Marknaden avgör vilken kultur vi ska ha

Inlägg #1: Postat: 2008-01-24 11:03:00
AlfVerner
Den som jobbar på mcDonalds MÅSTE ägna sig åt konst för att överleva. Sen kan vi naturligtvis värdera det utifrån ett marknadsperspektiv eller samhällsbyggarperspektiv och ge det ett ekonomiskt värde, men oavsett vilket så är det seriöst för UTÖVAREN. Begreppet "seriös konst" är lika inmutande som begreppet "frihet". Hur många textilkonstnärer har inte suttit på de mörka timmarna efter slit med jobb och barn, samtidigt som Picassos namnteckning "värderades" som konst.
Inlägg #2: Postat: 2008-01-24 11:05:00
AlfVerner
Det kosntnärliga uttrycket har ett syfte - Det Holstein ska syssla med är att värdera om detta syfte bidrar till att utveckla den demokratiska människan, alltså samhällsbyggarperspektivet. Fattar han inte det ska han ställa sin plats till förfogande.
Inlägg #3: Postat: 2008-01-24 11:44:00
Inger Olsson
De konstnärliga uttrycken; p r o c e s s e r n a arbetsvillkoren och "hundåren" för konstnärerna, vilket i viss mån kan skilja sig inom olika konstarter, är ju brännande punkter som J S v H hela tiden har undvikit att diskutera. Istället pratar han om konstnären som försäljningsprodukt, hur mycket pengar det går att tjäna på den,
Inlägg #4: Postat: 2008-01-24 11:44:00
Inger Olsson
trots det finns redan skatter o avgifter, så vad han fiskar efter här fattar inte jag riktigt. Vidare, vill han att marknaden ska avgöra vilken kultur vi ska ha, hur förträffligt mecenatsystemet har varit, även om jag inte vet någon stor konstnär i dåtid som inte hade ett helvete med sina gynnare.
Inlägg #5: Postat: 2008-01-24 11:44:00
Inger Olsson
Sen är ju frågan om det är ett "nytänkande" att marknaden ska avgöra konsten. Det har redan pågått i några år, även när sossarna satt vid makten. Blir inte logiken att konstnärerna kanske inte behövs? De, ur "marknaden" kan väl för fan själva skapa sin konst som de vill ha!
Inlägg #6: Postat: 2008-01-24 11:54:00
Inger Olsson
Jag är mycket övertygad p g a erfarenhet att man upptäcker konstnärliga talanger redan hos barnet. Vårt skolsystem har oftast svikit dessa barn. Därför skulle jag kunna tänka mig att mentorer, redan konstnärer, kopplades till skolor.
Inlägg #7: Postat: 2008-01-24 11:54:00
Inger Olsson
På så sätt skulle den i onödan "lilla/lille" konstnären senare slippa ta dyra lån, gå kanske på onödiga långrandiga utbildningar m m som vuxen. Det är ekonomi.
Övht skulle jag vilja se mer hantverk, mer arbete med kropp/händer i skolorna därför det utvecklar kreativitet och det i sin förlöser tankar, känslor o idéer.
Inlägg #8: Postat: 2008-01-24 16:32:00
Johan SvH
Nej nej nej, ni missar hela poangen. Inte kan ni val tycka att konstnarer ar battre manniskor som skall behandlas annorlunda an andra? Vem eller hur skall denna elit i sa fall valjas?
Jag tycker att de liksom ALLA andra maste och skall kampa for sin tro, overtygelse och sitt uppehalle. Titta pa entrepenorerna. De kan inte ta ut lon pa ar, de riskerar allt, ofrar llt och far inga bidrag, ingen hjalp. Ta bort alla entrepenorer och alla deras bolag och Sverige gar under pa en vecka.
Inlägg #9: Postat: 2008-01-24 16:32:00
Johan SvH
Nej nej nej, ni missar hela poangen. Inte kan ni val tycka att konstnarer ar battre manniskor som skall behandlas annorlunda an andra? Vem eller hur skall denna elit i sa fall valjas?
Jag tycker att de liksom ALLA andra maste och skall kampa for sin tro, overtygelse och sitt uppehalle. Titta pa entrepenorerna. De kan inte ta ut lon pa ar, de riskerar allt, ofrar llt och far inga bidrag, ingen hjalp. Ta bort alla entrepenorer och alla deras bolag och Sverige gar under pa en vecka.
Inlägg #10: Postat: 2008-01-24 16:32:00
Johan SvH
Konsten ar viktig, inte konstnaren, pa samma satt som bolaget ar viktig inte entrepenoren. Vem starade Volvo? Men alla vet vem som malade Nattvarden. Dar i ligger skilnaden.
Inlägg #11: Postat: 2008-01-24 18:50:00
AlfVerner
8,10>Fantastiskt enastående synpunkter. "Systemet är viktigt, inte människan..." Var det Mussulini som sa det, eller Mao eller var det kanske Hitler eller Saddam. Och synpunkten uttalas i det offentliga rummet så att den alliansgrupp som tuggar individens frihet och betydelse så fradgan sprutar...
Inlägg #12: Postat: 2008-01-24 18:51:00
AlfVerner
9>Ta bort alla entreprenörer och deras bolag och det står nya beredda inom en vecka...
Inlägg #13: Postat: 2008-01-24 18:56:00
AlfVerner
9>"Inte kan ni val tycka att konstnarer ar battre manniskor som skall behandlas annorlunda an andra?" _Men är då inte Kungen en som särbehandlas, trots fortkörningar och Nazistsläktingar? ALLA samhällen har särbehandlingar, skillnaden är att vi VÄLJER vår elit och ger dom genom bl.a. kulturrådet uppdraget att SÄRBEHANDLA. Det är DITT JOBB att särbehandla fattar du inte det? Särbehandlar du fel åker du ut vid nästa val. I andra system har man blivit skjuten, t ex Rumänien och deras särbehandling.
Inlägg #14: Postat: 2008-01-24 18:58:00
AlfVerner
Jag ger dig därför och återigen uppdraget: SÄRBEHANDLA DE KONSTNÄRER SOM LÄMNAR BIDRAG TILL VÅRT KULTURARV OCH VÅR DEMOKRATISKA SAMTID och FRAMTID och det är DU, min utvalda elit, som ansvarar inför nästa valomgång och inför Gud.
Inlägg #15: Postat: 2008-01-24 19:00:00
AlfVerner
...vad kallas det förresten när bolag särbehandlar? Är det att dom FRITT väljer vem man ska ge SINA pengar till?
Laddar...