Gaza: Har en mur fallit igen?

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2008-01-24 01:41:00
Janne B
Hamasledningen vet att raketbeskjutningen dödar ytterst få israeler och de materiella skadorna tycks också vara måttliga efter 200 raketer på 10 dagar. Radion sa i går att på samma tid så har ca 100 gazabor dödats eller svårt skadats vid svarsatacker från jet o helikopter. Även om den siffran kan vara överdriven så har jag svårt att tro att Hamas håller igång detta raketskjutande.
Inlägg #2: Postat: 2008-01-24 01:44:00
Janne B
De vet att de inte kan vinna detta slag, bara förlora sina bästa ungdomar och bästa byggnader. Eller ska vi utgå från att hamasledningen består av en samling idioter, i ordets rätt bemärkelse?Alltså folk som är beredda att offra hur mkt som helst mot alla odds!
Inlägg #3: Postat: 2008-01-24 04:23:00
CMO
Hamas är en islamistisk rörelse vars enda egentliga mål är att återbörda Israels land under muslimsk kontroll. Enligt dem är Israel Waqf dvs land som ska tillhöra islam intill domedagen. De är inte bekymrade om att vinna "slaget" i ett perspektiv på 1, 10, eller 1000 år. De för ett krig med ett perspektiv på tusen år.
Inlägg #4: Postat: 2008-01-24 04:26:00
CMO
De ser det inte som att de "förlorar ungdomar" de ser martyrer vars offer förhärligar och glorifierar Allah. De hävdar helt öppet att de kommer att vinna i längden för att de älskar och dyrkar döden medan motståndarna älskar livet. På kort sikt är deras mål att sabotera förhandlingar och fredsöverenskommelser med Israel.
Inlägg #5: Postat: 2008-01-24 04:27:00
CMO
3/ "1, 20, eller 100 år" skulle det vara.
Inlägg #6: Postat: 2008-01-24 09:16:00
Leif-Arne
Vem vet Kanske där finns möjlighet till en lösning som omfattar Egypten.
Inlägg #7: Postat: 2008-01-24 09:23:00
Janne B
CMO /Det är ett slags standardsvar som du presterar, du har sannolikt en majoritet med dig i den svarta synen. Medan jag söker en ljusning!
Leif-Arne har samma fundering som jag haft i flera år. Kan Egypten ha nyckeln. Om bara Egypten var lite mer demokratiskt skulle jag tro på det.
Inlägg #8: Postat: 2008-01-24 09:25:00
Janne B
Det har talats om att EUtrupper skulle in och rädda Gaza på ngt sätt, men folket där kommer aldrig att acceptera en insats från det "kristna" Europa. Däremot kanske från Egypten, profetens söner.
Inlägg #9: Postat: 2008-01-24 09:27:00
Janne B
Även denna morgon är gränsen helt öppen säger media. Folk strömmar i båda riktningarna. Fritt fram för alla slags transporter inklusive raketdelar! Hur ska dxetta tolkas?
Inlägg #10: Postat: 2008-01-24 14:16:00
CMO
Vadå "standardsvar" vad är det för ett "icke-argument". Det är ju mer eller mindre verbatim vad Hamas och de andra islamistgrupperna själva hävdar och tom har inskrivit i stadgarna. Dessutom är det en förklaring som stämmer med deras handlingar. Varför skulle vi inte tro dem??? Att deras "talesmän" är mer svävande när de intervjuas av CNN är en sak för sig. Googla på "taqiyya". Även Arafat var notorisk för att säga en sak på engelska och en annan på arabiska.
Inlägg #11: Postat: 2008-01-24 14:17:00
CMO
Det kommer ingen ljusning innan den militanta islamismen grundligt krossats.
Inlägg #12: Postat: 2008-01-25 09:35:00
Eleni Schmidt
CMO ar lika enogd som en vansterpartist som skyller allt pa Israel. Ja, Hamas ar en stort hinder till fred men bosattnignarna ar det i minst lika hog grad.
Inlägg #13: Postat: 2008-01-25 10:22:00
Janne B
Ja Eleni, det är en åsikt som jag delar. Så länge Israel utökar sina bosättningar måste motivationen för fredsförehandlingar vara nära noll på palestinasidan. / Krossats - vilket hemskt uttryck om nu levande människor.
Inlägg #14: Postat: 2008-01-25 10:27:00
Janne B
Båda sidor i konflikten har flera krav som den andra sidan absolut inte kan uppfylla. I mitten av problemen ligger ju Jerusalems ställning. Den Heliga staden för judar, muslimer och kristna. samt tvisteämne för många politiska grupper.Svårt att säga det - men mina förhoppningar o fred o frid är nära noll.
Inlägg #15: Postat: 2008-01-25 10:34:00
Eleni Schmidt
Ja, krossas maste vara en eufemism for massmord. Men varinte sa negativ! forr eller senare blir det fred, jag bara hoppas att vi far uppleva det. Jag har stort fortroende for bade Salaam Fayadd och Tzvi Lipni. USA har forstas ocksa en stor roll att fylla. Man far bara hoppas att en balanserad person vinner presidentvalet- som Obama istallet for t ex Guiliani..
Inlägg #16: Postat: 2008-01-25 10:36:00
Eleni Schmidt
Sen maste man inse att manga, bade israeler och palestinier, faktiskt vill ha fred. Tank pa onevoice t ex, eller kvinnor i svart dar palestinska och israleliska kvinnor protesterade sida vid sida i Jerusalem. Na, Janne, visst ar det bra att vara skeptiskt men jag tror din pessisim ar storre an den borde vara....
Inlägg #17: Postat: 2008-01-25 14:12:00
CMO
12/ Hur fan kan en "bosättning" hur orättfärdig den än må vara jämföras med en självmordsbomb!? Är jag nödd och tvungen att börja mörda oskyldiga till höger och vänster för att jag anser att någon stuliit min mark?
Inlägg #18: Postat: 2008-01-25 14:19:00
CMO
13-15/ Skitprat Janne B och Eleni, jag talar om att krossa en rörelse det innebär inte att "krossa människor". Var det fel att krossa nazismen bara för att nazister var "nu levande människor"? Islamismens människosyn är i stort sett identisk med nazismen, den enda avgörande skillnaden är att den är mycklet mer fanatisk. Ja att bekämpa fanatiska militanta rörelser innebär oftast ett en del "nu levande människor förlorar livet" Resultatat av att inte bekämpa den är 10 ggr värre.
Inlägg #19: Postat: 2008-01-25 14:22:00
CMO
Hindret för fred beskrivs i 3-4/ ovan. Att ni vägrar se det pga nån "allla-är -lika-goda-kålsupare psykos" ändrar inte på det.
Inlägg #20: Postat: 2008-01-25 18:41:00
Eleni Schmidt
Du ar uppenbarligen mycket okunnig i Israelfragan, CMO. Israeler dodar langt mer civila palestinier an palestinier dodar civila israeler. Ga in pa Länk: btselem.org sa blir du kanske fundersam. Men det forutsatter att du anser att en palestiniers liv ar lika mycket vard som en israels.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...