|
Inlägg #1: Postat: 2008-01-28 22:04:00
|
|
AlfVerner |
De som har något att förlora utöver sitt liv, vill ha fred...De som har riktigt mycket att förlora sätter upp hela arméer och skickar ut sin underklass i krig, för fred för att få vara ifred. De andra vill ha rättvisa.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2008-01-29 15:16:00
|
|
Leif-Arne |
Att som en Ebon Lundin eller en Dostojevskijs furst Myskin försöka vara en alltigenom god människa är nog återvändsgränd. Man måste alltid göra val och prioritera, varför någon kan drabbas av ens val. Det man alltid måste prioritera är sina barn, för att dra försorj.ver dem är jag beredd jobba som en bäver, avstå fritidsintressen samt tom bruka våld. Min övriga familj betyder åxå mycket för mig och de är prioriterade liksom vänner.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2008-01-29 15:35:00
|
|
Ragnhild Blücher |
Visserligen ett bra recept för fred som du listar upp, men frågan är om det är realistiskt ? En handlingsplan med tydliga mål och uppgifter till rätt ansvarsställe med tillhörande kostnadsksalkyl, skulle förstärka tesen bättre.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2008-01-29 18:57:00
|
|
Sunny |
En underbar artikel! Du snuddar vid de ömma tårna så många gånger här.Det tar lite tid i livet att inse att man bara kan förändra en enda människa från grunden: sig själv!
Ändå gifter sig massor av unga människor o .säger att det kommer han/hon ändra på när vi väl blir gifta.Idioti! Men vi som inser hur illa det står till i världen kan lät bli förlamade o ge upp: vår insats märks ju inte. Jag gav mina barn 2 råd som små o upprepar det sedan in i nutid:
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2008-01-30 16:58:00
|
|
Unto S |
I 2000 år har kristendomen predikat kärlek och försoning. Ändå är det den kristna världen som har skapat blodiga erövringar som t.ex. kristna spanjorers erövring av stora delar av Amerika. Miljoner indianer slaktades. Kristna européernas erövring av Nordamerika och folkmord på 15 milj indianer. De kristnas härjningar och folkmord i Afrika ledda av den kristna kungen Leopold.
|
| |