Anonyma vittnen - lynchmobben vädrar morgonluft

Inlägg #1: Postat: 2008-01-25 10:53:00
Ragnhild Blücher
Det är ju som författare och dramaturg jag reagerar. Min ambition är inte att kopiera journalisternas avskalade prosa, utan metaforerna ska sjunga i mina texter.
Inlägg #2: Postat: 2008-01-25 12:55:00
Leif-Arne
1 Nu är ju smaken som olika. Jag tycker inte dina metaforer sjunger, snarare liknar de slaskretorik á la Ulvskog. Vilket är synd, för du har en poäng.
Inlägg #3: Postat: 2008-01-26 15:42:00
Ragnhild Blücher
Nåväl, smaken är ju som baken. Ulvskog blev ju minister med sin retorik, så talar vi effektivitet är jag nog rätt ute.
Inlägg #4: Postat: 2008-01-27 12:49:00
Inger Olsson
Effektivt är "blodtörstiga hyenor" en klyscha.
Alltså redan använt i "journalisternas avskalade prosa" ;-
Tycker också att uttrycket drog ner texten i sak.
Inlägg #5: Postat: 2008-01-27 12:53:00
Inger Olsson
Sen skriver du om de s k anonyma vittnen: "skriker sig hesa inför rätten att få vittna anonymt." Orsaken skriver du är: "Den oemotståndliga frestelsen att under täckmantel få sätta dit ett hatobjekt är uppenbarligen väldigt stor."
Har du studerat vartenda brottsfall i Norge/Sverige som det har funnits anonyma vittnen i?
Inlägg #6: Postat: 2008-01-27 13:01:00
Inger Olsson
Kan du tänka dig att verkligheten är så illa i både Norge o Sverige vad gäller grov kriminalitet att inte ens t ex taxichaufförer vill vittna ens anonymt, om de så fick betalt för det. Just därför att vittnet inte kan garanteras något skydd alls!
Inlägg #7: Postat: 2008-01-27 13:01:00
Inger Olsson
Den grova kriminaliteten blomstrar och frodas. Vi kommer inte åt den p g a att vi naiva ser den personliga intrigiteten "större" i en demokrati, än att vi tillåter polisen effektivare resurser i kampen mot den. Och som Leif-Arne också tar upp är hot mot vittnen ett problem som måste lösas.
Laddar...