|
Inlägg #21: Postat: 2008-01-24 16:04:00
|
|
Jocke S |
119 Peter, det är kanske naturligt om man som fysiker eller kemist tror på vår möjlighet att bemästra kärnkraften. Då bör det också var möjligt att ge rätt åt klimatforskarna som är tämligen överens. Eller hur?
Men ingen forskare eller vetenskap kan garantera någonting mot framtida risker när det gäller världens farligaste ämnen, för 10.000 tals år framåt!
Det blir alltså till slut en värderingsfråga.
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2008-01-24 16:07:00
|
|
CMO |
19/ Nej det var jag inte, men det finns ingen som vill bygga fler "Tjernobyl" så det har inte ett skit med sakfrågan att göra.
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2008-01-24 16:09:00
|
|
Jocke S |
Det finns högt bildade människor, antagligen även naturvetenskapsmän möjligen inte fysiker som är mot utbyggnad av kärnkraft. Det finns också andra aspekter. Det accelererande stordriftsamhället, som just nu utmanas. Att vi bygger fast oss i ett system som kan skapa mer och mer begär efter billig? energi. Hur blir en sådan värld? Tusentals kärnkraftverk runtom i världen! Och ännu efter 50 år inget fungerande slutlager för avfall, vad jag vet!
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2008-01-24 16:16:00
|
|
peter_ |
Ja, det beror pa vilka argument de anvander. De relevanta sambanden kan mycket lattare modelleras nar det galler karnkraft. Nar det galler klimatlaget sa ska man nog till att borja med skilja pa beskrivningen av forandringar, a ena sidan, och uppskattningar av manniskans bidrag till detta, a andra sidan.
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2008-01-24 16:16:00
|
|
peter_ |
Eftersom det ar sa komplext att analysera sa reagerar jag emot hur spekulationer propageras som valgrundad vetenskap. Som om det dessutom skulle innebara att teorierna inte kan och bor ifragasattas.
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2008-01-24 16:25:00
|
|
Jocke S |
Jag förstår inte vad du menar riktigt? Dels förändras vetenskapen, nya rön tillkommer. "Vill" naturen spela vetenskapen ett spratt, så gör den det. Och vetenskapen avgör ju inte allt, eller hur? Politiska processer avgör ju, och de har ju dels satsat på kärnkraft, dels senare bromsat. Anledningen till intresset nu är väl inte att kärnkraften förändrats, utan att klimatfaktorn tillkommit?
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2008-01-24 16:27:00
|
|
myrboa |
CMO...varför ger du inte av dina kunskaper i stället för att ge en massa dömande skitsnack om andra, som du inget vet om. För att ta ställning för och emot kärnkraft vill jag veta mer. För ställning vill jag ta i denna oerhört viktiga fråga. Men jag inser att detta forum inte är den bästa platsen för det. Här får man bara slängt i ansiktet en massa annat som inte hör till kärnkraftsfrågan. Synd tycker jag. A-L
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2008-01-24 16:33:00
|
|
peter_ |
Nej, jag forstar inte riktigt vad du menar heller. Jag ska kolla ditt inlagg lite senare. Nar det galler karnkraften sa har opnionen och den politiska gangbarheten forandrats, vilket bla beror pa att de scenarier som diskuteras idag ser valdigt annorlund ut. Inte minst pga av uppmarksamheten pa klimatforandringar och spekulationerna om dessas orsaker.
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2008-01-24 16:36:00
|
|
CMO |
A-L, Inledningsvis kräver du att dina "annorlunda" åsikter om ett ämne som du uppenbarligen inte orkar sätta dig in i ska tas på allvar och vara likvärdiga med åsikter baserade i fakta och vetenskap, Fakta och vetenskap som finns tillgängligt för den som är intresserad. Varför skulle ditt naiva flum inte kallas naivt flum?
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2008-01-24 16:38:00
|
|
CMO |
"Är välfärd det ultimata livs-sättet..då ligger vi risigt till."
Verkligen djupsinnigt!
Nä vem fan vill vara rik och frisk när man kan vara fattig och sjuk?!
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2008-01-24 16:39:00
|
|
Jocke S |
Javisst är det så. En hel del vetenskapsmän säger ju att "för att klara klimatet måste vi bygga ut kärnkraften". Vad sägs om det argumentet? Då tycker jag att mina och andras argument, och artikelns, är bättre!
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2008-01-24 16:46:00
|
|
peter_ |
Ja, det bygger pa att man tror att klimatforandringarna kan stoppas om vi minksar vara utslapp. Om vi samtidigt vill behalla nuvarande energiforbrukning sa maste det som tas bort ersattas av nogot annat. Da menar en del att det kan endast karnkraft gora. Det kan man ju fora till debatt aven om man ar vetenskapsman. Inget fel i sig.
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2008-01-24 16:46:00
|
|
Jocke S |
Här finns lite att kolla upp. Medicinsk forskning från USA. Jag är själv inte expert på området.
Länk: medicallink.se
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2008-01-24 16:51:00
|
|
Jocke S |
Citat: "Enligt hans studie sjönk spädbarnsdödligheten med 15 till 20 procent under de två första åren efter det att verket lagts ner. Generellt sjönk spädbarnsdödligheten i USA med sex procent mellan 1985 och 1996.
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2008-01-24 16:54:00
|
|
peter_ |
33. Spontant sa verkar artikeln inte trovardig. Det finns en hel del bakgrundsstralning i var miljo. Skyhogt over vad ett karnkraftverk kan slappa ut, utom i handelse av en stor olycka. Att dessa skulle ha pyst ut radioaktivitet dessutom pa sa hoga nivaer att det skulle synas i cancerfrekvens och spadbarnsdodlighet verkar helt otroligt. Nar det galler denna artikel sa vore den forsta atgarden att kontrollera dess kallor.
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2008-01-24 16:55:00
|
|
Jocke S |
Ja, man får väl försöka se filosofiskt och sansat på det hela...hela nuvarande världsproblematiken som också rör om i diverse konstellationer.
|
| |
|
Inlägg #37: Postat: 2008-01-24 17:00:00
|
|
myrboa |
Du bara fortsätter du...är det inte bättre att diskutera ämnet. Har du inga kunskaper att komma med? Kunskaper om mig har du inga och det är inte intressant just nu och har ingen relevans till ämnet. Att hålla på och tjafsa om min person i stället för om ämnet, får då mig att tvivla på dina kunskaper. Nu tänker jag inte svara dig mer. Du verkar inte kunna bemöta andra med annat än dömande så fort någon har andra åsikter eller har annat sätt att uttrycka sig på. Anna-lena
|
| |
|
Inlägg #38: Postat: 2008-01-24 17:01:00
|
|
myrboa |
svar 37 är svar till CMO....
|
| |
|
Inlägg #39: Postat: 2008-01-24 17:07:00
|
|
Jocke S |
35 Ja det är ju anmärkningsvärt höga siffror, det borde kommit mer om sådant här tycker man. Det som stör mig är att det oftast inte är någon datum inlagda i sådana här länkar på nätet!
Men spontant, ja lite längre ändå så tycker jag själv att det inte finns någon klarlagd vetenskaplighet bakom avfallsförvaringen. Eller vet du något?
|
| |
|
Inlägg #40: Postat: 2008-01-24 17:11:00
|
|
CMO |
37/ Jag har redan gett dig kunskaper t.ex. om vilken typ av reaktor Tjernobyl var. Jag har varken tid eller lust att föreläsa eller leta information åt dig. Men du kan ju kolla här t.ex. Länk: gronarealisten.blogg.se
|
| |