Inlägg #1: Postat: 2008-01-28 17:32:00
|
Janne B |
Nästan genialiskt enkelt uttryckt. Ja bristen på pålitlig förhandlingspart har varit ett huvudproblen hela tiden plus bosättarna.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2008-01-29 10:19:00
|
Eleni Schmidt |
Det ligger nagot i det, Leif Arne. Fast hur hade egyptien behandlat palestinierna? Fortjanar de inte en egen stat?
|
|
Inlägg #3: Postat: 2008-01-29 10:27:00
|
Eleni Schmidt |
Egyptien ar som alla arablander daliga pa demokrati och manskliga rattigheter. Palestinierna vill ha en egen stat, inte bli inkorporerade i Egypten. Om ni vill kopa palestinska varor, som olivolja t ex. kan man gora det har:
Länk: twinningwithpalestine.net
|
|
Inlägg #4: Postat: 2008-01-29 10:32:00
|
Eleni Schmidt |
Man kan kopa palestinskt ol! val vart att prova. overskottet gar till valgorenhet.
www.taybehbeer.net
|
|
Inlägg #5: Postat: 2008-01-29 11:52:00
|
Janne B |
Ska till exempel EU befrämja tillkomsten av 1-2 palestinska stater som inte kan försörja sig själva. Oavsett vilken sorts regering så små länder får kan myndigheterna göra ytterst lite för folket. Gaza ser ut som en ökenremsa på det flesta filmer jag ser. Inga naturtillgångar. bara fattiga jordbruk, olivlundar.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2008-01-29 11:56:00
|
Janne B |
Västbanken har större möjligheter till odlingar och vattentillgång.Jag tror att de kunde få det bra via en ekonomisk union med Israel. Men fiendeskap kostar bara standard. / Det finns ju småländer i Europa som Andorra men de lever ju på högst speciella historiska grunder. / Många i EU funderar över om inte Kosovo är för litet som stat??
|
|
Inlägg #7: Postat: 2008-01-29 12:25:00
|
Eleni Schmidt |
Japan har inte heller manga naturtillgangar...Det finns smalander, sa varfor inte? Fast Vastbanken ar storre. Det maste finnas nagot satt att sammanlanka de bada omraderna.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2008-01-29 12:39:00
|
Janne B |
I brist på naturtillgångar så försökte Japan erövra stora delar av grannlänxerna 1935-1945. Nu lever givetvis Japan på import av råvaror av mer fredligt slag från stora delar av världen.Råvaror som de omvbandlar och säljer dyrt. / Finns det ngn chans att Gaza skulle kunna utveckla ngt liknande???Vad lever Hong-Kong på egentligen?
|
|
Inlägg #9: Postat: 2008-01-29 13:50:00
|
Eleni Schmidt |
Nej, jag menade inte att Gaza ska forsoka erovra grannlanderna...:
Vad jag menade ar att man maste forsoka bygga upp ekonomin utan att ta for mycket hansyn till naturtillgangarna.Det ar mojligt, men forst maste de forstas ha tillgang till fri passage.
|
|