Gud har ingen plats i regeringen!

Inlägg #1: Postat: 2008-01-25 19:37:00
Ramona Fransson
Vi har en lagbok som heter äktenskapsbalken, den styr hela regelverket kring äktenskapet. Den tycker jag ska styra hela befolkningens äktenskap, oavsett kön. Idag är det partnerskap för homo och vigselborgerligt/äktenskapkyrka för hetro. Varför göra skillnad på människa och människa?
Inlägg #2: Postat: 2008-01-25 20:22:00
Jocke S
Jo, det är ju en massa känslomässigt tyckande i det här. Och barn kan i högsta grad vara inblandade. Bara för att tycka något ÄNNU mer nytt föreslår jag: Partnerskap, eller kanske "samboskap", för alla! Snyggt, neutralt, enkelt och praktiskt!
Inlägg #3: Postat: 2008-01-25 21:10:00
Daniel Wijk
Så länge som alla blir lika behandlade oavsett kön/osv. så bryr jag mig inte om vad det kallas. Kommer troligtvis alltid att kallas äktenskap ändå. Det ligger ganska djupt i kulturen det ordet.
Inlägg #4: Postat: 2008-01-25 21:56:00
Jocke S
Javisst, ordet ligger djupt. Men ännu djupare ligger själva konstruktionen - en man och en kvinna. Det måste man tänka på innan man per automatik dömer ut motståndet som "diskriminering". Annars blir det som med andra liknande fenomen, med risk för kontraproduktivitet!
JS, sambo i 30 år.
Inlägg #5: Postat: 2008-01-25 22:12:00
Sunny
Jocke äktenskap har ingenting med kristendom att göra utan är en mycket äldre sed över hela världen o handlar egentligen om brudköp!
Vi kan kalla det vad vi vill så länge vi inte läger oss i vem som ingår äktenskap med vem.
Inlägg #6: Postat: 2008-01-25 22:26:00
Jocke S
Jovisst, jag är väl inte helt omedveten om detta. Men I VÅR kultur så hänger äktenskap och religion ihop. Och i många andra kulturer också. Som en förening monogam oftast mellan könen, med syftet barnalstring.
Inlägg #7: Postat: 2008-01-25 22:28:00
Sunny
Jocke: tycker du verkligen det? De flesta jag känner som gifter sig gör det borgligt.
Inlägg #8: Postat: 2008-01-25 22:30:00
Sunny
O inte är syftet barnalstring längre heller. Sonen har varit sambo flera gånger men aldrig gift o han har ändå 4 barn. O även de som inte kan få barn av olika orsaker gifter sig ibland
Inlägg #9: Postat: 2008-01-25 22:39:00
Jocke S
Vadå tycker? Jag anser mig inte vara konservativt lagd. Världen behöver utvecklas, ekonomi och demokrati. Men när det gäller natur, kultur och känslomässiga aspekter ställer jag upp för det som var den enda fördelen med gamla högern. En gång rev man citykärnor också, för att bygga typ Sergels torg. Men jag bryr mig inte, vill bara hojta till lite. Det här berör ju i praktiken heller varken dig eller mig! :-
Inlägg #10: Postat: 2008-01-25 22:46:00
Janne B
Giftermålsfrekvensen hänger ihop med var man bor. Ser helt olika ut i storstäderna och gammaldags landsbygd. Jag har varit på minst 20 kyrkvigslar men aldrig på borgerlig vigsel.
Inlägg #11: Postat: 2008-01-25 22:48:00
Janne B
För kort tid sedan såg jag en opinionsundersökning som gick ut på att över 80 unga flickor vill ha kyrklig vigsel. Men varför kan man fråga sig? Unga män tycks ha en det kvittar inställning.
Inlägg #12: Postat: 2008-01-25 23:04:00
Sunny
Jocke o Janne: det beror så klart mycket på vilka man umgås med.
Av de flickor som ser sig själva i brudklänning ,slöja o i kyrkan är det nog mest för att det ska vara så:inte för att de är varmt kristna?
Min egen dotter gifte sig borgeligt på Arlanda eftersom hon flygluffat i så många år Själv har jag aldrig varit på ett kyrkligt bröllop som vuxen.
Inlägg #13: Postat: 2008-01-26 09:50:00
Janne B
Judarna brukar indela sig själva i olika grupper som ortodoxa och liberala, kulturella osv. / Detta gäller i hög grad "kristna" också. De som aldrig går för att lyssna på en predikan eller ta till sig en psalm, tillhör ju inte den gudstjänstfirande församlingen. Men de är anhängare av den Kristna Kulturen om de gillar barndop, kyrkvigslar, konfirmationer etc. Hur stor av landets befolkning är så ateistiska att de skulle vägra gå på kyrkvigsel??? Eller deltaga i brudloppet efteråt?
Inlägg #14: Postat: 2008-01-26 18:19:00
Daniel Wijk
Saken är den att ett demokratiskt samhälle där alla ska vara lika mycket värda inte kan säga att människor ska behandlas olika pga aspekter som vi bestämt inte ska göra någon skillnad.
Inlägg #15: Postat: 2008-01-26 19:05:00
Janne B
Jag menar att i ett demokratisk land med religionsfrihet ska man ha rätt att välja vilken nivå mitt religiösa engagemang ska ligga på. Jag måste psykiskt klara att grannarna firar jul fel vecka osv. dxeras frihat ska vara lika viktig som min. NU ska jag vara muslim en stund med hjälp av SVT Ja
Inlägg #16: Postat: 2008-01-26 21:40:00
Sunny
13 Janne: Skulle min son o Fatima gift sig så hade ingen kommit. Fatimas pappa var ju muslim o Rolf är som du vet kristen men med i en församling där kyrkobyggen är blasfemi:han hade aldrig satt sin fot där! En annan sak: För att få gifta sig i kyrkan måste nog den ena parten vara medlem har jag för mig? O det är inga av de unga jag har runt mig: min enda kompis som är medlem av stadskyrkan är präst där :
Inlägg #17: Postat: 2008-01-26 21:42:00
Sunny
Jag menar att de som är medlem i olika kyrkor kan ha festen där efter själva vigslen som bör vara borgelig o lika för alla.Då får ju alla det bröllop de vill ha.
Inlägg #18: Postat: 2008-01-26 21:47:00
Sunny
15 Janne på det viset har vi nog bra grannar? Vi firade jul 25 oktober ett år med utegran o hela köret.Grannarna bara vinkade!Kia o Johan skulle ut på en av sina långsresor.O Rolf har i alla 40 åren rest bort under den s.k riktiga julen så vi har firat när det passat.
Vi bor ju så att vi har samma grannar i många år.Då vänjer de sig.
Inlägg #19: Postat: 2008-01-27 01:01:00
Daniel Wijk
Jag tycker att en kyrka inte bara kyrkor utan alla ceremoniplatser som används för bröllop får välja om dom vill ta emot ett par eller ej. Dock så bör det även fortsättningsvis kallas bröllop oavsett konstellationen utav paret pga att det ordet ligger för djupt i kulturen för att kunna tvättas bort över några år.
Laddar...