|
Inlägg #1: Postat: 2008-01-24 10:18:00
|
|
Pia K |
Fadime fick hjälp, eftersom hon var hotad till livet av familjen. Hon började studera. Hon skulle åka till Afrika på en studieresa, då hon ville säga adjö till sin mamma. Då blev hon skjuten. Jag retade mig mycket på, att hon gick dit, när hon hade börjat leva.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2008-01-24 10:19:00
|
|
Pia K |
Jag arbetar med många muslimska ungdomar och tjejerna vet, att om dom har sex före sitt bröllop, kan de bli mördade. Dom är införstådda med det.
Otroligt olikt vår svenska syn på saken. Det gör mig väldigt förbannad!
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2008-01-24 10:46:00
|
|
Janne B |
PIA/ Svt visade en scen från ett restaurangkök där två muslimska ungdomar jobbade. Han hade misshagat henne på något sätt. Med absolut allvar ställer hon sig framför honom och säger "Du hamnar i Helvetet". Han glider undan. Hon upprepar gång på gång tungt och allvarligt "Du hamnar i Helvetet"./
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2008-01-24 10:48:00
|
|
Janne B |
Det framgår klart att han också tror på det perspektivet.
Han vet att detta är Koranens budskap, så det går inte att säga emot tjejen. Han vet att ingen nåd är att räkna med eftersom han medvetet brutit en regel. Pia, går det att förena två så olika kulturer?
Jag menar att i den kristna kulturen uppfattas nog himmel o helvete mest som symboler, menför för en muslim är detta konkreta fakta.
|
| |