Inlägg #21: Postat: 2008-01-29 22:34:00
|
peter_ |
Jag orkar inte bemöta det. Det är nog ingen idé. Ni får köpa vad ni vill för mig. Jag kommer ihåg en annons i en tidning för ett antal år sedan. Någon sålde plattor som skyddade mot all sorts strålning. De skulle läggas i ett visst mönster runt huset, så var man sedan i en strålningsfri zon.
|
|
Inlägg #22: Postat: 2008-01-29 22:42:00
|
Jocke S |
Jag skulle inte köpa sådana plattor..
|
|
Inlägg #23: Postat: 2008-01-30 12:10:00
|
peter_ |
22. Nej, men han sålde nog några stycken. Det finns nog några st om fixerar sin ängslan på exvis strålning. De skulle väl få panik om de visste att de genomborras av kosmisk strålning hela tiden, luften vi andas innehåller mer eller mindre radioaktiva sönderfallsprodukter från Uran i berggrunden, att deras kroppar innehåller radioaktivitet, saltet de äter innehåller radioaktivitet osv och att enda sättet att få kroppen att alstra elektromagnetisk strålning är att
|
|
Inlägg #24: Postat: 2008-01-30 12:10:00
|
peter_ |
frysa ned den till absoluta nollpunkten, dvs ca -273 C. Doserna från dessa källor är dock ganska små. Det är väl dessa stackare som bedragarna siktar in sig på, men det verkar vara fritt fram för bedragare och då kan man lugnt räkna med att de är aktiva inom området. Fö så ha r Leif-Arne givetvis rätt med sina synpunkter omklinisk testning ovan.
|
|
Inlägg #25: Postat: 2008-01-30 12:15:00
|
peter_ |
Ps, elektromagnetisk strålning är det som vi solar oss i, använder för att se, sänder och tar emot när vi pratar i telefon osv. Ojdå, det blev fel oan "enda sättet att få kroppen att inte alstra elektromagnetisk strålning..." skulle det vara. Vi lyser som ficklampor hela tiden. När vi eldar en kamin, en brasa, lagar mat osv så strålar värmekällorna med mycket högre fotonenergier än en mobiltelefon.
|
|
Inlägg #26: Postat: 2008-01-30 12:18:00
|
peter_ |
Obs, hälskost och naturmedelkunderna är givetvis inte generellt några panikslagna virrpannor. Själv bryr jag mig inte om de produkterna, men jag dömer ingalunda dem som gör det. Det är dock konstigt att man inte kräver samma systematiska testning som för vanliga läkemedel. Det är nog anledning för mig att inte köpa dem.
|
|
Inlägg #27: Postat: 2008-01-30 12:21:00
|
peter_ |
När jag tänker efter så äter jag inga vanliga läkemedel heller. Dock, min yngste son fick nyss infektionsastma och behandlas med Pulmicort och Airomir. Jag litar helt på att de är verkningsfulla läkemedel utan farliga biverkningar. Om någon skulle föreslå att jag skulle ta till något naturläkemedel från otestad källa, så skulle ingenting i världen kunna få mig att följa rådet. Annat än att det blivit fullt kliniskt testat och funnits vara bättre.
|
|
Inlägg #28: Postat: 2008-01-30 12:28:00
|
Jocke S |
Peter, vad jag vet är ej säker så finns det inget naturläkemedel som ställt till med stora skador. Som neurosedyn m.fl.
För det mesta är det rätt oföragliga och ofta välkända ingredienser/preparat. Som Omega 3 t.ex. och en del annat. Det finns ingen ekonomisk möjlighet att kliniskt testa alla heller. Vad som är "vetenskaplig singnifikant" är ofta omstritt som du vet. Det är människor som gör tolkningar.
|
|
Inlägg #29: Postat: 2008-01-30 12:32:00
|
Jocke S |
Vi behöver läkemedel, men det finns ett ubrett och välkänt missbruk, inte minst från läkarnas sida. Traditionell medicin behöver konkurrens. Det finns heller inga fullkomligt klara gränser, annat än medicinskt/juridiska, mellan mat, tillsatser, läkemedel, droger hälsokost osv. Om folk blir uppenbart lurade så brukar det ju avslöjas, de värsta exemplaren.
