillkor och utlandets vilja att producera billigt. När väl kineser m.fl. slavländer vill ha ett värde för sina produkter som står i paritet med vad de skulle kostat att tillverka här, så kommer du att förstå vad som menas med inflation.
|
| |
|
Inlägg #58: Postat: 2008-02-13 22:57:00
|
|
AlfVerner |
57>Väst är mer och mer beroende av den moderna slavhandeln, vilket också är skälet till att USA bombar tillbaka alla uppror, man vill helt enkelt fortsätta att handla från förslavade folk och säkert räknas vinsthemtagningen för kriget på fortsatt rovdrift, billig olja etc.
|
| |
|
Inlägg #59: Postat: 2008-02-13 23:01:00
|
|
AlfVerner |
57>När vi kan köpa borrmaskinen för 200:- istället för 2000:- som den skulle kostat i vår produktion, så blir det 1800:- mer att lägga på husköpet, vilket skapar ett luftvärde. När kineserna säljer för 2000:- så stannar de pyramidspel som driver huspriserna, då rasar systemet, om vi inte kan hitta nya slavar som säljer för 200:-.
|
| |
|
Inlägg #60: Postat: 2008-02-13 23:03:00
|
|
AlfVerner |
Vi sitter härhemma och förfasas över vilka arbets- och levnadsvillkor man har i Kina, vi sitter härhemma bakom våra dignande bord och vårt överflöd och ni fattar inte sambanden...
|
| |