Från Bergianska till Panorama

Inlägg #1: Postat: 2008-01-27 19:20:00
Yngve K
FT den 26 jan. 2008.Rubrik:" A xenophobic picture of my Swedish home" Hera Verick:" It paints an unjust, polarised view of Malmö and has even intodused a touch of xenophobia for example that Malmö will whin a decade be populated by a majority with non-Swedish orgins. While Malmö may have some problems with racial segregation, the description of the so called "non-Swedish" suburb of Rosengård may be rather naive and it even smacks of racial intolerance"
Inlägg #2: Postat: 2008-01-27 19:47:00
Yngve K
Matthew Engel:" There are success stories, of course: Zlatan Ibrahimovic of Inter Milan grew up in Rosengård, the father of another Swedish footboller, Henrik Larsson came from Cape Verde Islands, Nyamko Sabuni is an uncompromising woman who are now minister of integration."
Inlägg #3: Postat: 2008-01-27 20:16:00
Yngve K
För en tid sen såg jag en mycket rasistisk artikel om Malmö. Jag tänkte att det skulle bli uppståndelse kring den. Sedan kom det en insändare av en som bott i Malmö i fyra år. Först då tyckte jag att jag kunde ventilera artikeln utan att gynna rasisterna alltför mycket.Engel påstår att Malmö är Europas mest rasmässigt delade stad och att det är "vanguard of "majority minority" trend." Det är rent nonsence.
Inlägg #4: Postat: 2008-01-27 20:44:00
Yngve K
Eftersom jag har arbetat en stor del av mitt liv tillsammans med invandrare tyckte jag att artikeln om Malmö kunde passa in för att belysa dagens invandrarproblem som jag inte känner så väl, då jag lämnade arbetsmarknaden 1994. Det behövs en djupgående diskussion om hur man skall gå vidare mot en bättre integration av invandrarna.
Laddar...