|
|
Inlägg #30: Postat: 2008-01-30 12:37:00
|
Jocke S |
Kommer just från läkaren och provtagning förresten. Nu kör jag på hans nya uppgifter. Mina halsproblem på vintern kan nog ingen lösa. Acetylcystein 3 ggr dagligen från apoteket hjälper sådär. Kamomillte hjälper en stund. Men en vanlig halstablett L... med eucalyptus är det som hjälper på en gång! Från godisbutiken, ej kliniskt testad, kanske det blir skadligt i längden....
|
|
Inlägg #31: Postat: 2008-01-30 12:47:00
|
Jocke S |
Ett överdrivet användande av penicillin, t.ex mot öroninflammation, är ett annat problem. Bakterierna har i vissa flall blivit resistenta. Tror vi körde någon gång med lök på örat, minns inte riktigt. I alla fall så tar väl penicillinet även kål på andra bakterier? Finns hälsokostpreparat som sägs stärka immunförsvaret, finns säkert även på Apoteket.
|
|
Inlägg #32: Postat: 2008-01-30 12:51:00
|
Jocke S |
Det finns överdrifter och missbruk och ren kriminalitet på alla mänskliga områden. Det är en av mina filosofiska käpphästar. Prylar, mat, you name it. Hälsotrenden är i huvudsak positiv, det är min bestämda uppfattning. Mat, hänsynsfull mot miljö och individ, i ökande utsträckning ekologisk som fått alltmer positiv uppmärksamhet i vetenskapliga tester. Är vi oense?
|
|
Inlägg #33: Postat: 2008-01-30 13:01:00
|
peter_ |
Nej, vi är nog inte oense. Naturmedel som bara sägs vara lite uppiggande osv må väl vara, men i de fall de utger sig för att vara verksamma mot allvarliga sjukdomar så måste man ju kräva att de kan bevisa det på vanligt sätt. Men sådana kanske inte säljs? Det kanske bara är av typen "uppiggande", "vitaliserande", "livsförhöjande" och liknande?
|
|
Inlägg #34: Postat: 2008-01-30 13:10:00
|
Leif-Arne |
33 Det är en viktig distinktion du gör, naturmedel som sälj som kosttillskott ungefär är väl legitimt som Omega och liknande. Det är när någon kommunicerar läkande effekter som på inget sätt är fastställda, ofta till människor i mycket utsatta positioner det blir oetiskt.
|
|
Inlägg #35: Postat: 2008-01-30 13:11:00
|
Jocke S |
19 Sedan är jag lite nyfiken här på L-A:s inställning. Som aktiv inom Waldorfpedagogiken liksom jag själv så bör han ju känna till den antroposofiska medicinen som är högst alternativ. Som har egna mediciner, ett eget sjukhus i Järna, tar emot cancerpatienter osv.
|
|
Inlägg #36: Postat: 2008-01-30 13:14:00
|
Leif-Arne |
Ett äldre par, hade en son som drabbades av c. Han hade börjat skriva sin avhandling. En del c. går inte att bota och så var det med sonens. När beskedet att han var döende och utom räddning sökte sig föräldrarna till alternativmedicin. Sonen lades in på en klinik i Schweits, för dyra pengar. Först tog paret av sina besparingar, sedan belånades huset, tillslut skrapades pengarihop från släkt och vänner.
|
|
Inlägg #37: Postat: 2008-01-30 13:17:00
|
Leif-Arne |
Ingen kan klandra föräldrar som griper efter ett halmstrå, hur elendingt litet och ologiskt det är, till vilket pris som helst. Men att påstå att man har bot mot sådant som inte går bota och därigenom plundrar desperata människor, är fanimig bland det lägsta någon kan göra. Beklagar franska
|
|
Inlägg #38: Postat: 2008-01-30 13:24:00
|
Jocke S |
Självklart! Men hur ofta händer sådant här, och det avslöjas ju ändå. Hur ofta händer missstag på vanliga sjukhus förresten? Statistiken är ju skrämmande! Men kan du svara på 35?
|
|
Inlägg #39: Postat: 2008-01-30 13:33:00
|
Jocke S |
Inom antroposofin och Waldorf finns åtminsone fanns nyligen ju bl.a inställningen att man inte skall vaccinera sina barn. T.ex. trippelvaccin mot smittkoppor/kikhosta/röda hund. En filosofi vi inte följde.
|
|
Inlägg #40: Postat: 2008-01-30 13:39:00
|
Leif-Arne |
Jag kan inte den delen tillräckligt bra för att ha någon synpunkt mera bestämt, men tycker ändå att där finns ett helhetstänk vad gäller människor och sjukdom som tilltalar.
|
|