Maoismen i Sverige

Showing page 2 of 3: 1  2  3
Inlägg #21: Postat: 2008-01-27 23:10:00
Jan E
19/ Självklart var ordet ”housenigger” nedsättande och olämpligt, men knappast rasistiskt. Naturligtvis skulle Jerome Holland som USAs ambassadör under tiden för USAs skändligheter i Vietnam kritiseras, men ordet var som sagt olämpligt och får ses mot bakgrund av den enorma frustration som riktades mot USA och dess representanter. Att använda detta exempel för att misskreditera en stor folkrörelse är dock bara löjligt.
Inlägg #22: Postat: 2008-01-28 00:17:00
Lars Nilsson
21/ Nu var det äldre exempel men när det passar går det fint för den progressiva vänstern även idag att använda ordet "neger". Om andra gör det gapas om rasism. Vänsterns stjärnanalytiker Åsa Linderborg gör det i den artikel jag refererar till här. Länk: sourze.se
Inlägg #23: Postat: 2008-01-28 00:22:00
Lars Nilsson
För övrigt har jag förstått att all kritik mot vänstern är löjlig och enfaldig enligt Dig. Ni på barrikaderna hade ju så "enorm frustration" under Vietnamkriget och vad jag förstår har den inte försvunnit än. Och med den som värdegrund kan man självklart försvara det mesta. För vänsterns syften, är ju till skillnad från andra grupper, alltid så ädla och vackra.
Inlägg #24: Postat: 2008-01-28 00:27:00
Jan E
Jag skiter i Åsa Linderborg, hon har ingenting med Vietnamrörelsen på 60-70-talet att göra. Den var en jättelik folkrörelse som näppeligen kan anklagas för att vara rasistisk. Jag kritiserar vänstern i princip varje dag, men nu råkar jag i denna tråd tala om motståndet mot Vietnamkriget, som är nåt helt annat. Du försöker hela tiden byta spår.
Inlägg #25: Postat: 2008-01-28 16:05:00
Lars Nilsson
OK, vi kanske när allt kommer omkring är ganska överens. Visst fanns det ett uppriktigt och ärligt uppsåt bland de flesta motståndare mot Vietnamkriget. Men dessvärre tog framförallt ytterlighetsgrupper som bla maoisterna över huvudorganisationerna och allt utvecklades till ett allmänt USA-hat.
Inlägg #26: Postat: 2008-01-28 16:11:00
Lars Nilsson
f/ När sedan Sovjet gick in i Afganistan var ledarna för FNL-grupperna och andra i ledningen för motståndet mot Vietnamkriget, som bortblåsta från jordens yta. Det upplevde jag som hyckleri och förstärkte min misstanke att det för en del, särskilt ledningen, såg protesterna, snarare som medel att hata USA, snarare än en uppriktig vilja att hjälpa det vietnamesiska folket.
Inlägg #27: Postat: 2008-01-28 17:56:00
Unto S
Såg häromdagen ett program i Kunskapskanalen där högt uppsatta ledare i den amerikanska administrationen sa rakt ut i TV-rutan att det var amerikanerna som provocerade Sovjetunionen att ockupera Afghanistan. Syftet var att kunna ge Sovjet ett eget Vietnamn. Och de lyckades genom att stödja muslimska fundamentalister med massor av miljoner. Men dom räknade aldrig att talibanerna skulle ta över styret och indirekt krossa World Trade Center.
Inlägg #28: Postat: 2008-01-28 19:05:00
Lars Nilsson
27/ Som vanligt en analys från Unto på lekskolenivå. Fattades bara att det var det judiska kapitalet också som låg bakom för att fullända de stringenta tankegångarna. När man läser Unto är det nästan så man längtar tillbaka till fd kommunistledarna Linderoth och Hagberg.
Inlägg #29: Postat: 2008-01-28 19:28:00
Unto S
Lars Nilsson. Det var inte min analys, det var amerikanerna själva som berättade den sanningen. Programmet kanske kommer i repris, ja, det är onödigt att föreslå att du skulle titta på programmet. Du har väl svårt att slita dig loss från högerns propagandablad, Tibro och sånt …
Inlägg #30: Postat: 2008-01-28 19:37:00
Unto S
Högern och Nilsson? Förresten samma höger som hejade på Hitler och hans slutgiltiga lösning i Förintelsen.
Inlägg #31: Postat: 2008-01-28 20:06:00
Janne B
Högerns Hitlerhejare avskildes från partiet rätt tidigt. Som bekant.
Inlägg #32: Postat: 2008-01-28 20:29:00
GunnarL
De senaste kommentarerna här slår faktiskt sönder hela artikeln! Det går aldrig att titta i backspegeln och säga att "Jag hade rätt - du hade fel"! Alla åsikter och beslut man har och tar bottnar ju i den information man har just vid den tidpunkten! Det är enbart dumt att i dag - efter 70 år - anklaga dem som hade sympatier för nazismen! Lika dumt att anklaga dem som för 40 år sen hade sympatier för maoismen!
Inlägg #33: Postat: 2008-01-28 20:31:00
GunnarL
f/ Var och en lever ju i sin tid och fattar inte beslut med hänsyn till hur facit kommer att se ut! Det kan ju bli så att om 50 år kommer alla att undra hur någon kunde sympatisera med USA:s krigföring i Afghanistan eller Irak. Därom vet vi inget - men de som idag tycker att USA handlar rätt skall ju ställas till svars i dag - inte om femtio år!
Inlägg #34: Postat: 2008-01-28 20:35:00
GunnarL
f/ För övrigt beundrar jag människor som Lars Nilsson och CMO som alltid vet rätt! Själv har jag aldrig varit i detta lyckliga tillstånd - jag är förmodligen lite velig och tvekar och funderar. Speciellt beundrar jag CMO som kan precis allting! Det kvittar lika om det handlar om sexuella perversioner, Mellanösternproblemet eller energifrågorna. Det är vad jag kallar en übermensch!
Inlägg #35: Postat: 2008-01-28 20:44:00
CMO
32-34/ Ett litet tips Gunnar. Ta avstånd från kollektivism, tvång, fanatism och diktatur och strid för liberalism, tolerans och frihet på alla plan. Det var rätt i går, det är rätt idag och det kommer att vara rätt i morgon.
Inlägg #36: Postat: 2008-01-28 20:46:00
GunnarL
35/ Se där! Där kom det! Ytterligare ett gott råd från "han som alltid vet bäst" - man tackar och bugar!
Inlägg #37: Postat: 2008-01-28 21:16:00
CMO
36/Jag försöker alltid hjälpa dem i nöd.
Inlägg #38: Postat: 2008-01-28 21:19:00
GunnarL
f/ Men i Din rådgivning skulle jag gärna vilja byta ut ordet "liberalism" mot "solidaritet" ! Ett ord som jag inte hört någon svensk politiker yttra sedan Olof Palmes död 1986! I övrigt har jag inga invändningar.
Inlägg #39: Postat: 2008-01-28 21:28:00
CMO
38/ Det beror kanske på att det missbrukats av vänstern/facket för att stänga ute vissa grupper från konkurrensen om jobben och välfärden. Det har blivit gruppsolidaritet istället för global solidaritet eller ens samhällssolidaritet.
Inlägg #40: Postat: 2008-01-28 21:37:00
GunnarL
39/ Just beroende av att ordet solidaritet kommit bort från den politiska agendan. Det missbrukades inte på den tiden ordet fanns "på matsedeln". För övrigt noterar jag att Du inte nämner ordet i Ditt inlägg - kan Du ens stava till det?
Showing page 2 of 3: 1  2  3
Laddar...