"Älskling, vi blir inte med barn"

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2008-01-26 09:23:00
Inger Olsson
Rubriken är: "Vi blir inte med barn". Undrar om mannens perspektiv, hans syn på det "hele" är med här? Tror inte det. Din korta recension vittnar inte om det heller. Tycker det har kommit mycket litteratur, dokumentärer i ämnet. Kvinnor som är i 40 - 50-ärs åldern som nu saknar "något" åker till Kina för att adoptera en flicka. Just det. Könet är alltså viktigt.
Inlägg #2: Postat: 2008-01-26 09:28:00
Inger Olsson
För min egen del är jag totalt ointresserad. Kanske kan unga individer ta åt sig av att läsa denna bok, men det tror jag inte unga gör ;- För det första vänder jag mig mot ett sådant synssätt "Ofrivillig barnlöshet" kontra "Frivillig barnlöshet".
Använder man sig av sådana resonemang u t g å r man ifrån att det är en biologisk r ä t t i g h e t att få barn. Och det är det absolut INTE.
Inlägg #3: Postat: 2008-01-26 09:31:00
Inger Olsson
Det finns alltså en s k a p a d marknad för de som VILL ha barn, men utbud o efterfrågan är i total obalans ;-
Inlägg #4: Postat: 2008-01-26 09:41:00
Janne B
Men Inger.Sjukvård handlar ju i stor utsträckning om att förbättra den naturliga biologin, med medicin och kirurgi. Med hjälp av tre mediciner har Hjärtkliniken gett mig rätt och möjlighet att leva.
Inlägg #5: Postat: 2008-01-26 10:02:00
Inger Olsson
Janne B: det finns många, nästintill outhärliga etiska frågor att ställa.
Vad jag kan läsa, är du inte där ännu! Och hoppas du slipper ställas inför allt för svåra kränkningar i vården.
Inlägg #6: Postat: 2008-01-26 10:06:00
Inger Olsson
Teknik har numera inte så sällan ställt sig över humanitet på flera områden.
Tack o lov finns det bl a läkare som trots allt inte "gör vad som helst" för titlar o pengars skull.
Inlägg #7: Postat: 2008-01-26 10:10:00
Inger Olsson
Janne B: jag är inte emot teknik. Tvärtom. Men h u r man använder teknisk apparatur får inte gå på slentrian, av principens skull!
Inlägg #8: Postat: 2008-01-26 10:22:00
Inger Olsson
2 förtydligande: då som nu tror jag inte att unga l e v e r i framtiden nu som då! Strider helt enkelt mot den unges förmåga iförh. till erfarenheter. Intressant är däremot hur vårt samhälle ständigt matar de unga med "kunskaper inför framtiden"!
Uppriktigt sagt: Vem fan gör det förutom "förräntarna"?
Inlägg #9: Postat: 2008-01-26 10:22:00
Inger Olsson
Konkret exempel: När dryparen flöda som värst i Sverige på 70-talet sattes stora plakat upp med "I natt får 100 gonorré..." Tror det var "100". Tror ni vi brydde oss vad som hände i framtiden? Ang. Klamydian idag så har jag hört t o m unga säga typ: "då slipper jag barn"... Om den blir steril! Sådana yttranden hörde man även på 70-talet.
Inlägg #10: Postat: 2008-01-26 10:23:00
Janne B
Inger / Jag kan fortfarande leva ett självständigt liv med lite service av en dotter. Men jag balanserar på gränsen till sjukvård och beroende. Jag fasar för tanken på att bli rullstolsburen eller sängliggande.
Jag har mkt gymnastik i sängen för att skjuta den svåra tiden framåt. / Jag är glad att du är i gång i debatten, samtalet här.
Inlägg #11: Postat: 2008-01-26 10:25:00
Inger Olsson
3 Ref till Adam Smith: s ekonomiska teorier om "marknadskrafterna". Det här var ju givetvis till J S v H, som ett tillägg i kulturdebatten ;-
Jag kunde bara inte låta bli...
Inlägg #12: Postat: 2008-01-26 10:31:00
Inger Olsson
Janne B: jag tror innerst inne att du förstår vad jag menar? Var går gränserna när vi ska stänga av? teknikens hjälp Har vi en inbyggd gräns redan, men vet det först DÅ? Här finns en i s f tragisk konflikt.
Inlägg #13: Postat: 2008-01-26 11:09:00
Ramona Fransson
Till Inger Olsson. Om du klickar dig till TV4/Nyhetsmorgon, väljer Böcker & Teater, kan du lyssna på vad min man sa. För jag berättar, i boken, om min mans perspektiv på vårt problem.
Inlägg #14: Postat: 2008-01-26 11:32:00
Inger Olsson
Ramona: Okej. bra. Finns inte direkt med, vad jag ser, i Sunnys recension.
På 90-talet kom många självutlämnade böcker om "son och far"-förhållanden. På 2000-talet ser vi "dotter o far"- förhållanden samt böcker om s k "ofrivillig barnlöshet".
Även folkpartisten Birgitta Ohlson osäker på stavningen har ju på
Inlägg #15: Postat: 2008-01-26 11:33:00
Inger Olsson
2000-talet skrivit flera artiklar på Sourze om de vuxnas r ä t t i g h e t e r ang. skaffa barn.
Jag kan förstå att du har haft ett behov av att få ut denna smärta o sorg, däremot vet jag inte, som skrivet ovan, om din bok tillför så mycket mer i och kring ämnet. Och det behövs i o f s inte. Målgruppen kan ju vara de som befinner sig i detta dilemma just nu.
Inlägg #16: Postat: 2008-01-26 11:33:00
Inger Olsson
Om din bok finns på biblioteket så lånar jag den. Finns det däremot ett nytänkande/originalitet, samt att även boken betyder något för samhällsutvecklingen på området, så lovar jag att recensera den. För då ska boken ha uppmärksamhet då d e t är konst. För mig.
Inlägg #17: Postat: 2008-01-26 12:11:00
Ramona Fransson
Till Inger Olsson: Eftersom boken är så ny har inte biblioteken tagit in den ännu. Men du kan bevaka detta genom www.bibliotek.se eller genom min blogg. www.ramonafransson.se där jag också berättar om vad som är på gång. Ha en trevlig helg!
Inlägg #18: Postat: 2008-01-26 12:50:00
Janne B
Jag fann mycket om denna bok på nätet ¨i både förlagsreklam och på annat sätt. Ramona har ju på ett mycket skickligt sätt aviserat boken i ca ett år. Så ska en slipsten dras. Jag ska göra likadant när jag om ngt år ger ut "Den sanna boken om allting".
Inlägg #19: Postat: 2008-01-26 19:27:00
Inger Olsson
Ramona: tack detsamma! Ps jag vet nog var jag ska hitta böcker Ds ;-
Inlägg #20: Postat: 2008-01-26 19:30:00
Inger Olsson
Ja du Janne B: reklam påverkar många - men inte mig. Jag går inte på "reklam om en bok"...
Din titel är åtminstone provocerande. Och det är alltid en bra början ;-
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...