|
Inlägg #1: Postat: 2008-01-27 16:18:00
|
|
Janne B |
Varför känns det lättare att bli fadder åt ulandsbarnet Fatima än att faddra lite med fattigbarn i kvarteret. Denna fråga ställer jag delvis till mig själv - men du kanske känner igen frågan inuti dig...
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2008-01-27 16:21:00
|
|
Inger Olsson |
Behövande "granne"? Nej, inga problem. Jag tror bara inte folk ordar så mycket om det. Ska man ha ett inramat diplom för det?
Sen finns det ju hjälp o stöd som inte direkt har med pengar att göra. Glöm inte det!
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2008-01-27 16:26:00
|
|
Inger Olsson |
Det finns säkert dem som skänker belopp till organisationer - speciellt företag som tar chansen att göra reklam för sig. Likaså finns det säkert några som skänkt Alexandra pengar o som vill se sina namn publicerade. Otroligt? Nej inte speciellt.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2008-01-27 16:30:00
|
|
Janne B |
2 / Moraliskt ideellt stöd är ofta mkt viktigt, visst. Hjälpa folk att sköta pengar, fylla i blanketter mm kan ha avgörande betydelse.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2008-01-27 17:22:00
|
|
Telluselle |
TACK JANNE! Det var min poäng. Artikel kommer om just detta mm nästa vecka. 2 jag önskar av hela mitt hjärta att du fick minska din cynism. Se till det bra istället för det dåliga. STÖD behövs inte bara ekonomiskt utan mellanmänskligt framförallt :
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2008-01-27 17:49:00
|
|
Inger Olsson |
5 Jag cynisk? Bara realist. Jag unnar dig så gärna även slantar till en ekologisk matkasse. Men hur är det ställt med dig själv? I artikeln "Rosa Bandet - praktisk grej för empatilösa" handlar det åter om dig själv o din mamma på sin höjd, medan andra som köpte bandet var tydligen empatilösa.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2008-01-27 17:50:00
|
|
Inger Olsson |
Du lämnar din version, men jag uppfattar ditt ärende än mer komplicerat än projiceringen på "FK o Soss".
Nå lev väl! Nästa följetong läser jag inte.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2008-01-27 17:53:00
|
|
Inger Olsson |
Ps din lista innehöll bara önskemål om pengar - inga andra "humanistiska" önskningar. Ds
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2008-01-27 19:53:00
|
|
Uno Hansson |
Janne, Det bästa vore förstås om vi kunde slopa FK och soss helt och hållet. Det mesta av kommunalskatten skulle kunna sparas in om vi samtidigt kunde slopa bostagsbidrag, starta-eget-bidrag barnbidrag, bostadstillägg, socialbidrag, studielån, studiebidrag, föräldrapenning, försäkringar, sjukpenning och ålderspension inklusive tilläggspension...
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2008-01-27 19:54:00
|
|
Uno Hansson |
... Istället bör vi införa medlemsbaserade regionala kontopengar som konkurrerar med de nuvarande nationella och federala valutorna. Ett sådant system finns beskrivit här: Länk: solidar.lir.be ;Och det skall visst prövas på Gotland!
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2008-01-27 20:02:00
|
|
Uno Hansson |
Alexandra, om du är intresserad så skulle du kanske kunna flytta till Gotland och delta i projektet. Är du intresserad så kan du ju mejla till Åsa! Jag diskuterade med henne för några år sedan om att göra en videofilm om projektet, men det vi lyckades då inte intressera någon filmare.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2008-01-27 20:12:00
|
|
Uno Hansson |
... men vi lyckades inte då med att få någon filmare intresserad.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2008-01-27 20:39:00
|
|
Telluselle |
Uno: det är ett liknande förslag jag skriver på i min motion, ska kolla länken. Men det är verkligen inte mitt mål att leva på bidrag om någon nu trodde det.
Inger: Jag kan väl inte beskriva andra människors upplevelser, tankar och känslor? Det är väl klart att jag utgår från mig och själv och min egen omgivning?
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2008-01-27 20:41:00
|
|
Telluselle |
6 Om jag hade mått 100 bra, tror du då att jag behövt vara sjukskriven?
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2008-01-27 20:45:00
|
|
Janne B |
9 Uno/ citat"Det bästa vore förstås om vi kunde slopa.." Frågan blir då vilka VI är? Än så länge ser jag inte att dina tankar har så många anhängare...Slopa allt slags bistånd, bidrag, pensioner. Du är MER än revolutionär...
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2008-01-28 00:25:00
|
|
Uno Hansson |
Janne, Har du kollat och läst igenom vad jag föreslår istället! Dels vad jag skriver här på sourze för att drastiskt minska levnadskostnaderna samtidigt som man hushållar med naturresurserna. Och detta kombinerat med konkurrerande penningsystem. Läs: Länk: solidar.lir.be
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2008-01-28 00:32:00
|
|
Uno Hansson |
13/ Det som beskrivs på: Länk: solidar.lir.be är inget bidragssystem utan ett medlemsbaserat och konkurrerande penningsystem, där "parkeringsavgiften" gör att enbart på grund av "ränteobenägenheten" så minskar levnadskostnaderna till mindre än hälften, och då administrationen av bidragssystemen försvinner så minskar de ännu mycket mera.
|
| |